Hohen Kontrast einschalten Hauptmenü überspringen
Logo Preisvergleichen Logo Trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wir sind erreichbar
Live chat
Schnelle Antwort
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Schließen
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Schließen
  • Unabhängig
  • Alle großen Anbieter
  • Persönlich
Uitstekend via Trustpilot Logo Trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 20-10-2022 (laatste wijziging 23-02-2024)

Hoe kies je het juiste mobiele abonnement? [Gids]

Door Suzanne 20-10-2022 (laatste wijziging 23-02-2024)

Is je mobiele telefoon al even aan vervanging toe? Of zoek je een simpel sim only abonnement voor je kind? Het voelt misschien als zoeken naar een speld in een hooiberg. Zoveel providers, snelheden en prijzen. Hoe vind je nou het beste mobiele abonnement? 

Geen zorgen, in deze gids nemen we je mee en laten we zien waar je op moet letten bij het kiezen van een nieuw abonnement. Zodat de juiste keuze zo gemaakt is!

Inhoud

Wat voor soort abonnement zoek je?

Als je op zoek bent naar een mobiel abonnement, kun je gelijk een toestel bij het abonnement kiezen. Je betaalt in dat geval vaak een hoger bedrag per maand, omdat je het toestel op deze manier aflost. 

Wat ook een optie is, is om te kiezen voor een sim only abonnement. In dit geval krijg je dus alleen een simkaart. Hierop staat je abonnement, met de gekozen belminuten en mobiele data. Een sim only abonnement is handig wanneer je een toestel hebt dat nog prima 1 of 2 jaar mee kan. 

Ik zoek een abonnement zonder toestel

Alleen een simkaart it is! Een sim only abonnement heeft een aantal voordelen:

  • Je betaalt vaak een laag maandbedrag;
  • Je bent flexibel (veel contracten zijn per maand opzegbaar);
  • Je krijgt geen BKR-check of BKR-registratie;
  • Een simkaartje is vaak de volgende dag al in huis.

Weet je ook al hoeveel belminuten of mobiele data je nodig hebt? Of welke provider je kiest?

Ik zoek een abonnement met toestel

Is je toestel ondertussen aan vervanging toe? Kies dan voor een mobiel abonnement met telefoon. Maar... hoe kies je nou het juiste toestel? Er zijn zoveel merken om uit te kiezen. En heb je per se die spiksplinternieuwe nodig? Of volstaat een ouder model? Twijfel je over een smartphone, of voel je je comfortabeler met een simpel toestel?

Waar let je op bij het kiezen van een mobiele telefoon?

Het kan handig zijn om even te checken welk model je momenteel hebt, en of je daar tevreden mee bent. Grote, bekende merken zijn bijvoorbeeld Apple en Samsung. Vooral voor de eerstgenoemde betaal je wat meer. Maar ook met Sony, Nokia of LG kun je goed uit de voeten. Ben je erg gesteld op je privacy? Kies dan liever geen Huawei. Dit bedrijf is al een aantal keer in opspraak gekomen voor spionagegevoeligheid.

Weet je voor welk merk of voor welk besturingssysteem je gaat kiezen? Dan is de keuze nog steeds groot. Elk jaar komen er nieuwe modellen smartphones op de markt. Met een bijbehorend prijskaartje. 

Je kunt ook prima kiezen voor een iets ouder model. Let er wel op dat het model het liefst niet ouder is dan 3 of 4 jaar. Dat komt omdat toestellen na een aantal jaar geen ondersteuning meer bieden voor nieuwe updates van besturingssystemen. Als een toestel bepaalde updates niet meer krijgt, wordt het traag en zal je merken dat je toestel vaker vastloopt.

Onze budget tip:

Wacht op het moment tot er een nieuw model van je favoriete merk uitgebracht wordt. Het model dáárvoor - wat dan vaak nog geen jaar oud is - wordt op zo'n moment vaak in prijs verlaagd.

Besturingssystemen: iOS of Android?

Verschillende toestellen gebruiken ook verschillende besturingssystemen. Android (Google) en iOS (Apple) zijn momenteel de grootste besturingssystemen op de markt. iOS is speciaal ontworpen voor Apple toestellen. Android daarentegen is het standaard besturingssysteem op veel verschillende telefoons, onder andere Samsung, LG, Sony, Huawei, enzovoorts.

Voordelen van Google Android:

  • Je bent vrij om veel zelf in te stellen op de telefoon;
  • Je kunt het geheugen van een Android telefoon uitbreiden met een SD-kaart;
  • Er is veel keuze in (betaalbare) toestellen.

Nadelen van Google Android:

  • De gebruikersinterface van Android werkt iets minder vanzelfsprekend dan bij iOS;
  • Nieuwe updates zijn niet gelijk beschikbaar voor elke telefoon.

Android toestellenmobiel abonnement kiezen

Voordelen van Apple iOS:

  • Het bedienen van de telefoon is simpel en gebruiksvriendelijk;
  • De gebruikersinterface is prettig om naar te kijken;
  • Als je andere Apple producten hebt, werken deze gemakkelijk samen.

Nadelen van Apple iOS:

  • Het geheugen op je telefoon is niet uit te breiden;
  • Er is geen aux-aansluiting op de (nieuwere) toestellen meer;
  • Dual sim (2 simkaarten in 1 toestel) is alleen met de nieuwste Apple toestellen mogelijk;
  • Wanneer er een defect aan de telefoon is, kun je dit vaak niet zelf vervangen*.

iOS toestellen

*Dit is een groot nadeel aan Apple telefoons: is de batterij bijvoorbeeld aan vervanging toe? Dan kun je het toestel niet even open klikken en de batterij vervangen. Je bent dan afhankelijk van de Apple Store, waardoor je je telefoon soms een aantal weken kwijt bent. Bij Android toestellen hoef je niet naar een speciale winkel, maar kun je hem in principe overal laten repareren.

Refurbished toestellen

Als je budget laag is, of je kind krijgt voor het eerst een mobiele telefoon, kun je kiezen voor een refurbished model. Dit is een tweede- of derdehands telefoon die weer door een klant is teruggestuurd. Vervolgens is het toestel volledig nagekeken en zijn eventueel beschadigde of niet werkende onderdelen weer vervangen.

Je krijgt dus een toestel dat vaak zo goed als nieuw is, met eventueel wat krasjes. De staat van het toestel wordt er altijd bij vermeld wanneer je het toestel bestelt.

refurbished toestellen

Toestellen met veel opslag

Maak je veel foto's en filmpjes op je toestel, en wil je deze stuk voor stuk bewaren? Of heb je een enorme Spotify lijst waarvan je een heel deel offline wilt luisteren? Dan is 32 GB waarschijnlijk te weinig voor je. Begin ten minste bij een opslagruimte van 64 GB, het liefst iets meer:

toestellen met veel opslag

Ga je voor een Android telefoon? Dan hoef je er niet over in te zitten dat je in eerste instantie te weinig opslagruimte hebt. Je kunt dit namelijk nog uitbreiden met een SD-kaartje. Bij een iPhone kan dit niet.

Hoe lang zit je vast aan een abonnement?

Vind je het fijn om flexibel te zijn en van provider te wisselen als er ergens anders een betere aanbieding is? Of vind je het juist prettig om een deal zo lang mogelijk te 'houden'? Je kunt kiezen voor een contractduur van:

  • 1 maand (alleen bij sim only abonnementen)
  • 1 jaar
  • 2 jaar

Let er wel op dat je vaak weer administratiekosten betaalt wanneer je een nieuw abonnement afsluit. Vaak wisselen van provider hoeft dus niet per se voordeliger te zijn. 

Is het tijd om je mobiele abonnement verlengen? Providers geven je vaak al 4 maanden voor het aflopen van je contract een verlengdeal. Als je hierop ingaat, zit je vaak weer voor 1 of 2 jaar bij dezelfde provider.

Sluit zo'n deal dus niet gelijk af, maar kijk eerst even of je nog steeds goed zit bij deze provider. En check de prijs bij andere providers. Misschien heb je voor hetzelfde geld een ruimer aanbod.

Wanneer kan ik overstappen of verlengen?

Je kunt 2 maanden voor het einde van je contract overstappen naar een nieuwe provider. Let erop dat de datum waarop je nieuwe mobiele abonnement ingaat, wel op of na de einddatum van je huidige contract is. Je hoeft niet zelf je huidige abonnement op te zeggen. Je nieuwe provider zorgt dat de overstap soepel verloopt. En dat je je bestaande nummer kan meenemen.

Verlengen kan al 4 maanden voor het einde van je contract. Een verlengdeal kan mooi lijken, maar vergelijk hem wel nog even met andere providers. 

overstappen van mobiele provider

Behoud ik mijn nummer bij een overstap?

Ja! Je kunt bij het bestellen van je nieuwe abonnement aangeven dat je je nummer wilt blijven gebruiken. Zeg dan niet zelf je huidige abonnement op. Dit doet de nieuwe provider voor je.

Hoeveel belminuten of mobiele data heb je nodig?

Tja, dat is altijd gissen. Als je op dit moment bij een provider aangesloten bent, kun je je huidige verbruik inzien. Je kunt dan goed inschatten wat je ongeveer nodig hebt.

Hoeveel belminuten heb ik nodig?

Sluit je voor het eerst een mobiel abonnement af? Dan zijn dit ongeveer de richtlijnen:

Hoeveel belminuten heb je nodig?

Je hebt sporadisch een (kort) telefoongesprek

50 - 100 belminuten

Je hebt voornamelijk korte telefoongesprekken. Af en toe bel je wat langer.

100 - 300 belminuten

Je hebt elke week een aantal langere telefoongesprekken

500 - 1.000 belminuten

Je wilt elke dag bereikbaar zijn en onbezorgd kunnen bellen. 

onbeperkte belbundel

Nog een tip wanneer je niet goed weet hoeveel belminuten je nodig hebt: reken de minuten om naar uren. Je kunt veel van zulke omrekentools vinden op internet.

Een voorbeeld. 

Je belt elke week een uurtje naar je oma en verder heb je verder wat korte, losse gesprekken. Dan bel je in elk geval 4 uur (= 240 minuten) per maand. Voor de zekerheid kun je gaan voor een belbundel van 400 of 500 minuten. 

Sluit je een belbundel af die toch iets te krap blijkt te zijn? Dan kun je deze altijd naar boven bijstellen. Andersom kan niet altijd.

hoeveel belminuten nodig

Hoeveel data heb ik nodig?

Hoeveel data heb je nodig?

Je gebruikt voornamelijk wifi en appt soms als je onderweg bent

500 MB - 1 GB

Je wilt onderweg bereikbaar zijn en streamt wel eens muziek

1 - 3 GB

Je hebt je mobiele data altijd aan staan en streamt vaak muziek

3 GB - 5 GB

Je kijkt wel eens filmpjes via je mobiele databundel en streamt muziek

5 GB - 10 GB

Je kijkt vaak online filmpjes en downloadt bestanden via je mobiele data

15 GB - onbeperkte databundel

Let hierop bij het kiezen van een databundel:

De snelheid van je 4G- of 5G bundel. Deze verschilt namelijk per provider. Snelheden vanaf 100 Mb/s zijn normaal, snelheden hoger dan dat zijn prima, maar in de praktijk vaak niet haalbaar. Aan de andere kant zijn er ook providers die slechts 20 Mb/s of 5 Mb/s aanbieden. Dit is erg weinig.

Alle aangeboden datasnelheden vind je overzichtelijk op onze vergelijker.

Onbeperkte bundels: let op de fair use policy

Zit je altijd gekluisterd aan je telefoon, of wil je gewoon zeker zijn dat je altijd genoeg hebt? Ga dan voor een onbeperkte bel- of databundel. Voordat je dit kiest, is het handig om de fair use policy in gedachten te houden. Straks is die onbeperkte bundel tóch niet zo onbeperkt als je dacht. En dan is het vervelend om 1 of 2 jaar aan een abonnement vast te zitten. 

Welke provider biedt de beste fair use policy als het gaat om onbeperkt bellen of onbeperkte data? We gaan het voor je na!

Onbeperkte belbundel: fair use policy

Heerlijk, onbeperkt kunnen bellen naar je vrienden, je ouders of je oma. Toch hanteren providers ook voor onbeperkt bellen een fair use policy. Dit komt omdat ze niet willen dat je je belbundel gebruikt voor iets waar deze niet voor bestemd is. Je telefoon gebruiken als babyfoon bijvoorbeeld.

Gelukkig zal je hier bij de meeste providers niet tegenaan lopen. Dit is de fair use policy bij elke provider die onbeperkt bellen aanbiedt:

(Tip: klik op de naam van de provider om onze uitgebreide review te lezen)

Provider Maximum aantal belminuten per maand
Ben

Géén maximum vastgesteld, bij onredelijk gebruik kan contact met je worden opgenomen.

Budget Mobiel

6.000 minuten (100 uur) per maand

Let op: elk telefoongesprek dat langer dan 1,5 uur duurt, wordt automatisch verbroken. Dit doet Budget Mobiel om onredelijk gebruik (bijv. gebruik als babyfoon) te voorkomen.

hollandsnieuwe

Maakt géén gebruik van een fair use policy. Onbeperkt bellen is dus écht onbeperkt bellen (met uitzondering van servicenummers en bellen naar buitenlandse nummers).

KPN

Maakt géén gebruik van een fair use policy. Onbeperkt bellen is dus écht onbeperkt bellen (met uitzondering van servicenummers en bellen naar buitenlandse nummers).

Lebara

3.000 minuten (=50 uur) (met uitzondering van servicenummers)

Simpel

9.999 minuten (=167 uur) (met uitzondering van servicenummers)

Simyo

Maakt géén gebruik van een fair use policy. Onbeperkt bellen is dus écht onbeperkt bellen (met uitzondering van servicenummers en bellen naar buitenlandse nummers).

Tele2 

Géén maximum vastgesteld, bij onredelijk gebruik kan contact met je worden opgenomen.

Odido

Géén maximum vastgesteld, bij onredelijk gebruik kan contact met je worden opgenomen.

Vodafone

Géén maximum vastgesteld, bij onredelijk gebruik kan contact met je worden opgenomen.

Youfone Géén maximum vastgesteld, bij onredelijk gebruik kan contact met je worden opgenomen.

Onbeperkte databundel: fair use policy

Geen enkele provider geeft je 100% onbeperkt mobiel internet. Vrijwel elke provider geeft in de algemene voorwaarden aan dat je je abonnement niet 'onredelijk' mag gebruiken. Bijvoorbeeld je simkaart in een mobiele router stoppen, en op meerdere apparaten gebruikmaken van je mobiele netwerk. Hier worden providers niet heel blij van. Je datagebruik gaat dan keihard. Vooral als je op al die apparaten Netflix kijkt, films downloadt, en ga zo maar door. Daarom staan providers het niet toe om je simkaart in een router te plaatsen; ze verwachten dat deze uitsluitend in mobiele telefoons wordt gebruikt. 

Aan de andere kant valt dit natuurlijk niet te controleren. Daarom geven sommige providers je alsnog een datalimiet bij onbeperkt internet. Vaak gaat dat zo:

  • Je krijgt elke dag 10 GB om te gebruiken.
  • Heb je dit opgemaakt? Dan kun je dit handmatig (bijvoorbeeld in de app van je provider) en onbeperkt aanvullen. Vaak met 2 GB. 
  • Is de dag voorbij? Dan krijg je opnieuw 10 GB om te gebruiken.

Een heel gedoe, denk je misschien. Waarom gaat het niet gewoon vanzelf?

Dit is precies wat providers willen: een soort drempel om je data er niet als een speer doorheen te jagen met allerlei verschillende apparaten. 

Benieuwd hoe jouw (toekomstige) provider dit regelt? Bekijk het hier:

Provider Fair use policy onbeperkte databundel
Budget Mobiel Je hebt een daglimiet van 4 GB. Heb je dit binnen 1 dag verbruikt? Dan kun je je bundel onbeperkt aanvullen met 1 GB.
KPN

Je hebt een daglimiet van 20 GB. Heb je dit binnen 1 dag verbruikt? Dan kun je je bundel onbeperkt aanvullen met 2 GB.

Odido

Je hebt een daglimiet van 20 GB. Heb je dit binnen 1 dag verbruikt? Dan kun je je bundel onbeperkt aanvullen met 2 GB.

Vodafone

Je hebt een daglimiet van 20 GB. Heb je dit binnen 1 dag verbruikt? Dan kun je je bundel onbeperkt aanvullen met 2 GB.

Staat jouw (toekomstige) provider niet in deze tabel? Dan biedt deze waarschijnlijk geen onbeperkte databundels aan.

Zoals je in de tabel hierboven kunt zien, houden veel providers er een zelfde soort fair use policy op na. Dit is om onredelijk gebruik van je onbeperkte abonnement tegen te gaan. Je kunt naar hartenlust gebruikmaken van je abonnement, alleen boven de 10 GB per dag zal je een GB-aanvuller moeten gebruiken. Dit is vaak mogelijk in de app van je provider, of door het sturen van een SMS.

Gebruik je zo'n aanvuller meerdere keren per dag, dag in, dag uit? Dan zou het kunnen dat je provider contact met je opneemt over onredelijk gebruik. Je kunt namelijk alleen zoveel data verbruiken wanneer je je telefoon bijvoorbeeld als hotspot voor andere apparaten gebruikt. Hierdoor wordt het een soort vervanger van je 'normale' internet verbinding thuis, en dat is niet de bedoeling.

Dus: geen zorgen, onbeperkt internet is echt wel onbeperkt, mits je je data alleen op jouw telefoon gebruikt. Je zal dan misschien af en toe een aanvuller moeten gebruiken, maar daarmee kun je als het goed is weer een tijdje uit de voeten.

hoeveel data heb je nodig

Welke provider kun je het beste kiezen?

Goed: je weet nu als het goed is hoeveel data en belminuten je wilt hebben. Maar nu de volgende stap: welke provider kies je?

Providers met of zonder eigen netwerk

We kunnen mobiele providers indelen in twee verschillende groepen: providers met een eigen netwerk, en providers die hun diensten aanbieden op dat netwerk. 

Dikgedrukt de providers met een eigen netwerk, en daaronder de providers die gebruikmaken van dat netwerk:

  • KPN
    • Simyo
    • Youfone
    • Lebara
    • Budget Mobiel
  • Vodafone
    • hollandsnieuwe
  • Odido
    • Ben
    • Simpel

Of je nou kiest voor KPN of Simyo, Odido of Ben: alle virtuele providers zijn in principe net zo goed als de providers met een eigen netwerk. Het enige is dat de internetsnelheid kan verschillen, en de algemene voorwaarden voor je abonnement. Het netwerk en de dekking zijn hetzelfde. 

Providers met de beste netwerkdekking

Maar wat is nou de provider met de allerbeste netwerkdekking in Nederland? Dat wordt door verschillende onafhankelijke partijen gemeten, en verschilt soms per halfjaar. Providers die vaak met elkaar om de eerste plek concurreren, zijn KPN en Odido. Op moment van schrijven (2024) komt KPN het beste uit de meeste tests, met onder andere de beste netwerkdekking en het beste 5G-netwerk. Odido sluit nauw aan als een goede tweede. 

Maar ook het netwerk van Vodafone wordt goed beoordeeld. Eigenlijk is er geen enkele provider waar de netwerkdekking lager is dan 95%. Wat betreft de netwerkdekking kan je dus niet fout gaan met je keuze.

Belangrijke dingen om rekening mee te houden

We zijn er bijna! Als laatste willen we je nog een aantal belangrijke dingen meegeven om op te letten voor het kiezen van een mobiel abonnement:

let hierop bij het kiezen van een mobiel abonnement

Roam like at home: alle ins en outs

Misschien heb je het wel eens voorbij zien komen: roam like at home. Met deze regel kun je in andere EU-landen gebruik maken van je mobiele bundel, zonder daarvoor extra te betalen. Dit geldt voor bellen (naar Nederlandse nummers), SMS'en en internetten. Handig wanneer je op vakantie bent en in contact wilt blijven met je familie thuis (bron: Europa.EU).

Je kunt nog steeds in het Verenigd Koninkrijk roamen, ook al zijn ze uit de EU gestapt. Nederlandse providers rekenen nog geen roamingkosten.

Er zijn nog wel een aantal dingen om op te letten:

  • Je kunt alleen naar Nederlandse nummers bellen in binnen- of buitenland (mits het om de EU gaat). Bel je naar een buitenlands nummer, dan betaal je het buiten-de-bundel tarief;
  • Voor grote of onbeperkte databundels gelden andere regels: je kunt deze bundels niet volledig gebruiken;
  • Wanneer je langer dan 4 maanden in het buitenland verblijft, gelden de roam like at home regels niet. Het is gericht op korte trips en vakanties.

Hoe groot is je databundel in het buitenland?

Wanneer je onbeperkte data in je abonnement hebt, of een grote databundel, kun je hiervan maar een deel in de EU gebruiken. Hieronder zie je per provider hoeveel GB je maximaal kunt gebruiken in de EU:

Provider Bundel Datalimiet in EU
Budget Mobiel Onbeperkte databundel 17 GB
KPN 50 GB

50 GB

Onbeperkte databundel

Odido Onbeperkte databundel

Hangt af van abonnement, max. 50 GB

Tele2 Onbeperkte databundel

27 GB

Vodafone

50 GB

40 GB

Onbeperkte databundel

Kies je een andere bundel, of een provider die niet in deze tabel staat? Dat betekent dat je je volledige databundel in het buitenland kunt gebruiken. 

Tarieven buiten de bundel

Ook als je niét in het buitenland bent, kun je voor onverwachte kosten komen te staan. Wanneer je bijvoorbeeld 500 minuten belt in plaats van de 400 minuten die in je bundel zitten. Of wanneer je per ongeluk je Netflix film via je mobiele data kijkt in plaats van via wifi...

Geen zorgen. Providers sturen je een SMS wanneer je bijna over je bundel heen bent. Je betaalt dus niet zomaar ineens een vermogen. 

Nog een optie: kies voor een data- of belplafond. Zo is over de bundel gaan simpelweg onmogelijk. Je kunt dan alleen nog internetten of bellen als je een extra bundel aanschaft. Een andere mogelijkheid is kiezen voor een provider die de internetsnelheid verlaagt wanneer je al je data hebt gebruikt. Dan kun je dus nog wel internetten, alleen is dit heel traag...

Benieuwd welke providers dit aanbieden, of hoeveel je betaalt als je over je bundel gaat? Bekijk het hier:

Provider Bellen / SMS'en / Data Kosten / snelheidsverlaging data Bel- of dataplafond mogelijk?
Ben Bellen € 0,31 per minuut Ja, je kunt gratis een dataplafond instellen
SMS'en € 0,31 per SMS
Datagebruik € 0,10 per MB 
Budget Mobiel Bellen n.v.t. * Nee
SMS'en n.v.t. *
Datagebruik Je snelheid wordt verlaagd naar 800 Kb/s
hollandsnieuwe Bellen n.v.t. Je kunt niet meer verder bellen, SMS'en of internetten tenzij je een extra bundel koopt
SMS'en n.v.t.
Datagebruik n.v.t.
KPN Bellen €0,23 per minuut Nee
SMS'en € 0,07 per minuut
Datagebruik Je snelheid wordt verlaagd naar 64 Kb/s
Lebara Bellen € 0,09 per minuut

Er is standaard een belplafond ingesteld, waarbij je alsnog kosten van maximaal € 10,- buiten de bundel kunt maken.

Een dataplafond is niet mogelijk.

SMS'en € 0,12 per SMS
Datagebruik € 0,01 per MB
Simpel Bellen € 0,31 per minuut Ja, je kunt een dataplafond instellen voor € 0,50 per maand
SMS'en € 0,31 per SMS
Datagebruik € 0,15 per MB
Simyo Bellen € 0,31 per minuut Nee
SMS'en € 0,31 per SMS
Datagebruik € 0,15 per MB
Odido Bellen € 0,25 per minuut Nee
SMS'en n.v.t. **
Datagebruik Keuze € 0,15 per MB of snelheidsverlaging data
Tele2 Bellen € 0,25 per minuut Je kunt niet meer verder internetten tenzij je een extra bundel koopt
SMS'en € 0,25 per SMS
Datagebruik n.v.t.
Vodafone Bellen € 0,25 per minuut Nee
SMS'en n.v.t. ***
Datagebruik Keuze € 0,01 per MB of snelheidsverlaging data
Youfone Bellen € 0,30 per minuut

Ja, je kunt een dataplafond instellen voor € 0,50 per maand.

Je kunt gratis een belplafond instellen, maar je kunt dan alsnog kosten buiten de bundel maken van maximaal € 10 per maand.

SMS'en € 0,30 per SMS
Datagebruik € 0,10 per MB

* Bij elk abonnement van Budget Mobiel kun je onbeperkt bellen en SMS'en. Let daarbij wel op de fair use policy.

** Bij elk abonnement van Odido kun je onbeperkt SMS'en.

*** Bij elk abonnement van Vodafone kun je onbeperkt SMS'en.

Krijg je een BKR-registratie bij een abonnement?

Als laatste: veel telefoon abonnementen worden tegenwoordig gezien als lening. En sluit je inderdaad een lening af, dan wordt dit geregistreerd bij de BKR. Dit kan negatieve gevolgen hebben wanneer je later een hypotheek wilt afsluiten. Kan je vermijden dat je bij de BKR geregistreerd wordt?

Ja, dit kan op meerdere manieren. Doe het bijvoorbeeld zo:

  • Kies een sim only abonnement. Omdat je lage maandlasten hebt, heb je niet te maken met de BKR;
  • Kies een telefoon abonnement waarvan het af te lossen bedrag lager is dan € 250;
  • Betaal (een deel van) je toestel af, zodat je af te lossen bedrag lager wordt dan € 250.

BKR-vrije abonnementen vind je gemakkelijk wanneer je hierop filtert. Kies eerst een toestel uit in de vergelijker, en klik dan op 'Toon BKR-vrije pakketten'.

Conclusie

Qua providers kun je moeilijk de fout in gaan. Met een minimale dekkingsgraad van 97% heb je altijd en overal bereik. Lees je wel goed in als je een grote of onbeperkte databundel afsluit, en let op de kleine lettertjes. Zo sta je niet voor vervelende verrassingen.

En sluit je een abonnement met toestel af? Vermijd dan een BKR-registratie!

 
Tags van deze pagina
 
Navigation
Home>Informatie>Smartphone>Hoe kies je het juiste mobiele abonnement? [Gids]
Geen reacties
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!