Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wij zijn beschikbaar
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 20-01-2023 (laatste wijziging 01-05-2024)

Simpel: Review en Ervaringen [2024]

Door Suzanne 20-01-2023 (laatste wijziging 01-05-2024)

Samenvatting:

Ben je al bekend met Simpel, of twijfel je om over te stappen naar deze budget provider?

We nemen alles onder de loep: de prijs, het netwerk, de kleine lettertjes...

Zodat jij precies weet of Simpel de juiste keuze is voor jou.

Pluspunten:

  • Een van de voordeligste providers van dit moment;
  • Fijn dat je je bundel maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen;
  • Een goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Simpel biedt geen maandelijks opzegbare contracten aan;
  • Niet de hoogst mogelijke snelheid via 4G (hoewel je hier in de praktijk waarschijnlijk weinig van merkt);
  • Geen 5G mogelijk;
  • Geen volledig onbeperkte belbundel (maar je zou erg je best moeten doen om aan het limiet te komen);
  • Bel- en dataplafond is niet gratis, en je kunt alsnog extra kosten maken buiten je bundel;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten.

Inhoudsopgave

Prijs

Het eerste onderdeel: de prijs! Misschien wist je al dat Simpel een typische budget provider is.

Scoort de provider inderdaad goed op dit onderdeel? Wij vergelijken de provider met concurrenten, en op basis daarvan geven we een score.

Daarvoor kijken we eerst naar de prijs van het allergoedkoopste abonnement dat Simpel aanbiedt. Hoeveel geld betaal je voor een basis abonnementje?

Het voordeligste sim only abonnement van Simpel kost € 6,50 per maand.

In dit abonnement kun je onbeperkt bellen, krijg je 500 SMS'jes en 3 GB aan mobiele data.

Dit is een goede deal als je niet super veel data verbruikt. Heb je meer nodig? Lees dan verder:

Wat scoort Simpel als het gaat om de prijs?

Naast het goedkoopste abonnement, gaan we kijken naar een gemiddeld abonnement, waar de meeste mensen genoeg aan hebben.

Dit is een abonnement met ten minste 1.000 belminuten en 5 GB aan data.

Wat betaal je bij Simpel voor zo'n abonnement?

prijs simpel

Simpel scoort een 9,5 als het gaat om de prijs voor een sim only abonnement.

Nét onder de goedkoopste sim only provider van dit moment! Je betaalt slechts € 7,50 voor een gemiddeld abonnement bij Simpel.

Daarbij kun je onbeperkt bellen, krijg je 500 SMS'jes én 7 GB aan data.

bekijk simpel

Flexibiliteit van de abonnementen

Hoe lang zit je vast aan een sim only contract? Is het mogelijk om dit maandelijks op te zeggen?

Maand-, jaar- of 2-jarige contracten

Je kunt bij Simpel kiezen voor een 1- of 2-jarig abonnement. Maandelijks opzegbare abonnementen zijn bij de provider helaas niet mogelijk.

Abonnement naar boven en beneden afstellen

Voor veel mensen is de inhoud van hun sim only abonnement een gok.

Heb ik genoeg aan 5 GB? Is onbeperkt bellen wel nodig, of niet?

Gelukkig kun je je abonnement bij Simpel gratis naar boven en naar beneden afstellen.

Kom je bijvoorbeeld net niet helemaal uit in de eerste maand? Dan kun je er daarna voor kiezen om je bundel te verhogen (of te verlagen).

Je betaalt hier niet voor, maar de prijs voor je bundel verandert natuurlijk wel, aangezien je die aanpast.

flexibiliteit simpel contract

Wat scoort Simpel als het gaat om de flexibiliteit van je abonnement?

Ook op dit punt hebben we Simpel vergeleken met andere providers.

Simpel scoort een 8 op het gebied van flexibiliteit. 

Prima! Fijn dat abonnementen zowel naar boven als naar beneden aangepast kunnen worden.

Wel is het jammer dat je geen maandelijks opzegbare abonnementen kunt bestellen bij Simpel.

Netwerk en bereik

Over naar het volgende punt: netwerk en bereik.

Hoe is dit geregeld bij Simpel?

Dit is goed om te weten: Simpel is een virtuele provider. Dat houdt in dat de provider geen eigen netwerk heeft, maar opereert op een netwerk van een grote provider.

Namelijk dat van Odido. Hieronder lees je alles over dit netwerk, en de voor- en nadelen van een virtuele provider.

netwerk en bereik simpel

Het netwerk van Simpel: Odido

Samen met KPN is Odido één van de twee best beoordeelde netwerken in Nederland.

(Vodafone, de derde provider met een eigen netwerk, loopt overigens niet echt veel achter, en is ook op de meeste plekken in Nederland 'gewoon' beschikbaar.)

Dit houdt in dat je vrijwel op elke plek in Nederland kunt bellen en internetten.

Hou hier rekening mee

Qua netwerk zit er geen verschil tussen het kiezen voor Odido of Simpel.

Behalve bij deze 2 punten:

  • Simpel biedt een lagere maximale internetsnelheid
  • Simpel biedt (nog) geen 5G

Hierin zou je wellicht verschil kunnen merken: Odido biedt als maximale internetsnelheid 300 Mb/s, en Simpel 'slechts' de helft (150 Mb/s).

Toch is de kans groot dat je hier niet veel van merkt, want in de praktijk wordt een snelheid van 300 Mb/s eigenlijk nooit gehaald.

Volgens onderzoeksbureau Opensignal halen gebruikers bij Odido gemiddeld een snelheid van 85 Mb/s (Opensignal, 2022). Dit is het gemiddelde van zowel het 4G- en 5G-netwerk.

En het ontbreken van 5G: dat is alleen een nadeel als je graag van dit netwerk gebruik wilt maken. Je moet namelijk wel een redelijk nieuwe telefoon hebben om gebruik te maken van dit netwerk.

Wat scoort Simpel op basis van het netwerk en bereik?

Simpel scoort een 7 op het gebied van netwerk en bereik.

De provider maakt gebruik van één van de best beoordeelde netwerken van Nederland, dat is een pluspunt.

Helaas is 5G niet mogelijk, en is je maximale snelheid iets ingeperkt door Simpel. Heel waarschijnlijk zal je dat niet merken, maar hierdoor scoort Simpel iets lager in dit review-onderdeel.

Kleine lettertjes

Niemand houdt ervan om ineens voor vervelende verrassingen te staan, zeker niet wanneer je vast zit aan een contract.

Hoe zit dat bij Simpel? Zijn er kleine lettertjes waar je rekening mee moet houden?

Hoe onbeperkt is onbeperkt eigenlijk?

Het wordt steeds meer afgesloten: onbeperkte bundels.

Nooit meer buiten de bundel kunnen geeft een fijn gevoel. Maar is je onbeperkte bundel wel zo onbeperkt als de provider het laat lijken?

Onbeperkte databundel bij Simpel 

Helaas: Simpel biedt geen onbeperkte databundels aan.

De grootste databundel waar je op dit moment voor kunt kiezen, is 14 GB.

Zo werkt een onbeperkte belbundel bij Simpel

Sluit je een onbeperkte belbundel af bij Simpel?

Hou er dan rekening mee dat het niet volledig onbeperkt is - hoewel de kans erg klein is dat je aan het limiet komt.

Simpel heeft een limiet opgesteld van 9.999 belminuten (of SMS'jes, of een combinatie hiervan) per maand. Dit komt neer op iets meer dan 166 uur per maand.

Om aan dit plafond te komen, zou je dus elke dag van de maand meer dan 5 uur moeten bellen.

Kleine kans dat je dat doet, maar het is wel goed om te weten voor je een abonnement afsluit.

kleine letters simpel

Wat betaal je eigenlijk buiten de bundel?

Wat gebeurt er eigenlijk als je je bundel overschrijdt?

Ga je dan per MB of belminuut betalen? Stopt je verbruik volledig? Of kan je nog lekker verder internetten, maar dan op een lagere snelheid?

Bij Simpel is sprake van het eerste: je betaalt voor elke belminuut, MB en SMS die je gebruikt.

Bellen en SMS'en buiten je bundel

Wanneer je bel- of SMS-bundel op is, ga je een buiten-de-bundel tarief betalen.

Zowel voor een belminuut als een SMS'je buiten de bundel betaal je € 0,31.

Data gebruiken buiten de bundel

Ook met je datagebruik kan het hard gaan. Wanneer je data gebruikt buiten je bundel, betaal je per MB € 0,15.

Data- of belplafond

Je kunt er ook voor kiezen om een plafond in te stellen, waardoor je zeker weet dat je nooit boven een bepaald bedrag uit kunt komen. Het plafond geldt voor de volledige bundel, dus voor zowel bellen als mobiele data.

Dit kost € 0,50 per maand. Let wel op, een plafond is pas in te stellen vanaf € 10 per maand.

Je weet dan dus zeker dat je per maand nooit meer dan € 10 kwijt bent. Maar stel, je hebt een abonnement van € 5 per maand afgesloten, dan is die limiet van € 10 toch wel veel.

Hoeveel data kun je in het buitenland gebruiken?

Heb je een abonnement met mobiele data? Dit houdt niet altijd in dat je je volledige databundel ook in het buitenland kunt gebruiken.

Dit is afhankelijk van de prijs die de provider voor een bundel rekent, en van de grootte van de bundel.

Gelukkig is dit iets waarover je je geen zorgen hoeft te maken als je bij Simpel zit. Je kunt namelijk je volledige bundel ook in EU-landen gebruiken.

Reis je buiten de EU? Dan kun je je bundel niet zonder extra kosten gebruiken. Het tarief is dan afhankelijk van het land waar je naartoe reist.

Wat scoort Simpel als het gaat om de kleine lettertjes?

We hebben Simpel een 5,5 gegeven op basis van de fair use policy

Een matige score. Dit komt door:

  • De hoge kosten die je buiten de bundel betaalt;
  • Het feit dat je moet betalen voor een plafond. Én buiten je bundel toch kosten kunt maken.

Hierin valt echt nog wel wat te verbeteren, vinden wij.

Combinatievoordeel

Helaas: Simpel is een van de weinige providers die geen combinatievoordeel aanbieden.

Dit valt wel enigszins te verklaren door de lage prijzen die Simpel hanteert.

Wat scoort Simpel als het gaat om combinatievoordeel?

We hebben Simpel 0 punten gegeven voor dit onderdeel, omdat Simpel geen combinatievoordeel aanbiedt.

Klantenservice

Benieuwd hoe en waar je Simpel kunt bereiken? En hoe klantvriendelijk de provider is?

Lees verder:

Waar kun je Simpel bereiken?

Simpel biedt meerdere opties om iemand van de klantenservice te spreken:

  • Via hun telefoonnummer:
    • 088 100 57 57
  • Via een chatgesprek;
  • Via het forum;
  • Op hun Facebook of Twitter account;
  • Via WhatsApp;
  • Via een contactformulier.

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?

  • Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 21:00 uur;
  • Zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.

klantenservice simpel

Wat scoort Simpel op het gebied van klantenservice?

Het is wel duidelijk dat Simpel de contactmogelijkheden op de website een klein beetje verborgen heeft.

Zo kom je eerst op een algemene pagina met veelgestelde vragen uit wanneer je op zoek gaat naar de klantenservice.

Toch is het wel mogelijk de provider te bereiken, op vrij veel kanalen zelfs. Dit is een pluspunt.

Simpel krijgt van ons een 9 als het gaat om de klantenservice. 

Conclusie en eindcijfer

Als we de abonnementen van Simpel kort samenvatten, zijn dit de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligste providers van dit moment;
  • Fijn dat je je bundel maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen;
  • Een goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Simpel biedt geen maandelijks opzegbare contracten aan;
  • Niet de hoogst mogelijke snelheid via 4G (hoewel je hier in de praktijk waarschijnlijk weinig van merkt);
  • Geen 5G mogelijk;
  • Geen volledig onbeperkte belbundel (maar je zou erg je best moeten doen om aan het limiet te komen);
  • Bel- en dataplafond is niet gratis, en je kunt alsnog extra kosten maken buiten je bundel;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten.

Eindcijfer: 7,3

Ja: Simpel biedt erg voordelige sim only abonnementen aan. Maar er zijn nog wel een aantal minpunten die je in je overweging mee moet nemen.

Deze zullen niet voor iedereen even zwaar meetellen, maar hou er wel rekening mee.

Aan de andere kant: ben je op zoek naar een basis sim only abonnement en wil je echt zo min mogelijk kwijt zijn? Dan is Simpel dé provider voor jou.

Zelf aan de knoppen zitten? Dat kan ook:

vergelijk providers

Of bekijk welke sim only provider het állerbeste scoort, in ons artikel over de beste sim only provider.

Deel je ervaring met Simpel

Ben je op dit moment of was je kortgeleden klant bij Simpel? Help ons door je ervaring achter te laten in de reacties onder dit artikel!

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Informatie>Sim Only tips>Simpel: Review en Ervaringen [2024]
JW
23-02-2024
Prima provider, ben al ruim 10 jaar tevreden klant. Jaren betaalde ik 10 euro per maand voor een internet bundel die ik niet opkrijg en onbeperkt bellen. Per 01-01-2023 ging mijn tarief ineens omhoog met 86 ct per maand. Nieuwe klanten werden nog steeds binnen geharkt met een vergelijkbaar abonnement voor 10.00 per maand. Per 01-01-2024 is mijn maandtarief opeens weer verhoogd naar 11.75 voor hetzelfde. En nog steeds worden nieuwe klanten met een jaarcontract van 10 euro per maand binnengehaald. Dus, hoe langer je klant bij Simpel bent hoe meer je gaat betalen. Klantenservice geeft me gelijk maar zeggen niets te kunnen doen. Best jammer dat vaste klanten niet beloond maar gestraft worden. Zodra mijn 2 jarig contract afloopt, staat in m'n agenda, stap ik over naar een provider die hetzelfde bied voor 7.50.
Marja
21-02-2024
Zojuist een zeer empathische dame aan de telefoon gehad (klantenservice) die alle begrip had voor opzeggen van een abonnement van mijn moeder van 87 die aan haar eindje is .... I.v.m. privacywetgeving lastig maar niet onoverkomelijk. Deze dame koesteren SIMPEL! Helaas haar naam niet opgeslagen maar dankjewel lieve vrouw; buiten de lijntjes kleuren doe ik ook regelmatig én wat kan je daar mensen blij mee maken. Shit opruimen voordat shit happens! X
Wim
19-02-2024
Abbo verlengt voor 2 jaar voor € 10.-. Na 3 maanden moet je toch meer betalen , heel jammer dit. inflatie heet dat dan.
Chantal van de Brug
01-02-2024
Ik heb onlangs de eerste van 3 abonnementen opgezegd. Wat een oplichters zijn dit zeg. Een poosje terug kregen we binnen 1 minuut 2 sms-jes. Volgens de eerste zouden we aan het datalimiet van de bundel zitten en volgens de tweede zaten we daar zover overheen dat de data geblokkeerd werden en we een rekening kregen van €50. Er was niet eens tijd om het eerste sms-je te lezen. We zouden 2.600 mb hebben verbruikt in 12 minuten tijd. En er werd op dat moment niets gedownload en niets gestreamd. Een dergelijk verbruik is dus onmogelijk in zo'n korte tijd. Op het contactformulier werd niet binnen de beloofde tijd gereageerd, maar er werd wel voor hun reactie even €60 afgeschreven. Ook telefonisch contact met de klantenservice was zeer onbevredigend. Inmiddels heb ik begrepen dat meerdere mensen dit is overkomen. Pure oplichterspraktijken. Je denkt een goedkoop abonnement te hebben, maar niets is minder waar helaas. Zodra de andere 2 abonnementen aflopen, zeg ik deze ook op.
Michiel
13-11-2023
Afgelopen zaterdag in 39 minuten opeens 50 euro boven m'n bundel gegaan. 1 keer waarschuwing voor 80% bundel, de waarschuwing voor 100% er direct achteraan. Daar kun je niet op anticiperen. Er zijn 3 topics hierover op de Simpel-community met vele ‘slachtoffers’, allemaal afgelopen zaterdag. M.i. is hier sprake geweest van een systeemstoring ofzo. Via de klantenservice-app (nou ja, service...) krijg ik alleen standaard antwoorden dat het allemaal klopt en ik de voorwaarden maar beter moet lezen. Maar ik vind het te toevallig dat er zeker 20 gevallen zijn in 1 dag en dit is iets wat nooit en te nimmer gebeurt. NIET ACCEPTABEL.
An
22-08-2023
Slecht bedrijf. Ze hebben hun administratie niet op orde en laten de klant daarvoor betalen. Bovendien werd ik afgesnauwd door de medewerker die niet luisterde en niets begreep. Kortom hier nooit aan beginnen.
dineke
04-08-2023
Nooit nemen, je krijgt nooit waarschuwingen dat je bijna buiten je bundel bent en wanneer je dit gaat(buiten je bundel) heb je 50 euro boete aan je broek!!!!
Czp
02-06-2023
WAARSCHUWING GEEN ABONNEMENT NEMEN BIJ SIMPEL! Indien je een abonnement neemt van €10 p/m betaal je snel €50 aan extra kosten. Ik heb geen onbeperkt internet. Toen ik zag dat ik bijna het einde van mijn mb’s naderde besloot ik om extra mb’s te kopen van 3000 mb’s voor €12,50. Nadien deed mijn internet het niet en kreeg ik €50 extra kosten. Dit is al 2x eerder voorgekomen, maar bij de derde keer was ik het zat. De klantenservice zegt dat zij niks kunnen doen. Ik ben er klaar mee dat er steeds onterecht geld wordt afgetrokken van mijn bank. Ik heb mijn abonnement gelijk stopgezet. Ik raad deze provider absoluut NIET aan.
Fre
07-03-2023
Heb een contract afgesloten voor €10 maar moet wegens inflatie €10,86 betalen. KAN DAT!!!! Voel me misleid
Reactie op Fre
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Fre, Helaas kan het inderdaad voorkomen dat providers een inflatiecorrectie doorvoeren. Daarvoor teken je altijd in het contract. Bij een inflatiecorrectie kun je het contract niet voortijdig opzeggen. Meer hierover kun je lezen in ons artikel over prijsverhogingen en inflatiecorrectie. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
Patrick
05-10-2022
Slechte communicatie mail ontvangen dat per 28/9 mijn abonnement is beëindigd en vervolgens krijg ik gewoon weer een factuur voor de maand oktober. Op mail wordt niet gereageerd
F van den Berg
04-09-2022
hoe kan ik mijn bel te goed op vragen
Reactie op F van den Berg
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste F van den Berg, Het opvragen van je beltegoed is mogelijk door in te loggen op de website of de app van Simpel. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
Debora Vermaas
05-08-2022
HEB SIMPEL AL JAREN EN NOOIT PROBLEMEN GEHAD, WANNEER IK ABBO VERLENGDE KREEG IK ER ZELFS EXTRA GB INTERNET BIJ, SUPER, DE APP IS HANDIG DAARIN KAN JE ZIEN HOEVER JE BENT MET JE BUNDEL ETC. IK GA NOG KEER VERLENGEN DAN KRIJG IK IPV 6GB INTERNET HET DUBBELE, EN DAT VOOR 10€🥳, JE SNAPT DAT IK BIJ SIMPEL BLIJF😇, LEKKER SIMPEL OOK🤣
NEL VAN DE WART
27-07-2022
IK HAD EEN CONTRACT MET BEN MAAR OMDAT MIJN MAN EEN CONTRACT MET SIMPEL HAD EN GOED BEVIEL BEN IK OVERGESTAPT NAAR SIMPEL. NOU HAD IK DAT MAAR NIET GEDAAN. NIETS WERKTE EN VOLGENS SIMPEL LAG HET AAN HET TOESTEL. MAAR HIJ HEEFT HET ALTIJD PROBLEEMLOOS GEDAAN TOT DE OVERSTAP. DUS HET ADVIES WAS DAT IK EEN ANDER TOESTEL MOET KOPEN EN DAN MAAR AFWACHTEN OF HIJ HET DAN WEL DOET. ER WAS GEEN PRATEN TEGEN VAN COULANCE GEEN SPRAKEN. ZO JAMMER EN MIJN MAN GAAT NU NATUURLIJK OOK ZIJN ABONNEMENT OPZEGGEN JA ZO MAAK JE GEEN VRIENDEN.
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!