Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 21-11-2022 (laatste wijziging 21-11-2022)

Simpel: Review en Ervaringen [2022]

Door Suzanne 21-11-2022 (laatste wijziging 21-11-2022)

Samenvatting:

Ben je al bekend met Simpel, of twijfel je om over te stappen naar deze budget provider?

We nemen alles onder de loep: de prijs, het netwerk, de kleine lettertjes...

Zodat jij precies weet of Simpel de juiste keuze is voor jou.

Pluspunten:

  • Een van de voordeligere providers; 
  • Fijn dat je je bundel maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen;
  • Een goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Simpel biedt geen maandelijks opzegbare contracten aan;
  • Niet de hoogst mogelijke snelheid via 4G (hoewel je hier in de praktijk waarschijnlijk weinig van merkt);
  • Geen 5G mogelijk;
  • Geen volledig onbeperkte belbundel (maar je zou erg je best moeten doen om aan het limiet te komen);
  • Bel- en dataplafond is niet gratis, en je kunt alsnog extra kosten maken buiten je bundel;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten.

Inhoudsopgave

Prijs

Het eerste onderdeel: de prijs! Misschien wist je al dat Simpel een typische budget provider is.

Scoort de provider inderdaad goed op dit onderdeel? Wij vergelijken de provider met concurrenten, en op basis daarvan geven we een score.

Daarvoor kijken we eerst naar de prijs van het allergoedkoopste abonnement dat Simpel aanbiedt. Hoeveel geld betaal je voor een basis abonnementje?

Het voordeligste sim only abonnement van Simpel kost € 3,50 per maand.

Dat is bijna geen geld. Maar krijg je hier ook wel wat voor?

Niet heel veel, nee. Je kunt met dit abonnement 50 minuten bellen, 250 SMS'jes versturen en je krijgt 500 MB aan data.

Daar zijn de meeste mensen zo doorheen. Jij niet? Dan is het zeker een goede deal. Maar als je twijfelt, kun je misschien het beste je abonnement upgraden. 

Wat scoort Simpel als het gaat om de prijs?

Naast het goedkoopste abonnement, gaan we kijken naar een gemiddeld abonnement, waar de meeste mensen genoeg aan hebben.

Dit is een abonnement met ten minste 1.000 belminuten en 3 GB aan data.

Wat betaal je bij Simpel voor zo'n abonnement?

prijs simpel

Simpel scoort een 9,5 als het gaat om de prijs voor een sim only abonnement.

Want je betaalt slechts € 9 voor een gemiddeld abonnement bij Simpel. Slechts iets duurder dan de goedkoopste provider.

Daarnaast is het ook nog eens een heel compleet abonnement: je kunt onbeperkt bellen, je krijgt 250 SMS en 6 GB(!) aan data.

bekijk abonnement

Flexibiliteit van de abonnementen

Hoe lang zit je vast aan een sim only contract? Is het mogelijk om dit maandelijks op te zeggen? 

Maand-, jaar- of 2-jarige contracten

Je kunt bij Simpel kiezen voor een 1- of 2-jarig abonnement. Maandelijks opzegbare abonnementen zijn bij de provider helaas niet mogelijk.

Abonnement naar boven en beneden afstellen

Voor veel mensen is de inhoud van hun sim only abonnement een gok.

Heb ik genoeg aan 5 GB? Is onbeperkt bellen wel nodig, of niet?

Gelukkig kun je je abonnement bij Simpel gratis naar boven en naar beneden afstellen. 

Kom je bijvoorbeeld net niet helemaal uit in de eerste maand? Dan kun je er daarna voor kiezen om je bundel te verhogen (of te verlagen).

Je betaalt hier niet voor, maar de prijs voor je bundel verandert natuurlijk wel, aangezien je die aanpast.

flexibiliteit simpel contract

Wat scoort Simpel als het gaat om de flexibiliteit van je abonnement?

Ook op dit punt hebben we Simpel vergeleken met andere providers.

Simpel scoort een 8 op het gebied van flexibiliteit. 

Prima! Fijn dat abonnementen zowel naar boven als naar beneden aangepast kunnen worden. 

Wel is het jammer dat je geen maandelijks opzegbare abonnementen kunt bestellen bij Simpel. 

Netwerk en bereik 

Over naar het volgende punt: netwerk en bereik.

Hoe is dit geregeld bij Simpel? 

Dit is goed om te weten: Simpel is een virtuele provider. Dat houdt in dat de provider geen eigen netwerk heeft, maar opereert op een netwerk van een grote provider.

Namelijk dat van T-Mobile. Hieronder lees je alles over dit netwerk, en de voor- en nadelen van een virtuele provider.

netwerk en bereik simpel

Het netwerk van Simpel: T-Mobile

Samen met KPN is T-Mobile één van de twee best beoordeelde netwerken in Nederland. 

(Vodafone, de derde provider met een eigen netwerk, loopt overigens niet echt veel achter, en is ook op de meeste plekken in Nederland 'gewoon' beschikbaar.)

Dit houdt in dat je vrijwel op elke plek in Nederland kunt bellen en internetten.

Hou hier rekening mee

Qua netwerk zit er geen verschil tussen het kiezen voor T-Mobile of Simpel. 

Behalve bij deze 2 punten:

  • Simpel biedt een lagere maximale internetsnelheid
  • Simpel biedt (nog) geen 5G

Hierin zou je wellicht verschil kunnen merken: T-Mobile biedt als maximale internetsnelheid 300 Mb/s, en Simpel slechts 75 Mb/s. 

Toch is de kans groot dat je hier niet veel van merkt, want in de praktijk wordt een snelheid van 300 Mb/s eigenlijk nooit gehaald. 

Volgens onderzoeksbureau Opensignal halen gebruikers bij T-Mobile gemiddeld een snelheid van 85 Mb/s (Opensignal, 2022). Dit is het gemiddelde van zowel het 4G- en 5G-netwerk.

En het ontbreken van 5G: dat is alleen een nadeel als je graag van dit netwerk gebruik wilt maken. Je moet namelijk wel een redelijk nieuwe telefoon hebben om gebruik te maken van dit netwerk. 

Wat scoort Simpel op basis van het netwerk en bereik?

Simpel scoort een 7 op het gebied van netwerk en bereik.

De provider maakt gebruik van één van de best beoordeelde netwerken van Nederland, dat is een pluspunt.

Helaas is 5G niet mogelijk, en is je maximale snelheid iets ingeperkt door Simpel. Heel waarschijnlijk zal je dat niet merken, maar hierdoor scoort Simpel iets lager in dit review-onderdeel.

Kleine lettertjes

Niemand houdt ervan om ineens voor vervelende verrassingen te staan, zeker niet wanneer je vast zit aan een contract.

Hoe zit dat bij Simpel? Zijn er kleine lettertjes waar je rekening mee moet houden?

Hoe onbeperkt is onbeperkt eigenlijk?

Het wordt steeds meer afgesloten: onbeperkte bundels.

Nooit meer buiten de bundel kunnen geeft een fijn gevoel. Maar is je onbeperkte bundel wel zo onbeperkt als de provider het laat lijken?

Onbeperkte databundel bij Simpel 

Helaas: Simpel biedt geen onbeperkte databundels aan.

De grootste databundel waar je op dit moment voor kunt kiezen, is 14 GB.

Zo werkt een onbeperkte belbundel bij Simpel

Sluit je een onbeperkte belbundel af bij Simpel?

Hou er dan rekening mee dat het niet volledig onbeperkt is - hoewel de kans erg klein is dat je aan het limiet komt. 

Simpel heeft een limiet opgesteld van 9.999 belminuten (of SMS'jes, of een combinatie hiervan) per maand. Dit komt neer op iets meer dan 166 uur per maand. 

Om aan dit plafond te komen, zou je dus elke dag van de maand meer dan 5 uur moeten bellen.

Kleine kans dat je dat doet, maar het is wel goed om te weten voor je een abonnement afsluit.

kleine letters simpel

Wat betaal je eigenlijk buiten de bundel?

Wat gebeurt er eigenlijk als je je bundel overschrijdt? 

Ga je dan per MB of belminuut betalen? Stopt je verbruik volledig? Of kan je nog lekker verder internetten, maar dan op een lagere snelheid? 

Bij Simpel is sprake van het eerste: je betaalt voor elke belminuut, MB en SMS die je gebruikt. 

Bellen en SMS'en buiten je bundel

Wanneer je bel- of SMS-bundel op is, ga je een buiten-de-bundel tarief betalen. 

Zowel voor een belminuut als een SMS'je buiten de bundel betaal je € 0,31.

Data gebruiken buiten de bundel

Ook met je datagebruik kan het hard gaan. Wanneer je data gebruikt buiten je bundel, betaal je per MB € 0,15.

Data- of belplafond

Je kunt er ook voor kiezen om een plafond in te stellen, waardoor je zeker weet dat je nooit boven een bepaald bedrag uit kunt komen. Het plafond geldt voor de volledige bundel, dus voor zowel bellen als mobiele data.

Dit kost € 0,50 per maand. Let wel op, een plafond is pas in te stellen vanaf € 10 per maand. 

Je weet dan dus zeker dat je per maand nooit meer dan € 10 kwijt bent. Maar stel, je hebt een abonnement van € 5 per maand afgesloten, dan is die limiet van € 10 toch wel veel. 

Hoeveel data kun je in het buitenland gebruiken?

Heb je een abonnement met mobiele data? Dit houdt niet altijd in dat je je volledige databundel ook in het buitenland kunt gebruiken.

Dit is afhankelijk van de prijs die de provider voor een bundel rekent, en van de grootte van de bundel.

Gelukkig is dit iets waarover je je geen zorgen hoeft te maken als je bij Simpel zit. Je kunt namelijk je volledige bundel ook in EU-landen gebruiken.

Reis je buiten de EU? Dan kun je je bundel niet zonder extra kosten gebruiken. Het tarief is dan afhankelijk van het land waar je naartoe reist.

Wat scoort Simpel als het gaat om de kleine lettertjes?

We hebben Simpel een 5,5 gegeven op basis van de fair use policy

Een matige score. Dit komt door:

  • De hoge kosten die je buiten de bundel betaalt;
  • Het feit dat je moet betalen voor een plafond. Én buiten je bundel toch kosten kunt maken.

Hierin valt echt nog wel wat te verbeteren, vinden wij.

Combinatievoordeel 

Helaas: Simpel is een van de weinige providers die geen combinatievoordeel aanbieden.

Dit valt wel enigszins te verklaren door de lage prijzen die Simpel hanteert.

Wat scoort Simpel als het gaat om combinatievoordeel?

We hebben Simpel 0 punten gegeven voor dit onderdeel, omdat Simpel geen combinatievoordeel aanbiedt.

Klantenservice

Benieuwd hoe en waar je Simpel kunt bereiken? En hoe klantvriendelijk de provider is?

Lees verder:

Waar kun je Simpel bereiken?

Simpel biedt meerdere opties om iemand van de klantenservice te spreken:

  • Via hun telefoonnummer:
    • 088 100 57 57 
  • Via een chatgesprek;
  • Via het forum;
  • Op hun Facebook of Twitter account;
  • Via WhatsApp;
  • Via een contactformulier.

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?

  • Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 21:00 uur;
  • Zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.

klantenservice simpel

Wat scoort Simpel op het gebied van klantenservice?

Het is wel duidelijk dat Simpel de contactmogelijkheden op de website een klein beetje verborgen heeft.

Zo kom je eerst op een algemene pagina met veelgestelde vragen uit wanneer je op zoek gaat naar de klantenservice.

Toch is het wel mogelijk de provider te bereiken, op vrij veel kanalen zelfs. Dit is een pluspunt. 

Simpel krijgt van ons een 9 als het gaat om de klantenservice. 

Conclusie en eindcijfer

Als we de abonnementen van Simpel kort samenvatten, zijn dit de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligere providers; 
  • Fijn dat je je bundel maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen;
  • Een goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Simpel biedt geen maandelijks opzegbare contracten aan;
  • Niet de hoogst mogelijke snelheid via 4G (hoewel je hier in de praktijk waarschijnlijk weinig van merkt);
  • Geen 5G mogelijk;
  • Geen volledig onbeperkte belbundel (maar je zou erg je best moeten doen om aan het limiet te komen);
  • Bel- en dataplafond is niet gratis, en je kunt alsnog extra kosten maken buiten je bundel;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten.

Eindcijfer: 6,5

Ja: Simpel biedt erg voordelige sim only abonnementen aan. Maar er zijn nog wel een aantal minpunten die je in je overweging mee moet nemen.

Deze zullen niet voor iedereen even zwaar meetellen, maar hou er wel rekening mee.

Aan de andere kant: ben je op zoek naar een basis sim only abonnement en wil je echt zo min mogelijk kwijt zijn? Dan is Simpel dé provider voor jou.

Zelf aan de knoppen zitten? Dat kan ook:

vergelijk providers

Of bekijk welke sim only provider het állerbeste scoort, in ons artikel over de beste sim only provider.

Deel je ervaring met Simpel

Ben je op dit moment of was je kortgeleden klant bij Simpel? Help ons door je ervaring achter te laten in de reacties onder dit artikel!

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Informatie>Sim Only tips>Simpel: Review en Ervaringen [2022]
Patrick
05-10-2022
Slechte communicatie mail ontvangen dat per 28/9 mijn abonnement is beëindigd en vervolgens krijg ik gewoon weer een factuur voor de maand oktober. Op mail wordt niet gereageerd
F van den Berg
04-09-2022
hoe kan ik mijn bel te goed op vragen
Reactie op F van den Berg
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste F van den Berg, Het opvragen van je beltegoed is mogelijk door in te loggen op de website of de app van Simpel. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
Debora Vermaas
05-08-2022
HEB SIMPEL AL JAREN EN NOOIT PROBLEMEN GEHAD, WANNEER IK ABBO VERLENGDE KREEG IK ER ZELFS EXTRA GB INTERNET BIJ, SUPER, DE APP IS HANDIG DAARIN KAN JE ZIEN HOEVER JE BENT MET JE BUNDEL ETC. IK GA NOG KEER VERLENGEN DAN KRIJG IK IPV 6GB INTERNET HET DUBBELE, EN DAT VOOR 10€🥳, JE SNAPT DAT IK BIJ SIMPEL BLIJF😇, LEKKER SIMPEL OOK🤣
NEL VAN DE WART
27-07-2022
IK HAD EEN CONTRACT MET BEN MAAR OMDAT MIJN MAN EEN CONTRACT MET SIMPEL HAD EN GOED BEVIEL BEN IK OVERGESTAPT NAAR SIMPEL. NOU HAD IK DAT MAAR NIET GEDAAN. NIETS WERKTE EN VOLGENS SIMPEL LAG HET AAN HET TOESTEL. MAAR HIJ HEEFT HET ALTIJD PROBLEEMLOOS GEDAAN TOT DE OVERSTAP. DUS HET ADVIES WAS DAT IK EEN ANDER TOESTEL MOET KOPEN EN DAN MAAR AFWACHTEN OF HIJ HET DAN WEL DOET. ER WAS GEEN PRATEN TEGEN VAN COULANCE GEEN SPRAKEN. ZO JAMMER EN MIJN MAN GAAT NU NATUURLIJK OOK ZIJN ABONNEMENT OPZEGGEN JA ZO MAAK JE GEEN VRIENDEN.
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!