Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 15-11-2022 (laatste wijziging 21-11-2022)

Lebara: Review en Ervaringen [2022]

Door Suzanne 15-11-2022 (laatste wijziging 21-11-2022)

Samenvatting:

Lebara is een concurrerende speler op de budget markt, en biedt zeer betaalbare sim only abonnementen.

Iets voor jou? Daar kom je achter in deze review!

Lees verder, of bekijk vast de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligste providers;
  • Keuze tussen maand- en 2-jarige contracten;
  • Opereert op het beste netwerk van KPN (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Automatisch belplafond ingesteld;
  • Lage buiten-de-bundel kosten;
  • Goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Lage internetsnelheid via 4G;
  • 5G is (nog) niet mogelijk bij Lebara;
  • Belplafond is niet uit te zetten, en je kunt alsnog extra kosten maken;
  • Strenge fair use policy wat betreft 'onbeperkt' bellen;
  • Geen combinatievoordeel mogelijk.

Inhoudsopgave

Prijs

We hebben vastgesteld dat Lebara een budget aanbieder is. Maar kan de provider ook opboksen tegen de andere prijsvechters?

Hiervoor kijken we naar 2 dingen:

  • de prijs van het goedkoopste (instap) abonnement;
  • de prijs van een gemiddeld abonnement. 

Laten we eerst eens kijken naar het goedkoopste abonnement dat de provider aanbiedt:

Het goedkoopste abonnement van Lebara kost € 6 per maand.

Erg voordelig! Je krijgt in dit abonnement 150 belminuten en 150 sms'jes en 1 GB aan mobiele data.

Nog best een goed aanbod voor die prijs.

prijs lebara

Wat scoort Lebara als het gaat om de prijs?

Een goedkoop abonnement is natuurlijk leuk, maar je wilt waarschijnlijk wel iets meer dan 1 GB of 150 belminuten.

Laten we daarom ook kijken naar de prijs van een gemiddeld abonnement. Met ten minste 1.000 belminuten en 3 GB mobiele data.

Voor een soortgelijk abonnement betaal je bij Lebara € 9 per maand. 

Erg scherp! Je krijgt hiervoor 3 GB en je kunt onbeperkt bellen en SMS'en.

Hiermee scoort Lebara een dikke 9,5 in de rubriek 'Prijs'.

En schaart de provider zich nét onder de allergoedkoopste provider. Heel netjes dus!

Flexibiliteit van de abonnementen

Hoe vrij kan je je bewegen binnen een Lebara contract?

Kun je bijvoorbeeld na een maand weer overstappen naar een andere provider?

Of je abonnement naar boven en naar beneden aanpassen?

Maand-, jaar- of 2-jarige contracten

De meeste providers bieden in elk geval de optie tussen een 1- of 2-jarig contract. Daarnaast zijn er een aantal providers die hiernaast ook maandelijks opzegbare abonnementen aanbieden.

Bij Lebara kun je kiezen tussen een 2-jarig contract of een maandelijks opzegbaar abonnement.

Je zit dus óf heel lang vast, óf een stuk korter. De 2-jarige contracten zijn € 1 goedkoper per maand. Daarnaast biedt de provider wel eens tijdelijke acties aan, en die zijn vaak niet mogelijk met maandelijks opzegbare contracten. 

flexibiliteit lebara contract

Abonnement naar boven en beneden afstellen

Als je niet zo vaak een nieuw mobiel abonnement afsluit, is het soms een beetje gokken wat je precies nodig hebt.

Zou 5 GB genoeg zijn? Of is het juist veel te veel?

Als je net niet uitkomt, is het fijn om je abonnement te kunnen bijstellen. Naar boven, wanneer je net te weinig hebt. Of juist naar beneden als je elke maand heel veel over hebt.

Hoe is dit geregeld bij Lebara?

Je kunt bij Lebara je bundel zowel omhoog als omlaag afstellen. De wijziging gaat altijd de volgende maand in. 

Wat scoort Lebara als het gaat om de flexibiliteit van je abonnement?

Klinkt allemaal goed. Wat scoort Lebara als het gaat om dit deel van de review?

Lebara scoort een 9 op het gebied van flexibiliteit. 

Heel goed! Klein dingetje misschien, maar als er ook een jaarcontract was geweest (óf de maandcontracten hadden dezelfde prijs als de 2-jarige contracten), dan had de provider een 10 gekregen.

Netwerk en bereik 

Lebara is een virtuele provider. Dat betekent dat de provider geen eigen netwerk heeft, maar de diensten levert op een bestaand netwerk.

Er zijn drie providers met een eigen netwerk in Nederland: KPN, Vodafone en T-Mobile.

Lebara levert de diensten over het netwerk van KPN, dat meerdere keren als beste netwerk werd bestempeld! Ook weer in het afgelopen jaar.

netwerk en bereik lebara

Het netwerk van KPN

KPN heeft momenteel het beste netwerk: dan moet er toch weinig fout gaan als je voor Lebara kiest, zal je denken.

Dat is voor het grootste deel ook wel het geval. Het bereik en de netwerkdekking is gewoon hetzelfde als bij KPN - goed dus. (Voor de zekerheid kan je checken hoe dit bij jou zit met behulp van de dekkingskaart van KPN.)

Maar er zijn wel een aantal dingen die Lebara anders aanpakt dan KPN. Namelijk:

  • Er is geen 5G mogelijk - bij KPN wél;
  • De maximale internetsnelheid is lager.

Geen 5G

Met 5G internet je onderweg een stuk sneller en stabieler dan via 4G. Maar helaas: het wordt bij Lebara (nog) niet aangeboden.

Dit zie je overigens bij meer virtuele providers terug. 5G is nog maar kort in Nederland en is dus niet overal nog beschikbaar.

Wil je het echt graag, dan kun je beter terecht bij een van de grotere jongens (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2). 

Bedenk wel dat 5G op dit moment nog niet heel veel sneller is dan 4G. Bovendien kun je er alleen gebruik van maken als je ook een 5G-ready toestel hebt.

Lage maximumsnelheid

Naast het ontbreken van 5G, biedt Lebara ook een lagere maximum internetsnelheid aan via 4G: namelijk 75 Mb/s.

Bij de meeste providers is deze snelheid boven de 200 Mb/s (hoewel het wel om een theoretische maximumsnelheid gaat). Nogal een verschil dus. 

De vraag is of je echt het verschil zal merken. Het gaat tenslotte om een theoretische maximumsnelheid. In de praktijk haal je slechts een fractie hiervan.

Wat scoort Lebara op basis van het netwerk en bereik?

Lebara scoort een 7 op het gebied van netwerk en bereik.

Een goed bereik via het KPN-netwerk. Wel jammer dat Lebara je een limiet oplegt wat betreft de 4G-snelheid. 

En ja, 5G is ook (nog) niet mogelijk, net zoals bij de meeste virtuele providers. 

Kleine lettertjes

Is een abonnement wel écht zo goed als het op het eerste gezicht lijkt?

Of zijn er verborgen regels die je over het hoofd gezien hebt?

We hebben het voor je uitgezocht:

Hoe onbeperkt is onbeperkt eigenlijk?

Steeds meer providers bieden een onbeperkt abonnement aan - zij het voor bellen of data.

Zo ook Lebara. Je kunt kiezen voor een onbeperkt belabonnement. Maar hoe onbeperkt ís deze eigenlijk?

Zo werkt een onbeperkte belbundel bij Lebara

Helaas, je hebt te maken met een fair use policy wanneer je een onbeperkt belabonnement kiest.

Deze is als volgt gespecificeerd:

  • maximaal 3.000 minuten per maand;
  • maximaal 1.000 sms'jes per maand.

3.000 minuten staan gelijk aan 50 uur. Dat is best wel streng.

Als je elke dag een paar uur belt, zit je hier zo aan.

Maar wat gebeurt er precies als je deze limiet overschrijdt?

Allereerst kún je niet meer bellen of sms'en. Na 3.000 minuten of 1.000 sms'jes is de bundel dus 'op'.

Daarnaast heeft Lebara het recht om 'de overeenkomst op te schorten of te beëindigen' (Bron: Fair Use Policy Lebara).

Nogal streng dus. Weet je niet zeker of je genoeg hebt aan deze limiet? Dan kun je misschien beter bij een andere provider kijken.

kleine letters lebara

Wat betaal je eigenlijk buiten de bundel?

Wat als je geen onbeperkte bundel hebt, en je gaat per ongeluk buiten je bundel?

Hoeveel ga je dan precies betalen? 

Bellen en sms'en buiten je bundel

Voor een belminuut buiten de bundel betaal je € 0,09. Voor elke sms buiten de bundel betaal je € 0,12. 

Heb je in een maand € 10 kosten buiten de bundel gemaakt? Dan kun je die maand niet meer bellen of sms'en, tenzij je extra tegoed koopt.

Hiermee voorkomt de provider dat je hoge kosten buiten de bundel kunt maken. 

Data gebruiken buiten de bundel

Wanneer je met je mobiele data buiten de bundel gaat, betaal je € 0,01 per MB. 

Dat is erg laag! Afgezien van het belplafond, biedt Lebara helaas geen dataplafond aan. Dus ondanks de lage buiten-de-bundel kosten is het wel mogelijk om extra kosten via 4G te maken.

Hoeveel data kun je in het buitenland gebruiken?

Wat als je naar het buitenland (lees: EU) gaat? Kun je dan nog je databundel blijven gebruiken? 

Ja! Bij Lebara kan dit. Naast de EU-landen gebruik je je bundel ook zonder extra kosten in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Wat scoort Lebara als het gaat om de kleine lettertjes?

We hebben Lebara een 5,5 gegeven op basis van de fair use policy

We nemen de belangrijkste punten nog eens door:

Positieve punten:

  • Belplafond zorgt ervoor dat je geen onverwacht hoge kosten buiten de bundel kunt maken;
  • Lage buiten-de-bundel kosten.

Negatieve punten:

  • Strenge limiet op onbeperkte belabonnementen;
  • Belplafond is niet uit te zetten en gaat pas in vanaf € 10.

Combinatievoordeel 

Verschillende providers bieden combinatievoordeel aan, waarmee je kan profiteren van extra kortingen en acties als je meer abonnementen afsluit.

Helaas, Lebara doet hier niet aan mee. Je abonnement is van zichzelf natuurlijk al vrij goedkoop.

Wat scoort Lebara als het gaat om combinatievoordeel?

We hebben Lebara geen punten gegeven voor deze rubriek.

Klantenservice

Veel budget providers besparen op de klantenservice. Je kunt ze bijvoorbeeld niet in het weekend of in de avonduren bereiken.

Hoe is dit geregeld bij Lebara?

Waar kun je Lebara bereiken?

Dit zijn alle contactmogelijkheden bij Lebara:

  • Via hun telefoonnummers:
    • 06 19 00 12 00
    • 1200 (via je mobiele Lebara nummer)
  • Via een chat (je krijgt wel eerst een bot);
  • Via social media, bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?

De telefonische klantenservice is geopend van:

  • Maandag t/m vrijdag van 09:00 uur tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur 

klantenservice youfone

Wat scoort Lebara op het gebied van klantenservice?

Op zich netjes voor een budget provider. Meerdere manieren om contact op te nemen, en een dag in het weekend beschikbaar.

Jammer dat ze 's avonds en op zondag niet te bereiken zijn. 

Lebara krijgt van ons een 7 als het gaat om de klantenservice.

Conclusie en eindcijfer

Als we de abonnementen van Lebara kort samenvatten, zijn dit de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligste providers;
  • Keuze tussen maand- en 2-jarige contracten;
  • Opereert op het beste netwerk van KPN (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Automatisch belplafond ingesteld;
  • Lage buiten-de-bundel kosten;
  • Goed bereikbare klantenservice.

Minpunten:

  • Lage internetsnelheid via 4G;
  • 5G is (nog) niet mogelijk bij Lebara;
  • Belplafond is niet uit te zetten, en je kunt alsnog extra kosten maken;
  • Strenge fair use policy wat betreft 'onbeperkt' bellen;
  • Geen combinatievoordeel mogelijk.

Eindcijfer: 6,3

Lebara springt er vooral uit op het gebied van prijs. Sommige voorwaarden, bijvoorbeeld voor onbeperkt bellen, zijn wel erg streng.

Bepaal voor jezelf of je dit het waard vindt. 

Of vergelijk de provider eens met concurrenten, en zie waar je het beste uit bent: 

start met vergelijken

In ons artikel over de beste sim only provider kun je zien hoe Lebara scoort in vergelijking met andere mobiele providers.

Deel je ervaring van Lebara

Ben je al klant bij Lebara? Help ons en anderen door je eigen review achter te laten in een reactie!

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Informatie>Sim Only tips>Lebara: Review en Ervaringen [2022]
Manuel
28-10-2022
WAARDELOOS! Ik heb op de website bij Lebara een bestelling gedaan voor een telefoon met een sim abonnement erbij. Ik heb via IDEAL betaald en het bedrag is afgeschreven. Na betaling werd ik doorgeschakeld naar het menu, waarin stond dat ik een bevestigingsmail zou ontvangen voor de verdere afronding en van mijn contract en account bij Lebara. Ik kreeg echter alleen een mail dat ik niet betaald zou hebben, terwijl ik ter plekke via IDEAL wel had betaald en het bedrag voor de telefoon aan Recommerce is ook afgeschreven van mijn rekening. Wanneer ik in de mail op de knop 'Betaal met IDEAL' druk, dan kom ik in het menuscherm dat mijn bestelling wel is doorgekomen. In dat scherm staat ook dat ik een bevestigingsmail, accountgegevens en een smsje zou krijgen voor nummerbehoud. Dit heb ik allemaal niet gekregen. Ik heb meerdere dagen zowel met de salesafdeling als de klantenservice gebeld en zij wisten niet wat er aan de hand was en ze wezen naar elkaar. Ook stonden mijn gegevens niet in hun systeem en was mijn emailadres e.d. niet bij ze bekend. Raar, aangezien ik wel een mailtje kreeg over een niet afgeronde betaling (wat dus ook niet klopt, aangezien deze wel betaald en afgeschreven is) en na drukken op de knop in de mail staan al mijn gegevens wel paraat. De uiteindelijke conclusie van de salesafdeling en de klantenservice was: wacht maar af. We zijn nu 5 dagen verder en ik heb nog steeds niet gehoord. 4 dagen geleden heb ik ook een mail gestuurd met mijn verhaal en screenshots ter bewijs, maar ik krijg geen reactie. De bedrijfsvoering bij Lebara laat zeer te wensen over en ik blijf er (momenteel zonder succes ) maar achteraan gaan om mijn bestelling te ontvangen. Tot op heden is er daadwerkelijk niks goed gegaan in mijn ervaring met Lebara.
AG
01-08-2022
Oplichters met verdubbelen van beltegoedkaartjes, verdubbelen ze ook de kosten. Denken dat het een leuke aanbieding is maar uiteindelijk zijn het oplichters en lekkermakerij!! Zodat zij geld verdienen aan beltegoed kaartjes. €20 = €40 via beltegoed.nl Lebara berekend het gesprek dubbel.. Bvb gesprek kost € 7,- wordt € 14,- afgetrokken. Voor bellen naar servicenummers heb ik een apart toestel. Zeeeerrr slecht!!!
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!