prijsvergelijken

Faq

  • Verhuizen

    • Hoe regel ik mijn internetverbinding bij een verhuizing?

      Als je al een abonnement hebt, dan kun je bij de aanbieder aangeven dat je gaat verhuizen (doe dit minimaal een maand van tevoren). Je kunt het abonnement dan gewoon meenemen naar het nieuwe adres. Mocht je provider niet leveren op het nieuwe adres, dan kun je het contract ontbinden. Dit doe je door de huur- of koopovereenkomst te laten zien aan de provider. We raden je aan om alvast te kijken welke mogelijkheden er op het nieuwe adres zijn. Vul in de postcodecheck je de adresgegevens van je nieuwe adres in voordat je gaat vergelijken.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat moet ik met mijn energiecontract doen als ik ga verhuizen?

      Het energiecontract is persoonsgebonden, d.w.z. het staat op naam en niet op een adres. Je hoeft je contract niet per se op te zeggen als je gaat verhuizen. Wil je je contract meeverhuizen, dan moet je dat wel tijdig doorgeven aan de energieleverancier. Let erop dat je wel zelf je energiecontract op moet zeggen als je wilt overstappen bij een verhuizing, dat kan alleen schriftelijk.
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Welke vergelijkers kan ik gebruiken voor mijn verhuizing?

      Als je een koophuis verkoopt en/of aankoopt, kan je vooraf prijzen vergelijken van makelaars en notarissen, die laatste heb je sowieso nodig voor het passeren van de woning. Een makelaar lijkt prijzig, maar verdient zich vaak terug. Is de verhuizing een feit, dan kan je uitzoeken of je zelf de spullen versleept of een verhuisbedrijf inschakelt. Voor een koopwoning heb je een opstalverzekering nodig, en voor de inrichting van je woning kun je een inboedelverzekering afsluiten. Op basis van je nieuwe postcode kan je in de vergelijkers al zien wat mogelijk is op je nieuwe adres, welke energieleveranciers en internetproviders daar leveren. Glasvezel en kabel zijn trouwens ook niet overal beschikbaar. Regel van tevoren de meest gunstige energie- en internet en TV aansluitingen zodat je straks niet een paar weken zonder komt te zitten.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
  • Mobiele telefonie

    • Moet je student zijn om bij Studentmobiel te bestellen?

      Nee, dat hoeft niet. Als je via onze mobiele telefoonvergelijker bij Studentmobiel uitkomt, kun je gewoon bestellen. Je hoeft hiervoor geen student te zijn.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Kan ik mijn nummer behouden bij een overstap?

      Ja, dat kan! Start eerst met vergelijken van telefoons met abonnement, of het vergelijken van Sim Only abonnementen. Zodra je een keuze hebt gemaakt geef je bij het overstappen bij de provider aan dat je het oude nummer wilt behouden. Let wel op: dit kan alleen als je het oude abonnement nog niet opgezegd hebt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Ik wil overstappen naar een andere mobiele provider; hoe gaat het in zijn werk?

      Na het vergelijken van mobiele telefoonabonnementen of Sim Only kies je het abonnement van je keuze. Je hoeft je huidige abonnement niet zelf op te zeggen, dit doet de nieuwe provider. Geef bij het afsluiten aan dat je het nummer wilt behouden. De nieuwe provider zorgt voor de overstap!

      Let op: je huidige contract moet wel uitgezeten worden tot de datum waarop het officieel afloopt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Mobiel abonnement of Sim Only?

      Een mobiel abonnement sluit je af als je een toestel bij het abonnement wilt. Bij een Sim Only abonnement sluit je een abonnement af zonder toestel. Deze kan je los aanschaffen of je hebt er al 1 in bezit.
      Soms is voordeliger om een Sim Only af te sluiten, bijvoorbeeld wanneer je kiest voor een ouder model smartphone. Of wanneer je het toestel van je vorige abonnement blijft gebruiken, terwijl dat contract al is afgelopen. Vergelijk op onze mobiele vergelijker wat voor jou het voordeligst is!

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Belminuten óf MB; wat houdt dat in?

      Bij een telefoon abonnement staat een abonnement soms zo aangegeven: 1.000 belminuten of SMS of MB. Dit betekent niet dat je moet kiezen tussen 1 van de 3, en dat je dus alleen maar kunt bellen of alleen kunt internetten. Het houdt in dat je zelf kunt verdelen hoe je die '1.000' gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld 500 minuten bellen, 400 MB's gebruiken en 100 SMS'jes versturen. Het is aan jou hoe je dit verdeelt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoeveel MB heb ik nodig in mijn mobiele abonnement?

      Hoeveel MB je in jouw databundel nodig hebt, ligt aan jouw gemiddelde internetgebruik. Maak je veel gebruik van WiFi en gebruik je 3G of 4G alleen om even je WhatsApp te checken en wat mails te versturen? Dan is zo'n 300 tot 500 MB meer dan genoeg. Maak je wat meer gebruik van mobiele data onderweg, dan ga je algauw richting de 1000 MB. Denk hierbij aan het af en toe streamen van muziek, het kijken van filmpjes en het downloaden en updaten van apps. Met 5 tot 10 GB zit je non-stop op je telefoon, en heb je geen Wifispots meer nodig. Je update elke dag je apps, kijkt filmpjes op Youtube en maakt veel gebruik van diensten als Spotify. Het is handig om voor het vergelijken je oude facturen erbij te pakken, en deze gegevens als richtlijn te gebruiken. Bedenk daarbij dat je verbruik iets op kan lopen als je nieuwe apps gaat installeren.

      Wat wil je doen?Hoeveel MB verbruikt dit?
      Muziek streamen2 MB per minuut
      Whatsappen0,01 MB per Whatsapp bericht
      Mailen0,2 MB per mailtje
      Apps downloaden5 - 10 MB per app
      Youtube gebruiken2,5 MB per filmpje
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Kan ik beter overstappen of mijn mobiele abonnement verlengen?

      Twijfel je of je je mobiele abonnement wel moet verlengen, of dat je beter een nieuw abonnement kunt afsluiten? Als je twijfelt tussen overstappen of verlengen, kun je het beste gaan vergelijken voor je iets doet. Hiermee zie je in 1 oogopslag welke beslissing het voordeligst is. Je kunt dit gemakkelijk doen op onze mobiele vergelijker.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is combivoordeel?

      Door een internet- én een mobiel abonnement bij dezelfde provider af te sluiten, kun je profiteren van extra voordeel. Je ontvangt bijvoorbeeld meer belminuten of extra MB's in je mobiele abonnement. Steeds meer providers bieden combivoordeel aan. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt, vink dan je provider in bij ' ik bel mobiel bij' in de internetvergelijker.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • 3G of 4G, wat betekent dat?

      Wanneer je mobiel internet gebruikt op plekken waar geen WiFi beschikbaar is, maak je gebruik van 3G of 4G (3G staat voor derde generatie en 4G voor vierde generatie). 4G is de opvolger van 3G en 10 keer sneller dan 3G, waardoor er meer mogelijkheden zijn. Denk aan het streamen van filmpjes in hogere kwaliteit, en het sneller downloaden van apps of bestanden. Het grootste verschil met 3G is dat bij gebruik van 4G het internet ook onderweg snel blijft.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
  • Internet, TV en Bellen

    • Hoe regel ik mijn internetverbinding bij een verhuizing?

      Als je al een abonnement hebt, dan kun je bij de aanbieder aangeven dat je gaat verhuizen (doe dit minimaal een maand van tevoren). Je kunt het abonnement dan gewoon meenemen naar het nieuwe adres. Mocht je provider niet leveren op het nieuwe adres, dan kun je het contract ontbinden. Dit doe je door de huur- of koopovereenkomst te laten zien aan de provider. We raden je aan om alvast te kijken welke mogelijkheden er op het nieuwe adres zijn. Vul in de postcodecheck je de adresgegevens van je nieuwe adres in voordat je gaat vergelijken.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat zijn de verschillen tussen DSL, kabel en glasvezel?

      Bij glasvezel is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Bij kabel en DSL ligt de uploadsnelheid lager dan de downloadsnelheid.

      Het verschil tussen kabel en DSL is dat het internet via DSL over de telefoonlijn gaat en kabelinternet gaat over de kabel. Een voorbeeld van een kabelprovider is Ziggo. Andere providers leveren vaak DSL en op sommige adressen glasvezel. Lees meer over de verschillen tussen DSL, glasvezel en kabel.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is een TV-verbindingsset?

      Met een TV-verbindingsset kan je eenvoudig interactieve TV aansluiten, en heb je geen gedoe meer met kabels.

      Een TV-verbindingsset bestaat uit twee adapters die je elk in een stopcontact kunt steken. De ene sluit je aan op de modem, en de ander op de TV-ontvanger. Dit zorgt ervoor dat het internetsignaal van de modem verbonden is met de televisie.

      De verbindingssets komen ook goed van pas als je op meerdere televisies interactieve TV hebt besteld. Voor elke extra televisie heb je namelijk een set nodig. Deze sets kun je vaak bij de provider zelf bestellen, maar ze zijn ook op internet te verkrijgen. Een draadloze TV-verbindingsset kost zo rond de € 40,-.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Waarom ontvang ik op mijn adres zo'n lage snelheid?

      Waarschijnlijk heb je een DSL-verbinding en is de afstand tussen de centrale en je huis redelijk groot. Hoe verder je verwijderd bent van de centrale, hoe langzamer de internetverbinding. Je kan thuis ook een aantal maatregelen nemen om de intersnelheid te verbeteren. Als dat allemaal niet voldoende helpt en je een sneller netwerk wilt, is het slim om een kabel- of glasvezelabonnement af te sluiten. Doe de postcodecheck op onze internet vergelijker om te zien of dit beschikbaar is bij jou. 

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wanneer is glasvezel beschikbaar op mijn adres?

      Gaat jouw voorkeur uit naar glasvezel maar kun je volgens de postcodecheck in de vergelijker op dit moment nog geen glasvezel op jouw adres ontvangen? Reggefiber zorgt voor de aansluiting van glasvezel in Nederland. Als je wilt weten wanneer glasvezel voor jou beschikbaar wordt, raadpleeg dan www.eindelijkglasvezel.nl. Misschien ben je niet de enige in jouw wijk die hier benieuwd naar is. Wanneer meerdere mensen uit een wijk zich aanmelden voor de nieuwsbrief op Eindelijkglasvezel.nl, hoe groter de kans is dat Reggefiber hier sneller glasvezel aanlegt. Via de nieuwsbrief houden ze je dan op de hoogte van de ontwikkelingen.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL?

      ADSL staat voor Asymmetric Digital Subscriber Line. Men spreekt van asymmetrisch, omdat de downloadsnelheid hoger is dan de uploadsnelheid. Bij ADSL is het belangrijk om niet te ver van de centrale af te wonen. Tot 7 à 8 kilometer van de centrale af is de verbinding nog te doen, daarna wordt het internet erg langzaam.

      VDSL is de vernieuwde versie van ADSL. Het staat voor Very-high-bitrate Digital Subscriber Line. Het grootste verschil tussen VDSL en ADSL, is dat je met VDSL een hogere snelheid kunt halen.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Uploadsnelheid en downloadsnelheid

      Als je een abonnement afsluit met bijvoorbeeld 30 Mb/s, zal dit vrijwel altijd over de downloadsnelheid gaan. Dit wil zeggen: de snelheid waarmee je dingen via internet binnenhaalt. Uploadsnelheid betekent dus: alles wat jij zelf op internet zet. Denk aan het sturen van een foto of het delen van een filmpje. De uploadsnelheid is bij de meeste internetverbindingen minder hoog dan de downloadsnelheid. Alleen bij glasvezelabonnementen is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid; hierdoor kun je dus razendsnel online foto's of bestanden plaatsen.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is Smart TV?

      Een Smart TV is een televisietoestel waarmee je op internet kan. Hiermee kun je gebruikmaken van apps als Youtube, Facebook en Netflix. Ook profiteer je vaak van een collectie films en series, bijvoorbeeld met de Pathé Thuis app. Ook internet providers bieden vaak dit soort mogelijkheden aan. Lees meer in ons blog over het verschil tussen een Smart TV en interactieve TV.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoe regel je internet als je in het buitengebied woont?

      Wanneer je buiten de bebouwde kom van steden en dorpen woont, spreek je van een buitengebied. Kabelproviders leveren hier meestal niet, en het internet via DSL is vaak erg traag. De beste optie voor snel internet in het buitengebied, is glasvezel. In veel buitengebieden zijn glasvezelinitiatieven gestart. Als er voldoende animo voor een glasvezelverbinding is, wordt er glasvezel in je woonwijk aangelegd. Lees meer in ons blog over de voordelen van glasvezel in het buitengebied.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoe regel je zo spoedig mogelijk een internetaansluiting?

      Als je net verhuisd bent en op een plek zonder internet zit, kan dat best vervelend zijn. Kabelprovider Ziggo kan het Alles-in-1 pakket binnen 3 tot 5 werkdagen leveren. Heb je echt nog dezelfde dag internet nodig? In dat geval kun je bij XS4All voor € 65,- binnen 24 uur online zijn. Voor de verbinding van XS4All tot stand is gekomen, kun je gebruikmaken van tijdelijk mobiel internet.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is combivoordeel?

      Door een internet- én een mobiel abonnement bij dezelfde provider af te sluiten, kun je profiteren van extra voordeel. Je ontvangt bijvoorbeeld meer belminuten of extra MB's in je mobiele abonnement. Steeds meer providers bieden combivoordeel aan. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt, vink dan je provider in bij ' ik bel mobiel bij' in de internetvergelijker.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is Interactieve TV?

      Met Interactieve TV kun je televisieprogramma's live pauzeren en terugkijken op een moment dat jij tijd hebt. Programma's opnemen zit niet altijd standaard in het pakket, maar is wel altijd een optie. Vaak is het ook mogelijk om je favoriete programma's via een mobiele app te bekijken. Wil je op meerdere TV's interactief kijken? Dat kan vaak al voor zo'n 3 à 4 euro per maand. Interactieve TV wordt bijna altijd standaard aangeboden bij providers. Vul de gewenste extra opties bij de internet en TV-vergelijker in.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Kan ik mijn vaste nummer behouden bij een overstap?

      Ja, dat kan! Start eerst met vergelijken. Zodra je een keuze hebt gemaakt geef je bij het overstappen bij de provider aan dat je het oude nummer wilt behouden. Let wel op: dit kan alleen als je het oude abonnement nog niet opgezegd hebt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Ik wil overstappen naar een andere internetprovider, hoe gaat dat in zijn werk?

      Na het vergelijken van internetabonnementen meld je je aan voor het abonnement van je keuze. Je hoeft je huidige abonnement niet zelf op te zeggen, dit doet de nieuwe provider. Geef bij het afsluiten aan dat je het vaste telefoonnummer wilt behouden. De provider zorgt voor de overstap!Let op: je huidige contract moet wel uitgezeten worden tot de datum waarop het officieel afloopt.
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
  • Energie

    • Wat gebeurt er als ik mijn energiecontract voortijdig opzeg?

      Meestal brengt de energieleverancier in dat geval een boete in rekening. Het bedrag wordt gebaseerd op de resterende looptijd van het contract en van het aantal producten dat je hebt afgesloten. Sommige energieleveranciers vergoeden deze boete als je naar hen overstapt, vaak wel voor een contract voor een paar jaar.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoe weten energieleveranciers dat mijn contract afloopt?

      Vrijwel alle energieleveranciers met een leveringsvergunning zijn aangesloten bij het Contract Einde Register (CER), een centrale databank. Daarin staat per wanneer uw huidige contract afloopt.
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat moet ik met mijn energiecontract doen als ik ga verhuizen?

      Het energiecontract is persoonsgebonden, d.w.z. het staat op naam en niet op een adres. Je hoeft je contract niet per se op te zeggen als je gaat verhuizen. Wil je je contract meeverhuizen, dan moet je dat wel tijdig doorgeven aan de energieleverancier. Let erop dat je wel zelf je energiecontract op moet zeggen als je wilt overstappen bij een verhuizing, dat kan alleen schriftelijk.
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Moet ik bij een overstap de meterstanden doorgeven aan de oude en de nieuwe leverancier?

      Nee, je hoeft de meterstanden bij een overstap alleen doorgeven aan de nieuwe energieleverancier. Dit kan tot uiterlijk 15 werkdagen na de overstap. De nieuwe energieleverancier zal deze meterstanden doorgeven aan de oude leverancier voor het opmaken van de eindafrekening. Let op: als je de standen niet doorgeeft, dan worden ze geschat, wat kan leiden tot een hogere of lagere energienota. Na de overstap ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van de oude leverancier. Controleer deze eindafrekening met de meterstanden die je hebt doorgegeven. Tip: maak een foto van de meter en noteer de datum.
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
Terug naar vergelijking
Start de chat