Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Coen 09-08-2021 (laatste wijziging 23-08-2021)

Veelgestelde vragen

Door Coen 09-08-2021 (laatste wijziging 23-08-2021)

  • Verhuizen

    • Ik ga verhuizen. Wat gebeurt er met mijn internet abonnement?

      Je kunt je huidige internet provider meenemen naar je nieuwe woning. Levert je huidige provider niet op dit adres? Dan kun je een andere provider uitkiezen. Doe dit ruim voor het verhuizen, zodat je niet (te lang) zonder internet komt te zitten. Ook voor het verhuizen van je huidige internet abonnement geldt dat je de verhuizing minstens een maand van tevoren moet doorgeven.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
  • Mobiele telefonie

    • Kan ik mijn nummer behouden bij een overstap?

      Ja, dat kan! Start eerst met vergelijken van telefoons met abonnement, of het vergelijken van Sim Only abonnementen. Zodra je een keuze hebt gemaakt geef je bij het overstappen bij de provider aan dat je het oude nummer wilt behouden. Let wel op: dit kan alleen als je het oude abonnement nog niet opgezegd hebt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Ik wil overstappen naar een andere mobiele provider; hoe gaat het in zijn werk?

      Heel eenvoudig! Kies na het vergelijken van mobiele telefoonabonnementen of sim only het abonnement dat je graag wilt hebben. Je kunt bij deze provider vervolgens aangeven dat je gebruik wilt maken van de overstapservice. Dit betekent dat de nieuwe provider je huidige contract opzegt. Je nummer kun je ook behouden met de overstapservice! 

      Let op: je huidige contract moet natuurlijk wel uitgezeten worden tot de datum waarop het officieel afloopt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Telefoon los kopen of met abonnement?

      Wat is nou goedkoper: een telefoon los kopen en hier een goedkoop sim only abonnement bij kiezen, of het toestel afbetalen in een abonnementsvorm? Meestal maakt het vrij weinig uit. Je kunt dus kiezen wat je het fijnst vindt: gelijk van de kosten af zijn door het toestel meteen te betalen, of steeds een bedrag aflossen. Bij een duur toestel is het prettig om voor het laatste te kiezen, zodat je niet ineens een enorm bedrag moet neerleggen. Denk wel aan de BKR-registratie! Deze krijg je wanneer je (meer dan) € 250,- moet aflossen voor je toestel. Je kunt er bij provider ook vaak voor kiezen om een deel van het toestel af te betalen. Daardoor kun je zo'n BKR-registratie ontlopen. 

      Je kunt op onze mobiele vergelijker overzichtelijk zien of je een BKR-registratie krijgt bij je mobiele abonnement. Ook kun je filteren op BKR-vrije abonnementen.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoeveel MB heb ik nodig in mijn mobiele abonnement?

      Hoeveel MB je in jouw databundel nodig hebt, ligt aan jouw gemiddelde internetgebruik. Maak je veel gebruik van wifi en gebruik je 4G (of 5G) alleen om even je WhatsApp te checken en wat mails te versturen? Dan is een databundel van 500 MB meer dan genoeg. Maak je wat meer gebruik van mobiele data onderweg, dan ga je algauw richting de 1000 MB (1 GB). Denk hierbij aan het af en toe streamen van muziek, het kijken van filmpjes en het downloaden en updaten van apps. Met 5 tot 10 GB zit je non-stop op je telefoon en zit je vrijwel nooit op wifi. Je kijkt dan wel eens filmpjes en luistert muziek via Spotify. Wil je dit echt elke dag doen? Kies dan voor een bundel vanaf 10 GB, of kies voor een onbeperkte databundel.

      Wat wil je doen? Hoeveel MB verbruikt dit?
      Muziek streamen 2 MB per minuut
      WhatsAppen 0,01 MB per WhatsApp bericht
      Mailen 0,2 MB per mailtje
      Apps downloaden 5 - 10 MB per app
      Youtube gebruiken 2,5 MB per filmpje
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is combivoordeel?

      Door een internet- én een mobiel abonnement bij dezelfde provider af te sluiten, kun je profiteren van extra voordeel. Je ontvangt bijvoorbeeld meer belminuten of extra mobiele data in je abonnement. Steeds meer providers bieden combivoordeel aan. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt, vink dan je provider in bij ' ik heb vast internet bij...' in de mobiele vergelijker. Je ziet dan alle voordelen en extra's die de provider aanbiedt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • 4G of 5G, wat moet ik kiezen?

      Wanneer je mobiel internet gebruikt op plekken waar geen wifi beschikbaar is, maak je gebruik van 4G of 5G. 4G staat voor vierde generatie en 5G staat voor vijfde generatie. 5G is dus de opvolger van 4G. 5G kan tot 10 keer hogere snelheden halen dan 4G, waardoor er meer mogelijkheden zijn. Denk aan het streamen van filmpjes in hogere kwaliteit, en het sneller downloaden van apps of bestanden. Niet elke provider biedt nog zo'n snelle 5G verbinding. Het maakt dus nu nog niet zoveel uit voor welke verbinding je kiest. 4G is nog niet 'ouderwets', ook hiermee kun je hoge snelheden halen. Wil je graag klaar zijn voor de toekomst, en wil je 5G in je abonnement? Dan heb je een nieuw toestel nodig dat 5G ondersteunt én een abonnement dat 5G aanbiedt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Kan ik beter overstappen of mijn mobiele abonnement verlengen?

      Soms is het net zo makkelijk om je mobiele abonnement te verlengen, dan om helemaal een nieuwe provider uit te zoeken. Je kunt op onze vergelijker overzichtelijk zien wat voor jou voordeliger is. Klik eerst het toestel aan dat je wilt hebben, of kies voor een sim only abonnement. Vervolgens kun je in de filteropties onder 'Verlengen' kiezen voor je huidige provider. Deze aanbieding kun je vervolgens vergelijken met die van andere providers. Zo beslis je zelf wat voor jou de beste keuze is.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is sim only?

      Sim only betekent letterlijk: alleen sim. Je krijgt bij een sim only abonnement dus een simkaart met daarop je data en belminuten. Voor sim only abonnementen betaal je slechts een klein bedrag per maand, omdat je geen toestel kosten hebt.

      Een sim only is handig, wanneer je:

      • een telefoon hebt die nog wel even mee kan;
      • een voordelig abonnement zoekt;
      • een flexibel abonnement zoekt (je kunt sim only afsluiten van 1 maand, 1 jaar of 2 jaar).
      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
  • Internet, TV en Bellen

    • Wat zijn de verschillen tussen DSL, kabel en glasvezel?

      Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen deze verbindingen.

      DSL: dit kan ADSL of VDSL zijn. DSL gaat over de telefoonlijn. Het voordeel van DSL is dat het meestal de goedkoopste optie is. Het nadeel is dat je werkelijke snelheid afhangt van de afstand tussen je huis en de wijkcentrale. Hoe groter deze afstand, hoe lager je snelheid. Is er een goede snelheid mogelijk via DSL? Dan is dit een goede optie.

      Kabel: kabelinternet gaat via de televisiekabel. Er is altijd maar 1 kabelprovider mogelijk op een adres. In veel gevallen is dit Ziggo. Je kunt met kabelinternet altijd hoge snelheden halen. De snelheid verschilt niet per adres. 

      Glasvezel: dit is de meest moderne verbinding en gaat over glasvezelkabels, speciaal aangelegd voor internetverbindingen. Het grootste voordeel van glasvezel is dat je uploadsnelheid even hoog is als je downloadsnelheid. Dit betekent dat je snel bestanden kunt ontvangen én versturen. Glasvezel is op veel plekken helaas nog niet beschikbaar.

      Lees meer over de verschillen tussen DSL, glasvezel en kabel.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Waarom ontvang ik op mijn adres zo'n lage snelheid?

      Dit kan aan veel dingen liggen. Is je snelheid wel goed als je naast de router staat? Dan kun je deze het beste op een iets meer centrale plek in huis neerzetten. Je kunt een speedtest uitvoeren om te zien wat de snelheid is die je kunt halen. Is de snelheid erg laag? Dan zou het kunnen dat je een DSL-abonnement hebt en dat de afstand tussen de centrale en je huis redelijk groot is. Hoe verder je verwijderd bent van de centrale, hoe langzamer de internetverbinding namelijk wordt. 

      Je zou eens kunnen kijken of een kabel- of glasvezelabonnement mogelijk is op je adres. Dit kun je zien op de internet vergelijker. Met kabel- of glasvezel kun je namelijk wél hogere snelheden halen, die niet afhangen van de afstand tussen je huis en de centrale.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wanneer is glasvezel beschikbaar op mijn adres?

      Gaat jouw voorkeur uit naar glasvezel internet, maar kun je op dit moment nog geen glasvezel op jouw adres ontvangen? KPN Netwerk (voorheen Reggefiber) zorgt voor de aansluiting van glasvezel in Nederland. Als je wilt weten wanneer glasvezel voor jou beschikbaar wordt, raadpleeg dan de website van KPN Netwerk.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL?

      ADSL staat voor Asymmetric Digital Subscriber Line. Asymmetrisch, omdat de downloadsnelheid hoger is dan de uploadsnelheid. Dit betekent dat bestanden versturen wat langer duurt dan bestanden ontvangen. Bij ADSL is het belangrijk om niet te ver van de centrale af te wonen. Tot 7 à 8 kilometer van de centrale af is de verbinding nog te doen, daarna wordt het internet erg langzaam. Je kunt de werkelijke snelheid zien wanneer je je postcode invoert in onze postcodecheck.

      VDSL is de vernieuwde versie van ADSL, en gaat voor een deel over een glasvezellijn. VDSL staat voor Very-high-bitrate Digital Subscriber Line. Het grootste verschil tussen VDSL en ADSL, is dat je met VDSL een hogere snelheid kunt halen.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Uploadsnelheid en downloadsnelheid

      Uploadsnelheid en downloadsnelheid: wat is dit nou precies? Kortgezegd: de downloadsnelheid gaat om de snelheid waarmee je dingen binnenhaalt via internet. Denk aan het ontvangen van een mailtje, het kijken van een Netflix filmpje en het downloaden van muziek. De downloadsnelheid is de snelheid die vaak wordt gecommuniceerd door providers. 

      De uploadsnelheid gaat om de snelheid waarmee je dingen verstuurt. Denk aan het verzenden van een mail, het uploaden van een filmpje op YouTube of het versturen van een foto of video.

      Misschien heb je zelf al ervaren dat het versturen van bestanden vaak langer duurt dan het ontvangen hiervan. Dit komt omdat de downloadsnelheid meestal hoger is dan de uploadsnelheid. Wil je vaak grote bestanden versturen? Kies dan voor glasvezel als dat beschikbaar is. Bij glasvezel is de uploadsnelheid vaak even hoog als de downloadsnelheid. Dat betekent dat je dus super snel bestanden online kunt zetten of aan iemand kunt sturen!

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Hoe regel je internet als je in het buitengebied woont?

      Woon je in het buitengebied? Dan heb je vast wel ervaring met traag internet. Veel providers leveren niet in buitengebieden, of bieden een erg lage snelheid. Gelukkig zijn er wel vaak mogelijkheden voor glasvezel in het buitengebied. Dit is juist wél een supersnelle verbinding. Je kunt je als bewoner vaak inschrijven voor een glasvezelinitiatief. Is er voldoende animo voor, dan wordt glasvezel in je woonwijk aangelegd. Lees meer in ons blog over de voordelen van glasvezel in het buitengebied.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is combivoordeel?

      Door een internet- én een mobiel abonnement bij dezelfde provider af te sluiten, kun je profiteren van extra voordeel. Je ontvangt bijvoorbeeld meer belminuten of extra mobiele data in je abonnement. Steeds meer providers bieden combivoordeel aan. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt, vink dan je provider in bij ' ik heb vast internet bij...' in de mobiele vergelijker. Je ziet dan alle voordelen en extra's die de provider aanbiedt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is Interactieve TV?

      Met interactieve TV kun je televisieprogramma's pauzeren en terugkijken op een moment dat jij tijd hebt. Programma's opnemen zit niet altijd standaard in het pakket, maar is wel vaak een optie. Vaak is het ook mogelijk om je favoriete programma's via een mobiele app te bekijken. Wil je op meerdere TV's interactief kijken? Je hebt dan een extra ontvanger nodig waarin dit mogelijk is. Dat kan vaak al voor zo'n 3 à 4 euro per maand. Interactieve TV wordt bijna altijd standaard aangeboden bij providers. Vul de gewenste extra opties bij de internet en TV-vergelijker in.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Ik wil overstappen naar een andere internetprovider, hoe gaat dat in zijn werk?

      Heel makkelijk! Na het vergelijken van internetabonnementen meld je je aan voor het abonnement van je keuze. Je hoeft je huidige abonnement niet zelf op te zeggen, dit doet de nieuwe provider. Heb je een vaste telefoonaansluiting? Geef dan bij het overstappen aan dat je dit telefoonnummer wilt behouden. De provider zorgt voor de overstap!

      Let op: je huidige contract moet wel uitgezeten worden tot de datum waarop het officieel afloopt.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Kan ik mijn vaste nummer behouden bij een overstap?

      Ja, dat kan! Start eerst met vergelijken. Zodra je een keuze hebt gemaakt geef je bij je nieuwe provider aan dat je je nummer wilt behouden. Let wel op: dit kan alleen als je het oude abonnement nog niet opgezegd hebt. Je moet dus gebruikmaken van de overstapservice van je nieuwe provider. Hiermee wordt alles naadloos overgezet naar je nieuwe abonnement. Dus ook je huidige nummer.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Welke provider moet ik kiezen?

      Het kan lastig zijn een keuze te maken in het aanbod van providers. Om te bepalen welke provider je kiest, kun je onze reviews - en die van klanten - lezen om een duidelijker beeld te krijgen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag met je keuze.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?
    • Wat is glasvezel?

      Glasvezel is - in tegenstelling tot kabel- en DSL-verbindingen - speciaal gemaakt voor internet verbindingen. Met een glasvezelkabel verstuur je razendsnel informatie over het net. Je kunt net zo snel bestanden versturen als ontvangen. Dat is waarschijnlijk het grootste voordeel van glasvezel. Ook is het de meest stabiele verbinding en daardoor erg geschikt voor gamers of grote huishoudens die allemaal tegelijk online willen zijn. Woon je in het buitengebied? Dan kun je je vaak inschrijven voor een glasvezel initiatief. Dit is een goed alternatief voor andere verbindingen, omdat die vaak niet mogelijk zijn of een lage snelheid leveren.

      Heb je nog vragen over dit onderwerp?

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Informatie>Veelgestelde vragen