Hohen Kontrast einschalten Hauptmenü überspringen
Logo Preisvergleichen Logo Trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Schnelle Antwort
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Schließen
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Schließen
  • Unabhängig
  • Alle großen Anbieter
  • Persönlich
Uitstekend via Trustpilot Logo Trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 02-01-2023 (laatste wijziging 10-04-2024)

Vodafone: Review en Ervaringen [2024]

Door Suzanne 02-01-2023 (laatste wijziging 10-04-2024)

Samenvatting:

Op zoek naar een mobiel abonnement van Vodafone? Of twijfel je nog over je keuze?

In deze review nemen we Vodafone onder de loep: zijn de abonnementen onderscheidend? Hoe is het netwerk van Vodafone? En moet je rekening houden met kleine lettertjes?

Je kunt bij Vodafone kiezen voor een abonnement met telefoon, en voor een abonnement zonder telefoon. Omdat de prijs bij abonnementen inclusief telefoon afhankelijk is van het toestel, gaan we in deze review in op de sim only abonnementen. De abonnementen zijn in de essentie precies hetzelfde - het enige is dat je er geen telefoon bij krijgt.

Geen tijd voor de volledige review? Lees hier de belangrijkste plus- en minpunten van Vodafone:

Pluspunten:

  • Een goed netwerk (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Een goede fair use policy (dataplafond en een erg hoge limiet in het buitenland);
  • Uitgebreide en complete combinatievoordelen;
  • Een uitgebreide klantenservice die ook in het weekend bereikbaar is.

Minpunten:

  • Gemiddeld wat duurder dan andere providers;
  • Geen optie voor maandelijks opzegbare abonnementen;
  • Een limiet op onbeperkte data-abonnementen (dit is ook het geval bij alle andere providers);
  • Geen mogelijkheid tot een belplafond.

Inhoudsopgave

Prijs

Voor veel mensen het belangrijkste punt: de prijs.

Wat betaal je voor een sim only abonnement van Vodafone? Hangt ervan af wat je in je abonnement kiest natuurlijk. 

Laten we kijken naar het voordeligste abonnement van Vodafone:

Het voordeligste sim only abonnement van Vodafone kost € 15 per maand.

Hmmm. Niet bepaald een goedkoop sim only abonnementje. Wat krijg je daar allemaal voor?

Je krijgt 150 belminuten, onbeperkte SMS'jes en 3 GB.

Op zich een prima abonnement, zij het iets duurder dan gemiddeld. Onbeperkt SMS'en is leuk - maar laten we eerlijk zijn, dit is niet heel populair meer in een pakket.

Desondanks valt Vodafone niet gelijk af door de hoge prijs. Want er zijn manieren om kosten te besparen, bijvoorbeeld met combinatievoordeel, wanneer je ook vast internet van Ziggo hebt. 

prijs vodafone

Wat scoort Vodafone als het gaat om de prijs?

We nemen onze taak als vergelijker serieus. Daarom vergelijken we elke provider op de punten die in deze review naar voren komen.

Voor de prijs hebben we niet alleen gekeken naar het goedkoopste abonnement. We kijken ook naar een gemiddeld sim only abonnement, met (in elk geval) 1.000 belminuten en 5 GB aan mobiele data. Hiervan nemen we het gemiddelde en voìla: hieruit rolt het cijfer wat we de provider geven. 

De voordeligste provider kreeg van ons een 10. En de providers die een duurder abonnement aanbieden, kregen een lager cijfer. 

Vodafone scoort een 6 als het gaat om de prijs voor een sim only abonnement.

Tsja, Vodafone is nou eenmaal één van de duurdere jongens.

Je hebt maar een aantal keuzes voor mobiele abonnementen. Voor belminuten kun je namelijk alleen kiezen voor 150 minuten, of onbeperkte belminuten. 

Wanneer je dus in elk geval 1.000 belminuten en 5 GB in je abonnement wilt, kom je bij Vodafone uit op een behoorlijk uitgebreid abonnement.

Namelijk: onbeperkt bellen en SMS'en en 20.000 MB (oftewel: 20 GB!) aan data. Hiervoor betaal je wel weer € 27,50 per maand. 

Flexibiliteit van de abonnementen

Over naar het volgende punt: de flexibiliteit van de abonnementen. Zit je lang vast aan een contract?

En hoe zit het met het wijzigen van je abonnement: kan dat zomaar?

Maand-, jaar- of 2-jarige contracten

Helaas: maandelijks opzegbare abonnementen worden niet aangeboden door Vodafone.

Wel kun je kiezen tussen een 1- of 2-jarig abonnement, waarbij een 1-jarig abonnement € 1 per maand duurder is.

Niet helemaal meer van deze tijd, zéker niet als je de prijs voor een abonnement meeneemt. Zelfs de meeste budget providers bieden een optie aan voor een maandcontract.

Dat valt dus tegen.

flexibiliteit vodafone

Abonnement naar boven en beneden afstellen

Weet je niet zeker hoeveel belminuten of data je nodig hebt? Je kunt áltijd, bij welke provider dan ook, je abonnement upgraden gedurende je contract.

Dus heb je steeds nét niet genoeg, dan kun je na een maand kiezen voor een uitgebreider abonnement. Je gaat dan natuurlijk wel iets meer betalen elke maand.

Maar hoe zit het als je juist teveel hebt? Kun je je abonnement dan ook afschalen?

Bij Vodafone kan dat, maar houd dit wel in je achterhoofd:

Vodafone biedt verschillende soorten abonnementen aan, de goedkopere Start abonnementen en de meer uitgebreide Red abonnementen.

Heb je het meest uitgebreide Red abonnement, en schaal je af naar een ander Red abonnement? Dan kan dat zonder extra kosten.

Maar maak je een grotere stap terug en ga je van Red naar Start? Dan kan dat, maar betaal je eenmalig € 25 (bron: Vodafone - wijzigen)

Wat scoort Vodafone als het gaat om de flexibiliteit van je abonnement?

Ook op dit punt hebben we Vodafone vergeleken met andere providers.

Vodafone scoort een 7 op het gebied van flexibiliteit. 

Ruimte ter verbetering: jammer dat maandcontracten nog geen optie zijn. En dat het afschalen naar een andere abonnementsgroep niet gratis kan.

Netwerk en bereik 

Vodafone is, net als Odido en KPN, één van de drie providers in Nederland met een eigen netwerk. 

Elk van deze providers heeft een goed netwerk dat voor het grootste deel van Nederland beschikbaar is. Er zijn slechts een paar plekken die geen of slecht bereik hebben.

Om dit te checken, kun je een dekkingskaart gebruiken. Daarmee kun je zien hoe het bereik op jouw adres is.

Bekijk de dekkingskaart van Vodafone

netwerk en bereik vodafone

Het netwerk van Vodafone

Hoe goed is het netwerk van Vodafone?

Erg goed. Hoewel Odido en KPN in veel onderzoeken vaak de twee winnaars zijn, loopt Vodafone echt niet achter. 

Zo heeft de provider - net zoals Odido - een 4G-beschikbaarheid van maar liefst 98% in Nederland (Opensignal, 2023). We raden aan om eerst naar de dekkingskaart van Vodafone te kijken, voor je een abonnement afsluit. Zo zie je of ook bij jou de dekking goed is.

5G

Ook 5G is momenteel uitgerold, en is beschikbaar in een groot deel van Nederland. 

We verwijzen hiervoor weer naar de dekkingskaart van Vodafone, omdat daar het duidelijkst te zien is waar 5G allemaal beschikbaar is.

Overigens: je hebt wel een vrij recent toestel nodig als je 5G wilt gebruiken. Heb je dit niet, dan zal je automatisch gebruikmaken van het 4G-netwerk.

Wat scoort Vodafone op basis van het netwerk en bereik?

Vodafone scoort een 9 op het gebied van netwerk en bereik.

Om dit punt hoef je niet te twijfelen: Vodafone heeft gewoon een goed netwerk.

Tenzij je in het kleine deel van Nederland woont dat net geen goed bereik heeft natuurlijk. Check dat bij Vodafone voordat je een abonnement afsluit.

Tip!

Wist je dat de kleinere en voordelige provider hollandsnieuwe ook op het netwerk van Vodafone opereert? 

Kleine lettertjes

Even het vinkje aanklikken én... en de voorwaarden zijn geaccepteerd. 

Het zal vast wel allemaal goed zijn.

Maar wat als je provider ineens allerlei regels blijkt te hebben die het jou wel heel moeilijk maken? Geen zorgen: wij hebben alles voor je doorgenomen. 

We kijken welke regels Vodafone heeft als het gaat om:

Hoe onbeperkt is onbeperkt eigenlijk?

Of je het nodig hebt is de vraag - toch is het heerlijk om te weten dat je nooit buiten je bundel kunt komen met een onbeperkte bel- of databundel. 

Maar is dit eigenlijk wel zo onbeperkt als je denkt?

Nou... nee. 

Lees maar verder:

Zo werkt een onbeperkte databundel bij Vodafone

Bij vrijwel álle onbeperkte databundels van providers zit je vast aan een dagbundel.

Heb je het limiet van deze bundel bereikt? Dan kun je je internetbundel handmatig (en gratis) onbeperkt aanvullen.

De dagbundel is bij Vodafone 10 GB, dat is vergelijkbaar met KPN. Alleen Odido biedt een hogere bundel, namelijk 20 GB.

Ben je (binnen 1 dag) over de 10 GB heen? Dan kun je een aanvuller van 2 GB activeren door middel van een SMS of door in te loggen op de My Vodafone omgeving. 

Met het handmatig verhogen van je bundel voorkomt Vodafone dat klanten de databundel als voordelig alternatief zouden gebruiken voor een vaste internetverbinding. 

Zo werkt een onbeperkte belbundel bij Vodafone

Je kunt bij Vodafone 'gewoon' onbeperkt bellen. Dit houdt in: vaste en mobiele nummers zijn gratis om naartoe te bellen.

Hou er rekening mee dat je voor servicenummers (bijvoorbeeld 0900-nummers) wel het tarief betaalt dat gehanteerd wordt door deze nummers.

kleine letters vodafone

Wat betaal je eigenlijk buiten de bundel?

Een rekening is nooit leuk - maar zeker niet als je hem niet verwacht. Als je buiten je bundel gaat, bijvoorbeeld.

Kun je bij Vodafone zulke onverwachte kosten krijgen? En zo ja, hoe hoog kunnen die worden?

Bellen en SMS'en buiten je bundel

Veel abonnementen hebben een standaard onbeperkte belbundel. Maar als je dit niet nodig hebt, kun bij Vodafone ook kiezen voor een kleinere bundel: de zogenoemde Start abonnementen.

Ga je over je belbundel? Dan betaal je per belminuut € 0,25.

SMS'en is altijd onbeperkt bij Vodafone, dus hiermee kun je niet over de bundel gaan.

Data gebruiken buiten de bundel

Ga je over je datalimiet heen? Dan betaal je bij Vodafone € 2,- voor 200 MB. 

Omgerekend is dat dus € 0,01 per MB, wat vrij voordelig is. 

Data- of belplafond

Een 'plafond' voor bellen of data zorgt ervoor dat je nooit over je limiet heen kunt gaan. En dus nooit voor onverwachte kosten komt te staan.

Een dataplafond is bij Vodafone gratis en heet Beperkt Internet. Je moet deze nog wel zelf instellen. 

Een belplafond is niét mogelijk bij Vodafone. Let daar dus op als je geen onbeperkt bellen in je abonnement afsluit.

Hoeveel data kun je in het buitenland gebruiken?

Heb je eigenlijk wel iets aan je databundel als je naar het buitenland gaat?

Ja en nee.

Verblijf je in een EU-land? Dan kun je - tot op zekere hoogte - je bundel blijven gebruiken. Als je buiten de EU reist, kan dit helaas niet.

Je hebt dan een aanvullende bundel nodig, die je zowel bij de provider als in dat land kunt aanschaffen. Het hangt af van het land en de provider wat je dan precies gaat betalen. 

In de EU zijn er regels die er voor zorgen dat je je bundel net zoals in Nederland kunt blijven gebruiken. De enige uitzondering is wanneer je een grote of onbeperkte bundel hebt. Providers mogen in dat geval ook een deel van de bundel aanbieden. 

In deze tabel kun je precies zien hoeveel data je kunt gebruiken in EU-landen bij Vodafone:

Datalimiet in EU-landen bij Vodafone

Aantal GB in je abonnement

Kun je je volledige bundel gebruiken?

Wat gebeurt er als je buiten je bundel gaat?

1,5 GB

Ja

Je betaalt het buiten de bundel tarief. Vodafone heeft standaard een datalimiet ingesteld zodat je niet meer dan € 60,50 over je bundel kunt gaan.

4 GB

Ja

12,5 GB

Ja

50 GB

Nee, je limiet is 40 GB

Onbeperkt internet

Nee, je limiet is 40 GB

Kun je bellen naar het buitenland?

Sluit je een Red of Red Together abonnement bij Vodafone af?

Dan krijg je elke maand 100 belminuten om naar het buitenland te bellen. Je kunt naar alle EU-landen bellen, én naar deze landen:

  • Albanië
  • Andorra
  • Gibraltar
  • Monaco
  • Noorwegen
  • San Marino
  • Turkije
  • Verenigd Koninkrijk
  • Zwitserland

Met andere abonnementen van Vodafone is dit helaas niet mogelijk.

Wat scoort Vodafone als het gaat om de kleine lettertjes?

We hebben Vodafone een 9 gegeven op basis van de fair use policy

We nemen de belangrijkste punten nog eens door:

Positieve punten:

  • Een goede fair use policy voor onbeperkte belabonnementen;
  • Nooit over je bundel met je data-abonnement;
  • Een erg hoge limiet voor internetgebruik in het buitenland.

Negatieve punten:

  • Tóch een soort limiet op onbeperkte data-abonnementen (dit is wel bij alle providers het geval);
  • Geen mogelijkheid om een belplafond in te stellen.

Combinatievoordeel: Volop Extra Voordelen

Vodafone is samengegaan met Ziggo, en daarom kan je mooie extra's ontvangen als je Vodafone mobiel en Ziggo internet hebt.

Dit noemen de providers Volop Extra Voordelen.

Zijn dit unieke extra's waar je iets aan hebt? We nemen ze door.

combivoordeel vodafone

Wanneer ontvang je combinatievoordeel van Vodafone?

Je komt in aanmerking voor de Volop Extra Voordelen wanneer je een Ziggo- en Vodafone abonnement op hetzelfde adres geregistreerd hebt.

Je hebt wel minstens digitale televisie van Ziggo nodig. De korting geldt zowel voor particuliere en zakelijke klanten.

Welke combinatievoordelen kun je ontvangen?

Welke combinatievoordelen je ontvangt, hangt af van het pakket dat je hebt. Bij Ziggo krijg je altijd dezelfde voordelen, maar bij je Vodafone abonnement verschilt het per abonnement:

Ziggo

De voordelen die je op je Ziggo abonnement krijgt:

  • Keuze uit een gratis tv-pakket:
    • Ziggo Sport Totaal
    • Ziggo Movies & Series L
    • Ziggo Kids
  • Veilig online pakket van F-Secure
  • Gratis wifi backup met 100 GB bij een storing*

Vodafone

Bij Vodafone kun je profiteren van voordeel met deze abonnementen:

Start

  • Dubbel zoveel mobiele data
  • € 2,50 korting per maand

Smart, Red, Black:

  • Dubbel zoveel mobiele data 
  • € 5,- korting per maand

Je kunt op maximaal 10 telefoons profiteren van dit voordeel.

* Heeft Ziggo een storing? Of ligt je wifi eruit en kan ook de Ziggo helpdesk het niet voor je fiksen? Dan ontvang je - als je ook Vodafone hebt - een gratis Wifi back-up bundel met 100 GB! Hiermee kun je dus alsnog online zijn.

Je kunt van je telefoon een hotspot maken om op deze manier ook op andere apparaten te internetten. De bundel is 15 dagen geldig, en krijg je voor elk Vodafone abonnement op je adres.

Wat scoort Vodafone als het gaat om combinatievoordeel?

Niet alleen bespaar je geld, je krijgt ook mooie extra's met Volop Extra Voordelen. 

Vodafone scoort een 10 als het gaat om combinatievoordeel.

De extra wifibundel is een uniek voordeel dat we nog nergens tegenkwamen. En waar je echt wat aan hebt. De dubbele data, de extra korting, het TV-pakket en de virusscanner voegen ook echt iets toe. Top!

Klantenservice

Grote kans dat je je sim only provider nooit hoeft te bellen. Maar als er tóch wat is, kan je je provider dan gemakkelijk te pakken krijgen?

Waar kun je Vodafone bereiken?

Vodafone biedt meerdere opties om iemand van de klantenservice te spreken:

  • Via hun telefoonnummers:
    • 06 54 50 01 00 - voor bestaande klanten
    • 08 00 05 60 - voor nieuwe klanten
  • Via een chatgesprek;
  • Via een bericht op Facebook of Twitter;
  • Via het forum;
  • In een fysieke winkel van Vodafone.

klantenservice vodafone

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?

  • Maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur;
  • Zaterdag van 08:00 tot 18:00 uur.

Wat scoort Vodafone op het gebied van klantenservice?

Vodafone biedt voor ieder wat wils: stel je vraag op het forum, stuur een bericht op de chat of pak ouderwets de telefoon.

Vodafone krijgt van ons een 9 als het gaat om de klantenservice.

Conclusie en eindcijfer

Als we de abonnementen van Vodafone kort samenvatten, zijn dit de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een goed netwerk (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Een goede fair use policy (dataplafond en een erg hoge limiet in het buitenland);
  • Uitgebreide en complete combinatievoordelen;
  • Een uitgebreide klantenservice die ook in het weekend bereikbaar is.

Minpunten:

  • Gemiddeld wat duurder dan andere providers;
  • Geen optie voor maandelijks opzegbare abonnementen;
  • Een limiet op onbeperkte data-abonnementen (dit is ook het geval bij alle andere providers);
  • Geen mogelijkheid tot een belplafond.

Eindcijfer: 8,3

Al met al is Vodafone een erg goede keuze als je op zoek bent naar een betrouwbare provider die veel bij het abonnement aanbiedt.

Zeker wanneer je het kan combineren met een abonnement van Ziggo, krijg je veel extra. Let wel op de prijs, deze is hoger dan bij veel concurrenten.

Als je op zoek bent naar een goedkoop sim only abonnement, kun je misschien beter nog wat verder kijken

Heb je ervaring met Vodafone?

Laat het ons weten, en deel jouw persoonlijke Vodafone review in de reacties onder dit artikel. Daarmee help je ons, en anderen!

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigation
Home>Informatie>Sim Only tips>Vodafone: Review en Ervaringen [2024]
Esther
24-04-2024
Vodafone erg duur, bij een andere provider de helft goedkoper ,ook de telefoons schrikbarend duur. Ben overgestapt en zeer tevreden. Ben blij dat ik van Vodafone af ben, geen aanrader!
Sophia
28-10-2023
Overgestapt naar KPN Vodafone en Ziggo rekenen 10% inflatie, waardoor ik nu €90 betaal per maand (tv, internet en mob.abbo). Bij KPN betaal ik het eerste halfjaar €57 en na een halfjaar €72 (tv, internet en MOB. Abbo.) Daarnaast is de service bij Vodafone echt om te huilen, dan is de keus om over te stappen snel gemaakt.
John
04-11-2022
Ben al bijna een maand bezig om mijn geld terug te krijgen van Vodafone. Moet er zelf achteraan gaan. Krijg elke keer te horen, meneer wordt geregeld voor u. Eerst was het binnen 10 werkdagen, daarna was het 5 dagen en nu is het weer binnen een week. Heb nog nooit zo'n waardeloze service meegemaakt. Excuses voor het lange wachten, nee hoor niets!!!
Herman
25-07-2022
SINDS VANDAAG OVERGESTAPT NAAR VODAFONE. A OFFER VAN HUN I CAN'T REFUSE. OVERSTAP MET NUMMERBEHOUD PERFECT GEGAAN. PROBLEEMPJE MET INLOGGEN MY VODAFONE TELEFONISCH KUNDIG EN SNEL VERHOLPEN. VAN TE VOREN HEB IK ME GOED VERDIEPT IN DE VOORWAARDEN. TOT NU TOE DIK TEVREDEN
Frank
16-06-2022
Helaas zeer ontevreden over Vodafone. Er zit geen enkele blokkade op zoals bij andere providers als je meer gebruikt dan je bundel. Om dit wel te blokkeren moet je eerst Blox inschakelen. Echter waarom is Blox niet standaard ingeschakeld. Ik kreeg een rekening van €580 terwijl mijn 4 GB abonnement €8,40 is. Antwoordt Vodafone: u moet wel het SMS-je lezen dat uw bundel op is en dat je voor het verbruik een app moet downloaden, inloggen etc. Dus gewoon een val om consumenten te naaien die niet in de gaten hebben dat de bundel op is. Daar kom je pas achter als je de rekening ziet.
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!