Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wij zijn beschikbaar
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 23-06-2020 (laatste wijziging 09-09-2020)

Schermtijd zegt niet alles over het digitale mediagebruik van kinderen

Door Suzanne 23-06-2020 (laatste wijziging 09-09-2020)

Uit onderzoek door Markteffect onder meer dan 1.000 Nederlandse ouders, blijkt dat maar liefst één op de drie kinderen (36%) meer dan twee uur per dag gebruikmaakt van digitale media. Toch moeten we ons niet blindstaren op de schermtijd, stelt Denise Bontje, gespecialiseerd op het gebied van mediaopvoeding, taalontwikkeling en spel: “Het gaat vooral om de kwaliteit. Past wat het kind kijkt bij zijn of haar leeftijd? En produceert het kind zelf ook iets of consumeert het alleen maar? Ouders kunnen nog meer uit digitale media halen door dingen samen te doen en een kader aan te geven waarbinnen kinderen zich vrij kunnen ontwikkelen, onder begeleiding van de ouders.”

Hoeveel internet, filmpjes en spelletjes is gezond voor kinderen? Het ligt er maar net aan welke studie je erop naslaat of welke pedagoog je het vraagt. Ook onder Nederlandse ouders verschillen de meningen. Er werd hen gevraagd hoe vaak hun kind (naar schatting) gebruikmaakt van digitale media. Bijna de helft (48%) geeft aan dat hun kind hier één tot twee uur per dag mee bezig is. Maar liefst één op de drie kinderen (36%) brengt meer dan twee uur per dag op digitale media door en slechts 16% van de kinderen gebruikt het minder dan een uur per dag. Meer ouders van jongens (40%) dan meisjes (32%) aan dat hun kind meer dan twee uur per dag gebruik maakt van digitale media.

Bijna alle ouders in Nederland (91%) zijn het erover eens dat het hun verantwoordelijkheid is om toezicht te houden op het internetgebruik van hun kinderen en ruim vier op de vijf ouders (84%) maakt hier ook daadwerkelijk afspraken over. De meeste ouders geven aan afspraken te maken omtrent schermtijd. Daarnaast maken zij afspraken met hun kind over wanneer hij of zij gebruik mag maken van schermen: bijvoorbeeld alleen als de ouders erbij zijn, pas na het maken van huiswerk of niet vlak voor bedtijd.

Hoewel dit soort afspraken over de schermtijd nuttig zijn om kinderen een duidelijk kader te bieden, is het minstens zo belangrijk om inzicht te krijgen in wat kinderen digitaal doen, zegt Bontje. “Zorg dat je weet hoe kinderen hun schermtijd invullen,” zegt zij. “Is je kind alleen maar bezig met kijken van filmpjes en onderuitgezakt spelletjes spelen? Motiveer het dan bijvoorbeeld om zelf iets te gaan maken, om digitale media op een creatieve manier te gebruiken. Dat is van een hele andere orde dan alleen maar ‘dingen binnenkrijgen’.”

Bovendien kun je wel afspraken maken over schermtijd, maar dat is lang niet altijd realistisch stelt Bontje: “Kinderen moeten digitaal werk doen voor school, maar ze mogen digitaal dingen doen in hun vrije tijd. Dat maakt afspraken maken moeilijker. En heel belangrijk: het gaat om meer dan alleen afspraken maken. De grootste uitdaging zit hem in het af en toe samen dingen doen, in plaats van je kinderen wegzetten en je eigen ding gaan doen.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd tussen 10 en 22 maart 2020 uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Prijsvergelijken. De doelgroep bestaat uit ouders van kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud. In totaal hebben 1.020 ouders meegedaan aan het onderzoek. Op basis van de respons zijn de antwoorden met een zekerheid van 95% en een nauwkeurigheid van 3,1% te generaliseren naar de doelgroep. In de praktijk betekent dit dat wanneer een uitkomst uit het onderzoek 50% is, dit in werkelijkheid tussen 46,9% en 53,1% ligt.

Lees het volledige onderzoek

Onderzoek Digitaal Mediagebruik kinderen

 
Tags van deze pagina
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Schermtijd zegt niet alles over het digitale mediagebruik van kinderen
Geen reacties
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!