

Kun je je e-mailadres behouden bij een overstap?
"Kan ik mijn oude e-mailadres behouden als ik overstap naar een andere provider?" Die vraag krijgen wij regelmatig op de helpdesk.
Het is natuurlijk wel fijn om een aantal e-mailadressen bij je internetabonnement te krijgen, maar zodra je gaat overstappen heb je een probleem. Je @ziggo of @kpn account komt dan ineens te vervallen. In je inbox staan soms belangrijke mails die je liever niet kwijt wilt. Stel dat je nu een e-mailadres hebt van je provider en je stapt over, kan je dan nog wel bij die mailtjes?
Vanaf 2020 zijn providers wettelijk verplicht om overstappers nog 6 maanden toegang te geven tot hun oude e-mailadres. Daarna wordt dit e-mailadres niet meer beschikbaar. Zorg ervoor dat je deze 6 maanden gebruikt om je nieuwe mailadres bij alle instanties, organisaties en je andere contacten door te geven. De meeste kun je waarschijnlijk gewoon een mailtje sturen. Maar vergeet niet je mail ook handmatig te wijzigen bij programma's, apps en accounts.
Wees dus goed voorbereid! Je kan je oude e-mails niet meenemen als je overstapt naar een andere provider. Belangrijke mailtjes moet je dus op een andere manier opslaan. Daarvoor moet je een paar stappen doorlopen.
Trouwens - je kunt dit gedoe vermijden bij een aantal providers. Daar kun je namelijk gewoon je provider mailadres aanhouden.
Stappenplan bewaren oude e-mails
Je wilt niet dat je mailtjes misloopt omdat ze nog in je oude mailbox belanden. Volg dit stappenplan om zeker te zijn dat je geen mailtje mist:
- Maak een nieuw e-mailadres aan
- Maak een lijst van mensen en instanties die jouw e-mailadres nodig hebben
- Importeer contacten naar je nieuwe mailbox
- Stuur je mails automatisch door
1. Maak een nieuw e-mailadres aan
En dan het liefst eentje die losstaat van je provider. Mocht je in de toekomst nog een keer willen overstappen van provider, dan hoef je je mails niet nóg een keer over te zetten.
Kies bijvoorbeeld voor een mailbox van Outlook of Gmail. Zodra je die eenmaal hebt aangemaakt, zijn al je toekomstige e-mails altijd terug te halen. Je bent dit mailadres niet kwijt zodra je overstapt.
2. Maak een lijst van personen en instanties die jouw e-mailadres nodig hebben
Tsja, bedenk maar eens wie er allemaal jouw mailadres nodig heeft. Je kunt er even voor gaan zitten, maar het zijn er waarschijnlijk meer dan waar je nu zo 1, 2, 3 op kunt komen.
Gelukkig heb je 6 maanden de tijd om vrienden, kennissen en belangrijke instanties in te lichten, en alles over te zetten naar je nieuwe mailadres.
Tip! Maak je gebruik van een wachtwoordmanager, bijvoorbeeld Lastpass? Daarin kun je inloggegevens bewaren, en dus makkelijk zien bij welke bedrijven je je mailadres moet wijzigen.
Hier alvast een kleine lijst om je op weg te helpen:
- DigiD
- Bank/PayPal
- Dokter
- Hypotheekverstrekker
- Pensioenfonds
- Verzekeringsmaatschappij
- Digitale krant
- Energie aanbieder
- Internet & mobiele provider
- Entertainment zoals Spotify en Netflix
3. Importeer je contacten naar je nieuwe mailbox
Goed, anderen hebben natuurlijk jouw nieuwe mailadres nodig. Maar jij hebt ook de adressen van anderen nodig in je nieuwe mailbox.
Moet je die allemaal handmatig gaan overzetten...?
Nee, gelukkig niet. Je kunt je contacten exporteren vanuit de mailservice van je provider, en vervolgens dit bestand importeren in je nieuwe mailbox.
Voor de meeste providers werkt het op deze manier:
- Log in bij de webmail van je provider;
- Navigeer naar Instellingen (vaak aangeduid als tandwiel);
- Kies voor Contacten > Contacten exporteren
Log vervolgens in bij je nieuwe mailaccount en importeer de contacten. Dit doe je zo:
Contacten importeren bij Outlook
Contacten importeren bij Gmail
4. Stuur je mails automatisch door
Bang dat je iets over het hoofd ziet?
In dat geval kun je je mails van je provider mailbox eenvoudig door laten sturen naar je nieuwe mailbox.
In de meeste gevallen doe je dit op deze manier:
- Log in op de webmail van je provider;
- Ga naar Instellingen (vaak aangegeven met een tandwiel);
- Klik op Email en kies voor (Automatisch) Doorsturen;
- Je kunt vervolgens je nieuwe e-mailadres invoeren.
E-mailadres tóch behouden? Dat kan bij deze providers
Sommige providers bieden toch een mogelijkheid om je mailadres mee te nemen - al is dat meestal tegen betaling.
Provider |
Hoe werkt het? |
Kosten |
Solcon |
Stap je van Solcon over naar een andere provider? Dan kun je je Solcon mailadres meenemen. |
Eerste jaar gratis, daarna € 4,95 per maand |
KPN |
Stap je over van KPN naar Solcon? Kies dan voor het Email Only abonnement van KPN als je je KPN pakket (telefonisch) opzegt. Op deze manier kun je je KPN mailadres blijven gebruiken. Lees meer over je KPN mail meenemen naar Solcon. |
Gratis |
Stap je van KPN over naar een andere provider? Kies dan voor het Email Only abonnement van KPN als je je KPN pakket (telefonisch) opzegt. Op deze manier kun je je KPN mailadres blijven gebruiken. |
€ 7,50 per maand | |
Caiway |
Stap je van Caiway over naar een andere provider? Dan kun je je mailadres behouden als je kiest voor een e-mail only abonnement. Geef dit aan bij het opzeggen van je contract. |
Eerste jaar gratis, daarna € 10,65 per maand |










