Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 30-10-2022 (laatste wijziging 04-11-2022)

Geen IS/RA-punt in huis? Dit kun je doen

Door Suzanne 30-10-2022 (laatste wijziging 04-11-2022)

Neem je een abonnement bij een provider die DSL-internet levert? Dan heb je een zogenaamd IS/RA-punt van KPN nodig. Maar wat is dat precies? En waar vind je ‘m? Wat moet je doen als je er geen hebt? Al je vragen worden hier beantwoord.

Inhoud

Wat is een IS/RA-punt?

Het IS/RA-punt (‘infrastructuur randapparatuur’) is de hoofdaansluiting waar je je modem aansluit op het internet. Het is de scheiding tussen het telefoonnet en jouw randapparatuur (modem, telefoon, tv etc.). De aansluiting is alléén voor internet via de telefoonlijn (DSL), dus niet voor kabel en glasvezel.

Vinden

De kans is groot dat ook jij ‘gewoon’ een IS/RA-punt in je huis hebt. Maar hoe kan je die vinden?

Eerst hoe zo’n hoofdaansluiting eruitziet. Er zijn er verschillende, afhankelijk van het jaartal van installatie:

Herken je IS/RA-punt

V.l.n.r.: lasdoos van vóór 1990, IS/RA-punt van 1990-2000, IS/RA-punt van na 2000, wandcontactdoos in de woonkamer.

Mogelijkheid 1: Meterkast Start met zoeken in de meterkast! In de overgrote meerderheid van de woningen zit ‘ie daar.

Mogelijkheid 2: Huiskamer Niet te vinden in je meterkast? Zoek dan in je huiskamer naar een wandcontactdoos met 4 gaten (voor ‘telefoonstekkers’).

Mogelijkheid 3: Gang Ook niet in de woonkamer gevonden? Kijk dan nog eens heel goed in je gang, rondom de meterkast. Het kan zijn dat je daar de aansluiting vindt.

Mogelijkheid 4: Kruipruimte Kan je het IS/RA-punt helemaal niet vinden? Dan is jouw aansluiting naar alle waarschijnlijkheid losgehaald/verwijderd. Het enige wat er dan nog over is, is een blauwe kabel onder je huis. Deze moet je in de kruipruimte kunnen vinden.

Kabel gevonden? Dan kun je in ieder geval het IS/RA-punt laten herstellen door KPN of een andere provider. Anders is internet via DSL in jouw huis onmogelijk.

Gevonden?

Dan kun je met een gerust hart een abonnement afsluiten bij een DSL-provider. Maar let op: welk soort punt heb je? Want internet aansluiten is niet op ieder type even gemakkelijk.

Niet gevonden?

Dan heb je nu 2 opties:

  1. (Zelf) laten aanleggen. Dit kan extra kosten meebrengen, afhankelijk van hoe je dit regelt.
  2. Kiezen voor kabel of glasvezel in plaats van DSL. Want dan heb je deze telefoonaansluiting helemaal niet nodig.

Aansluiten

Je modem aansluiten op een IS/RA-punt van na 1990 is eenvoudig: kwestie van telefoonstekkertje erin steken en controleren of ‘ie werkt. Maar wat als je een verouderde lasdoos of een wandcontactdoos hebt als hoofdaansluiting? Dan is er iets meer stunt- en vliegwerk nodig…

Verder lezen: IS/RA-punt aansluiten op een modem

Aanleggen

Je hebt geen IS/RA-punt in huis, maar wilt wél internet via de telefoonlijn (DSL)? Dan zul je ‘m moeten laten aanleggen. Als je dit slim doet, kun je veel kosten besparen…

Zélf aanleggen?

Waarschuwing: ga nooit zélf aan het IS/RA-punt sleutelen! Want maak je de aansluiting kapot? Dan draai je sowieso op voor de kosten, en die kunnen flink oplopen. Laat het de vakman doen. Dat scheelt niet alleen geld, maar ook tijd.

Bovendien mág het ook niet. De aansluiting is namelijk eigendom van KPN. Consumenten mogen daar niet aankomen; niet aanleggen, niet vervangen en ook niet verplaatsen.

Aanvragen

Je kunt je aanvraag voor een nieuw IS/RA-punt op verschillende manieren aanvliegen:

  • Zelf kopen: via mijnaansluiting.nl kun je een nieuw IS/RA-punt kopen. Maar dan zijn de gemaakte kosten normaal gesproken voor jou.
  • Sluit een abonnement af bij KPN (of een andere DSL-provider): dan regelt een monteur de aansluiting. Of hier kosten aan verbonden zijn, dat verschilt per situatie. Neem daarvoor contact op met je aanstaande provider.

NB: Wil je een extra IS/RA-punt aanvragen? Dan draai je sowieso altijd voor de aansluitkosten op.

Herstellen

Zie je wel waar de aansluiting gezeten heeft, maar is ‘ie verwijderd of kapot? Dan kan een monteur van je provider deze herstellen of vervangen. Maar let op: dit kan extra kosten meebrengen, ook al heb je een (nieuw) abonnement.

Zelf herstellen?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat je zélf niets mag doen. Het IS/RA-punt is namelijk eigendom van KPN. Jij als consument mag daar niet aankomen.

Doe je het toch? Dan draai je sowieso op voor de kosten als KPN er daarna zelf nog aan moet sleutelen. Mogelijk zijn er nog andere gevolgen (zoals een boete).

Wat ook de reden is dat je aansluiting hersteld of vervangen moet worden, laat een vakman komen.

Kapot, verwijderd of verouderd?

Hieronder vertellen we je per situatie wat je moet doen en wat de kosten zijn.

Situatie Wat te doen? Kosten
1. Het IS/RA-punt is kapot Neem contact op met je DSL-provider. Normaal gesproken regelen zij een monteur om de aansluiting te herstellen. Geen abonnement? Dan bel je KPN voor een reparatieverzoek. Of ga naar mijnaansluiting.nl.

Meestal gratis als je een abonnement hebt (controleer dit voor de zekerheid altijd bij je provider).

Zonder abonnement draai je waarschijnlijk wel voor de kosten op: grofweg tussen de 100 en 1.000 euro. (Dit is een inschatting, per situatie kan de prijs verschillen).

2. Het IS/RA-punt is verwijderd

Neem contact op met je DSL-provider. Normaal gesproken regelen zij een monteur om de aansluiting te herstellen. Geen abonnement? Dan bel je KPN voor een reparatieverzoek. Of ga naar mijnaansluiting.nl.

Meestal gratis als je een abonnement hebt (controleer dit voor de zekerheid altijd bij je provider). Zonder abonnement draai je waarschijnlijk wel voor de kosten op: grofweg tussen de 100 en 1.000 euro. Dit is een inschatting, per situatie kan de prijs verschillen).

3. Het IS/RA-punt is verouderd

Deze situatie kan lastig zijn. De meeste providers vervangen geen aansluiting zolang die nog werkt. Dat is ook wel logisch: een provider moet altijd een KPN-monteur inschakelen, en dit kost natuurlijk gewoon geld.

De kosten om een verouderde aansluiting op eigen initiatief te vervangen, betaal je zelf. Het bedrag kan erg uiteenlopen. Vraag dus vooraf om een prijsopgaaf!

Verplaatsen

Heb je de aansluiting gevonden, maar zit ‘ie niet op de plaats waar jij ‘m wilt? Dan kun je ‘m laten verplaatsen of verleggen (normaal gesproken tegen kosten voor eigen rekening). Óf zelf verlengen naar een ander punt.

Verder lezen: IS/RA-punt verplaatsen

Verwijderen

Ben je van plan je aansluiting te verwijderen? Niet doen! Dit mag simpelweg niet, omdat het punt eigendom is van KPN.

…of tóch kabel of glasvezel?

Voor DSL-internet heb je een IS/RA-punt nodig. Maar níet voor kabel of glasvezel. Dus heb je geen IS/RA-punt in huis en vind je het te duur of te veel gedoe om het te laten aanleggen, dan zijn deze opties zeker de vergelijking waard.

bekijk kabel internet

bekijk glasvezel internet

Vergeet niet je postcode in te voeren in de vergelijker. Zo zie je of deze opties op jouw adres mogelijk zijn.

Zijn andere opties op jouw adres niet beschikbaar en móet je wel DSL nemen? Dan heb je geen keuze. Gelukkig kun je dan altijd nog geld besparen door via onze vergelijker het goedkoopste pakket te vinden.

start internet vergelijken

 
Tags van deze pagina
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Geen IS/RA-punt in huis? Dit kun je doen
Ria
08-09-2022
Zou overstappen op glasvezel. De Tmobile monteur kwam vandaag, kon eerst het glasvezelkastje niet vinden, toen wel in de meterkast, maar zei dat er geen contactdoos was, is aangelegd door Reggefiber (ooit). Bij Reggefiber geen tel. contact mogelijk. Als al Tmobileklant voor smartphone, beloofde de T mobile medewerker me dat er geen extra kosten bijkomen. Nu zei me de monteur dat een contactdoos aanbrengen 60 euro kost. Vond ik veel en toen is hij weggegaan, onverrichterzake. Een contactdoos kan toch niet zo duur zijn. Heb met Tmobile gesproken en deze beaamde dat een wandcontactdoos niet duurder dan 10 euro zou zijn, als ik die zelf ergens koop. Welke moet ik kopen voor glasvezel, hoe ziet die er uit?
MIRIAM
04-03-2021
BIJ ONS IS HET ISRAPUNT VERWIJDERD IN DE WONING(ZIJN VERHUIST) DE KABEL LIGT WEL IN DE METERKAST. KPN DOET HIER HELEMAAL NIKS AAN. IEMAND TIPS??
Reactie op MIRIAM
Suzanne van Prijsvergelijken
Hi Miriam, Dat is vervelend. Als je het hebt over de coax-kabel, is het wel mogelijk om bij kabelproviders zoals Ziggo een contract aan te gaan. Als je gebruik wilt maken van het DSL-netwerk, is KPN inderdaad degene die je het beste kunt inschakelen. Als zij niets voor je kunnen doen, ben je dus aangewezen op de coax-kabel. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
arjan ten hoeve
18-02-2019
Isra kabel valt uit elkaar te oud wordt die gratis vervangen van de straat naar mijn koop huis
Melissa
01-04-2018
Wij zijn net verhuisd en de vorige bewoners hadden Ziggo. Zij hebben daar een speciaal kastje voor laten aanleggen en de oude bekabeling ADSL weg laten werken. Die kabel is er dus niet meer. Maar wij hebben Tele2 en kunnen de modem dus niet installeren. Wat moeten we nu doen?
Reactie op Melissa
Coen van Prijsvergelijken
Beste Melissa, Ik adviseer als eerste contact op te nemen met Tele2. Mocht dat niet lukken, dan kun je ook met KPN contact opnemen. KPN verzorgt namelijk het ISRA-punt. Wel ben ik bang dat de reparatie op eigenkosten is omdat het ISRA punt er wel gezeten heeft, alleen is weggehaald. Tele2 of KPN kan je hiermee het beste helpen. Mochten er nog vragen zijn dan helpen wij graag verder. Met vriendelijke groet, Coen Jonker
Jerry Matulessy
10-02-2018
Ik heb geen Isra aansluiting ,bij mij komt te weinige MB binnen op internet....de hoofdpunt is in de trappehal van de buurvrouw...dus het nu moeten doorgetrokken worden naar mij toe....hoeveel gaat het mij kosten
K Postema
08-02-2018
Is verhuurder verantwoordelijk voor een isra aansluiting
Bart
18-07-2017
Hey Suzanne, is KPN verplicht een ISRA punt aan te leggen als je een abo bij hen afsluit?
Marja
05-05-2017
Bij ons is wel een werkend isra-punt in de meterkast, ook een aansluiting in de woonkamer. Maar het punt is, in de woonkamer doet tv en internet ( modem ) het niet. Als wij het modem aansluiten in de meterkast, buiten in het trappenhuis, doet het modem het wel. Wat kan er zijn, en wie is hier verantwoordelijk voor? Bedankt, ik hoor het graag. Marja
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!