Hohen Kontrast einschalten Hauptmenü überspringen
Logo Preisvergleichen Logo Trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Schnelle Antwort
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Unabhängig
Kein Anbieter kann uns dafür bezahlen, dass er an der Spitze der Vergleichsgruppe steht. Die Reihenfolge 'empfohlen' wird durch einen Algorithmus bestimmt. Der wichtigste Faktor für diesen Algorithmus ist die Beliebtheit der Abonnementen bei anderen Wechseln. Sie können auch die Reihenfolge der Abonnementen selbst bestimmen ( zum Beispiel durch Sortierung nach Preis oder Internetgeschwindigkeit).
Schließen
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Persönlich
Wir haben unseren eigenen Kundendienst : stellen Sie Ihre Fragen per E-Mail ( antworten Sie innerhalb von 8 Stunden ), per Telefon (085 8888 566, 9:00 - 17:30) oder im Chat (auch 'Abends erreichbar!).
Schließen
  • Unabhängig
  • Alle großen Anbieter
  • Persönlich
Uitstekend via Trustpilot Logo Trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Coen 12-05-2016 (laatste wijziging 23-07-2020)

Veilig internetbankieren, alle do's en don'ts op een rij

Door Coen 12-05-2016 (laatste wijziging 23-07-2020)

Bankzaken beheren via internet gaat snel en erg makkelijk, waar je niet altijd bij stilstaat is hoe veilig internetbankieren is. Tegenwoordig heb je vele apps die je helpen om je geld te beheren. Denk aan je bank app waarmee je overal kan internetbankieren, of een app als Paypal.

Hoe makkelijker het voor jezelf is om geld over te maken, hoe makkelijker het te misbruiken is. Geen zorgen, je kan nog steeds veilig internetbankieren via je mobiele telefoon of pc, je moet alleen even je aandacht erbij houden. In dit artikel alle do's en don'ts omtrent (mobiel) internetbankieren.

Veilig internetbankieren met je mobiel

Mobiel internetbankieren is nog niet zo lang mogelijk, maar het is enorm handig! Het wordt steeds gebruiksvriendelijker en toegankelijker, dit brengt ook risico's met zich mee, zo vindt ook De Nederlandse Bank. Zij waarschuwen daarom ook banken om altijd de veiligheid eerst te waarborgen voordat de app nog makkelijker te gebruiken wordt.

Zelf kan je ook een aantal simpele maatregelen treffen waardoor je onbezorgd mobiel kan bankieren. Voor mobiel internetbankieren heb je wel een moderne smartphone nodig.

Gebruik de nieuwste officiële app van de bank

Let erop dat je de officiële app van je bank downloadt en hiervan de nieuwste versie. Als je deze hebt, dan moet je vaak een wachtwoord instellen om je app te kunnen gebruiken. Zorg ervoor dat dit wachtwoord niet te makkelijk te raden is (bijv. niet je geboortedatum of postcode) en houdt hem bovenal geheim. Vaak bestaat het wachtwoord uit 5 cijfers. Je wachtwoord is niet hetzelfde als je pincode!

Bij de ING kan je voor mobiel bankieren als 'wachtwoord' je vingerafdruk instellen, mits je telefoon dit toelaat. Pas hierbij wel op, als meerdere mensen met hun vingerafdruk je telefoon kunnen vergrendelen dan kunnen deze personen ook met hun vingerafdruk geld overmaken. De ING app maakt geen onderscheid tussen het ontgrendelen van de telefoon met een vingerafdruk en het ontgrendelen van hun app met een vingerafdruk.

Bankier jij bij ING? De vingerafdruk is een optie, je hoeft deze niet te gebruiken. Je kunt ook kiezen om je bankzaken met een gewoon wachtwoord te beveiligen.

Veilig gebruik mobiele telefoon

Als je zo veilig mogelijk wilt internetbankieren, kan het geen kwaad om een wachtwoord in te stellen voor het ontgrendelen van je telefoon. Zo maak je het een ander lastiger om bij je gegevens te komen.

Tip: Zorg ervoor dat je altijd uitlogt zodra je klaar bent met mobiel bankieren. Als je dit niet hebt gedaan en een tijd inactief bent geweest, doet de app dit vanzelf. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, is handmatig uitloggen altijd een goed idee.

Bankier niet via openbare WiFi-netwerken

Ook een tip, gebruik geen openbare netwerken voor mobiel bankieren. Zorg dat je voor thuis een beveiligde internetverbinding hebt. Zit je dus bijvoorbeeld in een restaurant of loop je in een stad en er is een openbaar (zonder wachtwoord) WiFi-netwerk dan is het onverstandig om via dit netwerk te bankieren. Aangezien op dat moment meerdere mensen op hetzelfde IP-adres kunnen, is het hacken/meelezen een stuk gemakkelijker geworden. Een IP-adres wordt namelijk in phishing mails ook gevraagd.

Veilig internetbankieren met je pc

Internetbankieren is wellicht makkelijker veilig te houden dan mobiel bankieren. Je hebt immers je scanner of digipas nodig. 

Tegenwoordig gebruiken steeds meer banken de bankieren app voor het verifiëren van je bankzaken. Scanners worden dus op deze manier overgenomen door smartphone apps.

Gebruik een moeilijk te raden wachtwoord

Om je wachtwoord zo complex mogelijk te maken kan je LastPass gebruiken. Dit is een veilig programma die automatisch je wachtwoorden instelt. Deze zijn zo geoptimaliseerd dat ze amper te hacken zijn, een hele makkelijke en veilige manier dus om alles echt goed te beveiligen. LastPass kan je gebruiken voor al je wachtwoorden, echter is dit programma niet gratis.

Gebruik eigen computer of laptop

Wat voor veilig internetbankieren ook aan te raden is, is om hiervoor alleen je eigen computer of laptop te gebruiken. Daarvan weet je immers precies hoe veilig hij is. Een openbare computer in bijvoorbeeld een internetcafé is ten zeerste af te raden.

Als ondernemer zou je zelfs kunnen overwegen om een computer aan te schaffen voor het internetbankieren. Ook voor internetbankieren geldt; vertel nooit je bankgegevens aan derden.

Wees bewust van phishing

Phishing is afgeleid van het woord 'vissen', er wordt als het ware informatie 'gevist' door fraudeurs. Zij proberen om per e-mail aan je bankgegevens te komen. Via een mailtje wordt je geleid naar een goed lijkende kopie van de echte website van de bank. Daar krijg je het verzoek je inlognaam en wachtwoord in te voeren. Zo krijgen zij de beschikking over jouw bankgegevens. Soms proberen ze het telefonisch, dan krijg je een telefoontje waarin iemand je bankgegevens probeert te ontfutselen terwijl zij zich voordoen als jouw bank.

Je snapt het, phishing is illegaal en jammer genoeg worden de mails steeds realistischer. Zo'n phishing mail kan je wel enigszins herkennen. Er zal namelijk altijd gevraagd worden naar persoonlijke gegevens of je IP-adres.

Belangrijk om te onthouden: een bank vraag nooit naar je persoonlijke gegevens, ze sturen via de mail alleen mededelingen zoals "de rente is verlaagd" en ze zullen echt niet bellen. Vul ook pas een formulier in als je echt alles volledig vertrouwt. Als je door hebt dat het een phishing mail is, reageer dan vooral niet. Het is het verstandigst om niet te laten zien dat het mailadres actief is. Als je twijfelt over een mailtje, bel dan voor alle zekerheid even naar de bank. En meld phishing bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief).

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigation
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Veilig internetbankieren, alle do's en don'ts op een rij