Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 12-01-2023 (laatste wijziging 10-04-2024)

Ben Mobiel: Review en Ervaringen [2024]

Door Suzanne 12-01-2023 (laatste wijziging 10-04-2024)

Samenvatting:

Ben biedt mobiele en sim only abonnementen aan voor een klein prijsje. 

Maar is het ook een goede provider waar jij zometeen op je plek zit? Alle plussen en minnen van Ben vind je terug in onze review.

Geen tijd om de volledige review te lezen? Bekijk ze dan hier alvast:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligere providers;
  • Keuze tussen maand-, jaar- en 2-jarige contracten;
  • Flexibel: pas het contract aan naar boven of naar beneden;
  • Opereert op het goede netwerk van Odido (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Mogelijkheid tot een dataplafond met MB Pauze.

Minpunten:

  • 5G is (nog) niet mogelijk bij Ben;
  • Geen mogelijkheid tot een belplafond;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten;
  • Klantenservice is niet 's avonds of in het weekend beschikbaar.

Inhoudsopgave

Prijs

Best belangrijk toch, niet teveel betalen voor je sim only abonnement?

Ben is een echte budget provider. Je bent dus erg voordelig uit vergeleken met veel andere providers.

Het voordeligste abonnement van Ben? Daarvoor betaal je € 6,50 per maand.

Oké, je krijgt dan misschien niet heel veel - geen data bijvoorbeeld, en slechts 200 belminuten of sms'jes.

prijs ben

Wat scoort Ben als het gaat om de prijs?

Grote kans dat je wél data in je abonnement wilt. En meer belminuten.

Laten we daarom een gemiddeld sim only abonnement pakken: met in elk geval 1.000 belminuten en 5 GB aan mobiele data.

De prijs die Ben hiervoor aanbiedt, leggen we naast de prijzen van andere providers. En op basis daarvan wordt de provider beoordeeld.

(De goedkoopste provider kreeg van ons een 10)

Wat scoort Ben?

Ben scoort een 9 als het gaat om de prijs voor een sim only abonnement.

Netjes! Dat zit maar een fractie onder de allergoedkoopste sim only provider.

Voor de duidelijkheid: je betaalt voor een gemiddeld sim only abonnement € 10 per maand bij Ben. 

In dit abonnement zit 5 GB, en daarnaast kun je onbeperkt bellen en sms'en.

Flexibiliteit van de abonnementen

Ben jij iemand die graag switcht van provider wanneer je een goede deal tegenkomt?

Dan ben je met een maandelijks opzegbaar abonnement natuurlijk lekker flexibel.

Hoe flexibel ben je bij Ben?

flexibiliteit ben contract

Maand-, jaar- of 2-jarige contracten

Super flexibel: Ben biedt alle drie de contractvormen aan. Kies uit maandelijks opzegbaar, of 1 of 2-jarige contracten.

Je betaalt wel iets meer als je minder lang aan je contract vast wilt zitten. Een 2-jarig abonnement is dus het voordeligst. 

Abonnement naar boven en beneden afstellen

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: dat je nét niet helemaal uitkomt met je bundel.

Te weinig belminuten of data, bijvoorbeeld.

Kan je je bundel nog wijzigen nadat je een contract hebt afgesloten?

Ja! Tenminste: bij Ben kan dat. 

Je kunt 1 keer per maand je bundel aanpassen. Stel je hem omhoog bij? Dan gaat de wijziging gelijk in.

En heb je juist elke maand belminuten of MB's over? Dan kun je je abonnement naar beneden bijstellen. Zo'n wijziging gaat de eerste van de volgende maand in.

Wat scoort Ben als het gaat om de flexibiliteit van je abonnement?

Ook op dit punt hebben we Ben vergeleken met andere providers.

Ben scoort een 9 op het gebied van flexibiliteit. 

Tot nu toe scoort Ben hoge cijfers! Het enige puntjee van aandacht dat we nog zouden kunnen benoemen, is dat de prijs voor een lagere contractduur iets hoger is dan bij een langere contractduur. Als deze gelijk was gebleven, had de provider een 10 gescoord. 

Netwerk en bereik 

Ben is een virtuele provider. Dat betekent dat de provider geen eigen netwerk heeft, maar de diensten levert op een bestaand netwerk.

In dit geval: dat van Odido (eerst bekend als T-Mobile). netwerk en bereik ben

Het voordeel van virtuele providers is dat ze geen netwerk hebben om te onderhouden. Dat scheelt in kosten, en betekent ook weer dat ze abonnementen vaak voordeliger kunnen aanbieden.

Dat bewijst ook Ben!

Maar hoe is het netwerk van Odido eigenlijk? Kun je daar mee uit de voeten?

Het netwerk van Odido

Net als KPN en Vodafone heeft Odido dus een eigen netwerk.

En eigenlijk valt daar niet veel over te zeggen - niets slechts in elk geval. Alle drie de netwerken hebben in Nederland zijn snel, hebben een goed bereik en een goede beschikbaarheid van 4- en 5G.

Je hoeft je dus niet druk te maken of je zometeen wel gebeld kunt worden, of anderen kan bellen. 

5G

Tsja, dat is dan wél weer het nadeel van een virtuele provider: 5G is namelijk (nog) niet beschikbaar bij Ben. Terwijl het wel mogelijk is bij Odido. 

Het is nog niet duidelijk wanneer 5G beschikbaar zal zijn voor klanten van Ben. 

(Trouwens: je moet ook een 5G-telefoon hebben als je van dit netwerk gebruik wilt maken. Dit zijn alleen de nieuwste telefoons.)

Wat scoort Ben op basis van het netwerk en bereik?

Ben scoort een 7 op het gebied van netwerk en bereik.

Iets minder dan bij de vorige onderdelen. Dat komt door 2 dingen:

  • Ben biedt een lagere maximumsnelheid dan netwerkbeheerder Odido
  • Ben biedt (nog) geen 5G

Die lagere internetsnelheid, daar zal je in de praktijk waarschijnlijk weinig van merken. 

Even ter verduidelijking: Odido biedt een maximumsnelheid aan van 256 Mb/s, bij Ben is dit 100 Mb/s. (Deze snelheid kun je voor € 1 per maand wel verhogen naar een maximum van 225 Mb/s.)

Let wel dat het om een theoretische maximumsnelheid gaat. Dit houdt niet in dat je deze snelheid ook echt gaat halen. Daarom is de kans groot dat je van dit verschil weinig merkt. 

Daarnaast biedt Ben nog geen 5G aan, waarbij je in de toekomst nóg hogere snelheden kunt halen. 

Kleine lettertjes

Ooit in de kleine lettertjes van een aanbieder gedoken?

(We gaan er voor het gemak vanuit dat je dit met 'nee' beantwoordt.)

Wij wel! En de belangrijkste uitkomsten delen we:

Hoe onbeperkt is onbeperkt eigenlijk?

Als je een onbeperkte bundel hebt (voor bellen of data), kleven er nog wel eens bepaalde regeltjes aan je abonnement. 

Hoe zit dit bij Ben? Heeft de provider zulke fair use policies ingesteld?

kleine letters ben

Ben biedt geen onbeperkte databundels meer aan. Je kunt wel kiezen voor een onbeperkte belbundel.

Daarover lees je hieronder meer.

Zo werkt een onbeperkte belbundel bij Ben

Je kunt bij Ben kiezen voor een onbeperkte belbundel.

Dan kun je zoveel bellen als je maar wilt! Toch?

Niet helemaal - hoewel je wel echt je best moet doen om het limiet te halen.

Ben houdt namelijk 9.999 belminuten of sms'jes per maand aan als limiet. 

Omgerekend komt dat neer op iets meer dan 166 uur in de maand.

Best veel dus - maar wel goed om te weten voor je een onbeperkt belabonnement afsluit.

Daarnaast kun je niet onbeperkt bellen naar servicenummers, maar betaal je hiervoor het tarief van deze nummers. Dit is bij elke provider het geval.

Wat betaal je eigenlijk buiten de bundel?

Wat als je geen onbeperkte bundel hebt en je bereikt het limiet?

Hoeveel ga je dan per belminuut of MB betalen?

Bellen en sms'en buiten je bundel

Voor het bellen en sms'en buiten je bundel betaal je per sms of belminuut € 0,31.

Data gebruiken buiten de bundel

Snel over je data heen?

Bij Ben betaal je € 0,10 voor elke MB over de bundel.

Data- of belplafond

Een 'plafond' voor bellen of data zorgt ervoor dat je nooit over je limiet heen kunt gaan. En dus nooit voor onverwachte kosten komt te staan.

Bij Ben kun je kiezen voor MB Pauze. Dit houdt in dat je mobiele internet op stop wordt gezet zodra je de limiet bereikt.

Je kunt dan dus (voor die maand) alleen nog gebruikmaken van wifi. Wanneer de nieuwe maand aanbreekt en je 4G bundel weer is aangevuld, kun je deze natuurlijk weer gebruiken.

Houd er rekening mee dat je MB Pauze zelf moet aanzetten, want het is niet standaard voor je ingesteld. Het is wel gratis.

Ben heeft geen belplafond. Hiermee kun je dus nog wél over de bundel gaan.

Hoeveel data kun je in het buitenland gebruiken?

Wat als je naar het buitenland (lees: EU) gaat? Kun je dan nog je databundel blijven gebruiken? 

Ja! Bij Ben kan dit.

Dat komt omdat Ben (in verhouding) geen hele grote bundels aanbiedt. Bij grote bundels is het bij veel providers zo dat je hiervan maar een fractie in het buitenland kunt gebruiken.

De grootste mobiele bundel bij Ben is op dit moment 15 GB, en deze bundel kun je volledig in de EU gebruiken. (Daarnaast ook in Groot-Brittannië, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein.)

Wat scoort Ben als het gaat om de kleine lettertjes?

We hebben Ben een 6 gegeven op basis van de fair use policy

We nemen de belangrijkste punten nog eens door:

Positieve punten:

  • Mogelijkheid om (gratis) een dataplafond in te stellen.

Negatieve punten:

  • Tóch een limiet op onbeperkte bel-abonnementen (hoewel deze wel erg hoog ligt);
  • Hoge buiten-de-bundel kosten;
  • Geen mogelijkheid om een belplafond in te stellen.

Combinatievoordeel 

Heb je mobiel van Ben en combineer je dit met vast internet van Odido? Dan kom je in aanmerking voor combinatievoordeel!

Je krijgt elke maand tot 5 GB extra in je mobiele bundel, en ontvangt € 5 korting op je internet abonnement. De abonnementen moeten wel op hetzelfde adres staan. 

Wanneer ontvang je combinatievoordeel bij Ben?

Ben + Odido

Het hangt van je internetbundel af hoeveel extra data je krijgt:

  • 1 - 4,9 GB: 1 GB extra
  • 5 - 9,9 GB: 3 GB extra
  • 10 GB en hoger: 5 GB extra
  • € 5 korting op je internetabonnement

Heb je een mobiel abonnement zonder data? Dan krijg je helaas geen data. Maar het abonnement telt wél mee om eventuele andere abonnementen voordeel te geven. 

Meerdere Ben abonnementen

Heb je geen vast internet van Odido, maar wel 2 of meer Ben abonnementen?

Dan krijg je ook de extra data zoals hierboven benoemd, mits je natuurlijk mobiele data in je abonnement hebt afgesloten. 

Wat scoort Ben als het gaat om combinatievoordeel?

Voor een budget provider biedt Ben verrassend goede voordelen aan. We hebben Ben daarom een 8 gegeven voor dit onderdeel!

Klantenservice

Is Ben gemakkelijk en snel te bereiken? En op meerdere kanalen?

We gaan het na.

Waar kun je Ben bereiken?

Ben biedt veel opties om iemand van de klantenservice te spreken:

  • Via hun telefoonnummers:
    • 0900 04 01 405
    • 1200 (alleen te bereiken met je mobiele Ben nummer)
  • Via een chat (je krijgt wel eerst een bot);
  • Via het forum;
  • Via social media, bijvoorbeeld Facebook en Twitter.
    klantenservice ben

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?

  • Maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur

Wat scoort Ben op het gebied van klantenservice?

Legio aan mogelijkheden om contact op te nemen. Dus dat kan je doen zoals jij het wilt!

Wel jammer dat de provider niet beschikbaar is in het weekend. En 's avonds kan je ze ook niet te pakken krijgen.

Ben krijgt van ons een 7,5 als het gaat om de klantenservice.

Conclusie en eindcijfer

Als we de abonnementen van Ben kort samenvatten, zijn dit de belangrijkste plus- en minpunten:

Pluspunten:

  • Een van de voordeligere providers;
  • Keuze tussen maand-, jaar- en 2-jarige contracten;
  • Flexibel: pas het contract aan naar boven of naar beneden;
  • Opereert op het goede netwerk van Odido (check de dekking van tevoren nog wel even op jouw adres);
  • Mogelijkheid tot een dataplafond met MB Pauze.

Minpunten:

  • 5G is (nog) niet mogelijk bij Ben;
  • Geen mogelijkheid tot een belplafond;
  • Hoge buiten-de-bundel kosten;
  • Klantenservice is niet 's avonds of in het weekend beschikbaar.

Eindcijfer: 7,8

Ben is een goede provider: zéker wanneer je het liefst niet teveel kwijt wilt zijn aan je mobiele abonnement.

Je kunt kiezen uit verschillende abonnementen en je bent super flexibel. Daarnaast maak je gebruik van het bekroonde Odido netwerk.

Nog niet zeker of Ben iets voor jou is? Je kunt het aanbod van Ben naast andere providers leggen voor een overzichtelijke vergelijking:

start met vergelijken

Of bekijk onze vergelijking van mobiele providers in het artikel over de beste sim only provider.

Deel je ervaring van Ben

Ben je al klant bij Ben? Help ons en anderen door je eigen review achter te laten in een reactie!

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Informatie>Sim Only tips>Ben Mobiel: Review en Ervaringen [2024]
Lola
18-03-2024
Abonnement opgezegd maar wel door moeten betalen terwijl ik 8 maanden op reis was, achteraf wilt klantenservice niks doen en bedreigen ze een deurwaarder te sturen voor de kosten van 1 maand, maar de 8 maanden die ik onterecht heb moeten betalen steken ze in hun zak, belachelijk. Ik heb mijn abonnement naar mijn weten stopgezet ergens in Juni. Vervolgens ervan uit gegaan dat mijn abonnement was stopgezet (ik ging 8 maanden op reis) en bij terugkomst kwam ik erachter dat hij nooit was stopgezet. Daardoor heb ik 132,92 euro kosten gemaakt waar ik niks aan heb gehad. Ik heb op een gegeven moment tijdens mijn reis voor DIGID een bevestiging-sms moeten ontvangen en ik dacht dat dat kon zonder abonnement gewoon kon, waardoor ik 1 maand 48 euro aan kosten heb gemaakt, dat vind ik op zich begrijpelijk ALS IK EEN ABONNEMENT HAD GEHAD, ook al is het belachelijk duur grapje voor m’n simkaart erin en eruit halen voor een paar minuten (mijn abonnement zelf was 14 euro, dus daar kwam 30 euro bovenop). Maar de overige kosten (alle andere 7 maanden dat ik op reis was), wanneer mijn abonnement gewoon opgezegd had moeten zijn, wil ik simpelweg niet betalen. Ik vind het vooral erg raar dat mijn abonnement niet was opgezegd want blijkbaar hebben jullie een regel dat dat pas kan als ik dit bevestig via de mail, maar die mail heb ik nooit gehad omdat mijn oude mail adres niet meer bestaat. Jullie hebben meteen na het versturen van een bevestigingsmail een bericht gekregen dat het mail adres niet bestaat, maar toch niks meer laten horen hierover, geen sms gekregen helemaal niks. En nu ik terug ben bel ik om een nieuw abonnement af te sluiten en krijg ik te horen dat het nooit was opgezegd. Ik was altijd zo tevreden over jullie, maar toen ik dit hoorde heb ik wat ik kon terugboeken van de onterecht gemaakte kosten, zo snel mogelijk teruggeboekt, totdat mijn klacht in behandeling was genomen. Maar voor die tijd heb ik gewoon 15 euro extra betaald voor een te late betaling en is er gedreigd dat er een deurwaarder langskomt. In tegenstelling tot wat er met mijn abonnement opzegging wordt gedaan, krijg ik, als JULLIE geld moeten hebben wel EN meerdere mails, EN meerdere smsjes en er wordt meteen gedreigd met een deurwaarder die langskomt. Mijn abonnement is inmiddels geblokkeerd, maar ik betaal er nog wel voor (terwijl in een mail stond dat hij werd opgezegd, wat ik prima vond want ik was inmiddels overgestapt, maar blijkbaar gebeurd dat pas maanden later? en betaal je ondertussen wel door, dus NOG meer onterechte betalingen). Het ergste vind ik nog hoe de klantenservice hiermee omgaat, de meerdere keren dat ik heb gebeld: mijn probleem wordt niet serieus genomen, ‘’dit zijn nou eenmaal de regels en we kunnen je niks vergoeden’’ in plaats van dat ze proberen te kijken naar een oplossing (behalve een medewerker die het met me eens was en het belachelijk vond en zei dat ik maar beter meteen kon overstappen op een andere provider). Het echte probleem zit hem voor mij bij de klantenservice, als er begrip voor was geweest en enige vorm van compensatie was, was ik na al die jaren bij BEN gewoon verder gegaan met een abonnement. Maar ik wordt behandeld als een soort crimineel, terwijl er enkel een miscommunicatie is geweest die ook achteraf heel makkelijk opgelost had kunnen worden. Ik ben erg teleurgesteld en zal iedereen afraden om nog een abonnement bij BEN te nemen.
Roes
10-02-2024
Ik heb vaak geen bereik; ook uit- en weer aan zetten helpt niet. Ik woon dicht bij de Belgische grens en krijg geregeld bericht: welkom in België. Dat lukt dus wel, maar internet en bellen is hopeloos.
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!