Enable high contrast Skip main menu
Prijsvergelijken logo Trustpilot logo Thuiswinkel logo
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Quick response
Independent
Not a single provider can pay us to come out on top. The 'recomended' ordering is determined by an algorithm. The algorithm's main factor is popularity of subscriptions among our customers. Other orderings are available to you to pick from (for example order by price or order by speed).
Independent
Not a single provider can pay us to come out on top. The 'recomended' ordering is determined by an algorithm. The algorithm's main factor is popularity of subscriptions among our customers. Other orderings are available to you to pick from (for example order by price or order by speed).
Close
Personal
We have our own helpdeks: ask questions via e-mail (response within 8 hours), via telephone (085 8888 566, 9.00 - 17.30h) or via chat (also avialable in the evening!).
Personal
We have our own helpdeks: ask questions via e-mail (response within 8 hours), via telephone (085 8888 566, 9.00 - 17.30h) or via chat (also avialable in the evening!).
Close
  • Independent
  • All big providers
  • Personal
Uitstekend via Trustpilot Trustpilot logo
"Uitstekende service"

Skip article
 
By Suzanne 02-11-2022 (laatste wijziging 28-03-2024)

Verhuizen? Dit doe je met je internet abonnement

By Suzanne 02-11-2022 (last adjustment 28-03-2024)

Je gaat verhuizen en je hebt aan alles gedacht. De verhuisdozen zijn ingepakt, je huis is gestript en schoongemaakt. Maar heb je ook gedacht aan het opzeggen van je internet abonnement? En kan dat eigenlijk zomaar?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor je internet abonnement wanneer je gaat verhuizen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je huidige provider als het ware 'mee' te verhuizen. Maar wat doe je als je provider niet levert op het adres, of wanneer je liever wilt overstappen?

Wat is je wens?

Ik wil mijn pakket meenemen naar het nieuwe adres

Is je wifi nog good to go en zit je niet op een nieuwe provider te wachten? Als je huidige pakket ook op je nieuwe adres beschikbaar is, kun je je internet met je mee verhuizen.

Check voordat je dit doet de maximumsnelheid op je nieuwe adres door middel van de postcodecheck. Is deze snelheid lager dan je op dit moment hebt, dan kun je misschien beter naar andere providers gaan kijken.

Wat moet je doen?

Zorg dat je de verhuizing op tijd doorgeeft aan je provider. Sommige providers rekenen hiervoor een maand, andere slechts 2 weken. Je kunt het voor jouw provider terugvinden in deze tabel.

Ga je op het nieuwe adres gebruikmaken van hetzelfde pakket? Dan krijg je geen nieuwe apparatuur en kan je je modem, snoeren, telefoon en tv-ontvanger gewoon meenemen naar je nieuwe huis.

De installatie regel je meestal zelf. Wel bieden providers geregeld installatieservice aan. Dit houdt in dat je het pakket eerst zelf probeert te installeren, maar dat je een gratis monteur achter de hand hebt wanneer het niet lukt. 

Let hierop:

  • Geef de verhuizing op tijd door zodat je niet zonder internet komt te zitten.
  • De snelheid kan lager (of hoger!) uitvallen op je nieuwe adres: check dit met de postcodecheck.
  • Sommige providers brengen kosten in rekening voor het verhuizen van je pakket.
  • Bij sommige providers kun je je contract als het ware mee verhuizen. Bij andere providers ga je een nieuw jaarcontract aan.
Internet abonnement verhuizen: zo regel je het per provider

Provider  Administratiekosten? Zelf aansluiten? Gratis monteur? Wanneer doorgeven? Loopt je huidige contract door?
Caiway Gratis Ja Ja, als zelf installeren niet lukt Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
DELTA Gratis Nee Ja Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
KPN Gratis Nee Ja Minstens 3 weken voor verhuizing Ja
Budget Alles-in-1 (DSL) Gratis Ja Nee, € 79,- Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
Budget Alles-in-1 (Glasvezel) Gratis Nee Ja Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
Online € 30,- of gratis bij verlenging van je abonnement Ja Nee, € 69,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Solcon Gratis Ja Nee, € 35,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw jaarcontract
Odido (DSL) Gratis Ja Nee, zelf installeren Minstens 4 weken voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw jaarcontract
Odido (Glasvezel) Gratis Nee

Nee, € 75,-

Minstens 4 weken voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw jaarcontract
Youfone (DSL) Gratis Ja Nee, € 60,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw jaarcontract
Youfone (Glasvezel) Gratis Nee Ja Minstens 30 dagen voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw jaarcontract

Ziggo

Gratis Ja Ja, als zelf installeren niet lukt Minstens 3 dagen voor verhuizing Ja

Ziggo Verhuisservice

Vergeten je verhuizing door te geven? Geen zorgen, tenminste: wanneer je bij Ziggo zit! Je hoeft slechts 3 dagen voor je verhuist je nieuwe adres door te geven. Omdat het kabelsignaal gemakkelijk is geactiveerd, hoeft Ziggo het maar kort van tevoren te weten.

Trouwens, Ziggo denkt op nog meer vlakken met je mee. De provider biedt zogenaamde verhuiscadeaus aan. Korting op je internet pakket, maar ook korting bij een populaire bouwmarkt. Leuk bedacht!

Mijn huidige provider levert niet op het nieuwe adres

Je hebt je nieuwe postcode en huisnummer gecheckt, maar de provider die je op dit moment hebt, is niet beschikbaar... Wat nu?

In het begin kun je ervan balen dat je bij je 'vertrouwde' provider weg moet. Toch kan het ook reden zijn voor een soort nieuwe start, vooral als je al lange tijd bij dezelfde provider zit. Je apparatuur kan ondertussen verouderd zijn, of je kunt ergens anders goedkoper uit zijn. En misschien is er op het nieuwe adres wel glasvezel beschikbaar! 

Hoe dan ook, het kan een reden zijn om nog eens goed naar verschillende internet providers te kijken. 

Wat moet je doen?

Wanneer je provider niet meer beschikbaar is op het nieuwe adres, kun je ervoor kiezen je contract op te zeggen. Dit kan wanneer je contract is afgelopen óf wanneer je contract nog loopt. 

Mijn contract loopt nog

Is je contractperiode nog niet afgelopen? Je kunt er dan voor kiezen je contract voortijdig op te zeggen. Als er geen enkele mogelijkheid is om je huidige abonnement met je mee te verhuizen, zal je hiervoor geen boete krijgen.

Een andere mogelijkheid is om de nieuwe bewoner je contract te laten overnemen. Dit scheelt hem of haar weer installatiekosten en een hoop gedoe met het zoeken naar een nieuwe aanbieder. Bespreek dit van tevoren even met de nieuwe bewoner. Wanneer deze interesse toont, kun je bij je provider aangeven dat het contract wordt overgenomen. Vaak vul je een formulier in met de gegevens van de nieuwe afnemer van het contract. 

Bekijk hier een voorbeeldformulier voor contractovername bij Online. Soms betaal je hiervoor eenmalig een bedrag, dit verschilt per provider. 

Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen

Is de contractperiode afgelopen, of is je contract stilzwijgend verlengd? (Dit gebeurt wanneer je bijvoorbeeld een contract hebt afgesloten van 1 jaar en er is ondertussen meer dan 1 jaar verstreken.) Je kunt dan kosteloos je abonnement opzeggen.

Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Je kunt je pakket opzeggen door middel van een opzegbrief. Doe dat bijvoorbeeld via de tool www.sepastop.eu

Mijn provider is wél beschikbaar, maar ik wil overstappen

Heb je veel mogelijkheden op je nieuwe adres en biedt een andere provider jou een aantrekkelijke deal? Dan kun je ervoor kiezen om je contract te beëindigen. Alleen... hoe gaat dat in z'n werk als je huidige provider wel beschikbaar is op het nieuwe adres?

Wat moet je doen?

Je kunt je contract opzeggen wanneer je naar een andere provider wilt overstappen. Hieronder vind je wat er precies voor jou geldt:

Mijn contract loopt nog

Wanneer je contractperiode nog niet ten einde is, kun je je contract als het ware afkopen. Je betaalt dan voor de resterende maanden die nog in de contractperiode vallen. 

Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen

Loopt je contractperiode ten einde? In dat geval kun je het pakket opzeggen en overstappen naar een andere provider.

Vergelijk alle internet providers gemakkelijk op Prijsvergelijken.nl!

Op de internet vergelijker check je gemakkelijk welke providers er beschikbaar zijn op je nieuwe adres. Ook zie je de maximale snelheid die er beschikbaar is. Kom je er zelf niet uit, dan staan de experts voor Prijsvergelijken voor je klaar.

start internet vergelijken

 
Tags on this page
 
Breadcrumbs
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Verhuizen? Dit doe je met je internet abonnement
hennie van kempen
11-12-2019
Ik heb een internetabonnement bij Trined dat loopt tot juli 2020. Op mijn nieuwe adres (per 1 januari 2020 ) ligt nog geen glasvezel, nu wil Trined dat ik eerst een jaar bij een andere provider een contract afsluit en daarna (vanaf 2021) de resterende tijd bij Trined uitzit.......moet ik hiermee akkoord gaan of kan ik het contract kosteloos opzeggen ?
Reactie op hennie van kempen
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Hennie van Kempen, Dat is een vreemde situatie. Wanneer er geen glasvezel mogelijk is en Trined dus niet beschikbaar is, kun je het contract ontbinden. Maar ik neem aan dat Trined bezig is om een glasvezelnetwerk op je nieuwe adres aan te leggen, en je daarom verplicht om je contract later alsnog uit te zitten? Je zou het contract gewoon kosteloos moeten kunnen opzeggen, ook wanneer ze alsnog een glasvezelverbinding gaan aanleggen. Trined kan je niet verplichten om later bij hen het 'oude' contract uit te zitten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
Skip comment form
Leave your comment here
Name is missing
Give a name
Name is missing
Give a name
Close
Invalid email address
Enter a valid email address
Invalid email address
Enter a valid email address
Close
Comment is missing
Write a response to
Comment is missing
Write a response to
Close
Thank you for your comment!