

Verhuizen? Dit doe je met je internet abonnement
Je gaat verhuizen en je hebt aan alles gedacht. De verhuisdozen zijn ingepakt, je huis is gestript en schoongemaakt. Maar heb je ook gedacht aan het opzeggen van je internet abonnement? En kan dat eigenlijk zomaar?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor je internet abonnement wanneer je gaat verhuizen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je huidige provider als het ware 'mee' te verhuizen. Maar wat doe je als je provider niet levert op het adres, of wanneer je liever wilt overstappen?
Wat is je wens?
- Ik wil mijn pakket meenemen naar het nieuwe adres
- De provider is niet beschikbaar op het nieuwe adres
- De provider is wél beschikbaar op het nieuwe adres, maar ik wil overstappen
Ik wil mijn pakket meenemen naar het nieuwe adres
Is je wifi nog good to go en zit je niet op een nieuwe provider te wachten? Als je huidige pakket ook op je nieuwe adres beschikbaar is, kun je je internet met je mee verhuizen.
Check voordat je dit doet de maximumsnelheid op je nieuwe adres door middel van de postcodecheck. Is deze snelheid lager dan je op dit moment hebt, dan kun je misschien beter naar andere providers gaan kijken.
Wat moet je doen?
Zorg dat je de verhuizing op tijd doorgeeft aan je provider. Sommige providers rekenen hiervoor een maand, andere slechts 2 weken. Je kunt het voor jouw provider terugvinden in deze tabel.
Ga je op het nieuwe adres gebruikmaken van hetzelfde pakket? Dan krijg je geen nieuwe apparatuur en kan je je modem, snoeren, telefoon en tv-ontvanger gewoon meenemen naar je nieuwe huis.
De installatie regel je meestal zelf. Wel bieden providers geregeld installatieservice aan. Dit houdt in dat je het pakket eerst zelf probeert te installeren, maar dat je een gratis monteur achter de hand hebt wanneer het niet lukt.
Let hierop:
- Geef de verhuizing op tijd door zodat je niet zonder internet komt te zitten.
- De snelheid kan lager (of hoger!) uitvallen op je nieuwe adres: check dit met de postcodecheck.
- Sommige providers brengen kosten in rekening voor het verhuizen van je pakket.
- Bij sommige providers kun je je contract als het ware mee verhuizen. Bij andere providers ga je een nieuw jaarcontract aan.
Ziggo Verhuisservice
Vergeten je verhuizing door te geven? Geen zorgen, tenminste: wanneer je bij Ziggo zit! Je hoeft slechts 3 dagen voor je verhuist je nieuwe adres door te geven. Omdat het kabelsignaal gemakkelijk is geactiveerd, hoeft Ziggo het maar kort van tevoren te weten.
Mijn huidige provider levert niet op het nieuwe adres
Je hebt je nieuwe postcode en huisnummer gecheckt, maar de provider die je op dit moment hebt, is niet beschikbaar... Wat nu?
In het begin kun je ervan balen dat je bij je 'vertrouwde' provider weg moet. Toch kan het ook reden zijn voor een soort nieuwe start, vooral als je al lange tijd bij dezelfde provider zit. Je apparatuur kan ondertussen verouderd zijn, of je kunt ergens anders goedkoper uit zijn. En misschien is er op het nieuwe adres wel glasvezel beschikbaar!
Hoe dan ook, het kan een reden zijn om nog eens goed naar verschillende internet providers te kijken.
Wat moet je doen?
Wanneer je provider niet meer beschikbaar is op het nieuwe adres, kun je ervoor kiezen je contract op te zeggen. Dit kan wanneer je contract is afgelopen óf wanneer je contract nog loopt.
Mijn contract loopt nog
Is je contractperiode nog niet afgelopen? Je kunt er dan voor kiezen je contract voortijdig op te zeggen. Als er geen enkele mogelijkheid is om je huidige abonnement met je mee te verhuizen, zal je hiervoor geen boete krijgen.
Een andere mogelijkheid is om de nieuwe bewoner je contract te laten overnemen. Dit scheelt hem of haar weer installatiekosten en een hoop gedoe met het zoeken naar een nieuwe aanbieder. Bespreek dit van tevoren even met de nieuwe bewoner. Wanneer deze interesse toont, kun je bij je provider aangeven dat het contract wordt overgenomen. Vaak vul je een formulier in met de gegevens van de nieuwe afnemer van het contract.
Bekijk hier een voorbeeldformulier voor contractovername bij Online. Soms betaal je hiervoor eenmalig een bedrag, dit verschilt per provider.
Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen
Is de contractperiode afgelopen, of is je contract stilzwijgend verlengd? (Dit gebeurt wanneer je bijvoorbeeld een contract hebt afgesloten van 1 jaar en er is ondertussen meer dan 1 jaar verstreken.) Je kunt dan kosteloos je abonnement opzeggen.
Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Je kunt je pakket opzeggen door middel van een opzegbrief. Doe dat bijvoorbeeld via de tool www.sepastop.eu.
Mijn provider is wél beschikbaar, maar ik wil overstappen
Heb je veel mogelijkheden op je nieuwe adres en biedt een andere provider jou een aantrekkelijke deal? Dan kun je ervoor kiezen om je contract te beëindigen. Alleen... hoe gaat dat in z'n werk als je huidige provider wel beschikbaar is op het nieuwe adres?
Wat moet je doen?
Je kunt je contract opzeggen wanneer je naar een andere provider wilt overstappen. Hieronder vind je wat er precies voor jou geldt:
Mijn contract loopt nog
Wanneer je contractperiode nog niet ten einde is, kun je je contract als het ware afkopen. Je betaalt dan voor de resterende maanden die nog in de contractperiode vallen.
Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen
Loopt je contractperiode ten einde? In dat geval kun je het pakket opzeggen en overstappen naar een andere provider.
Vergelijk alle internet providers gemakkelijk op Prijsvergelijken.nl!
Op de internet vergelijker check je gemakkelijk welke providers er beschikbaar zijn op je nieuwe adres. Ook zie je de maximale snelheid die er beschikbaar is. Kom je er zelf niet uit, dan staan de experts voor Prijsvergelijken voor je klaar.

