Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wij zijn beschikbaar
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 02-07-2020 (laatste wijziging 12-01-2021)

Verhuizen? Dit doe je met je internet abonnement

Door Suzanne 02-07-2020 (laatste wijziging 12-01-2021)

Je gaat verhuizen en je hebt aan alles gedacht. De verhuisdozen zijn ingepakt, je huis is gestript en schoongemaakt. Maar heb je ook gedacht aan het opzeggen van je internet abonnement? En kan dat eigenlijk zomaar?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor je internet abonnement wanneer je gaat verhuizen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen je huidige provider als het ware 'mee' te verhuizen. Maar wat doe je als je provider niet levert op het adres, of wanneer je liever wilt overstappen?

Wat is je wens?

Ik wil mijn pakket meenemen naar het nieuwe adres

Is je wifi nog good to go en zit je niet op een nieuwe provider te wachten? Als je huidige pakket ook op je nieuwe adres beschikbaar is, kun je je internet met je mee verhuizen.

Check voordat je dit doet de maximumsnelheid op je nieuwe adres door middel van de postcodecheck. Is deze snelheid lager dan je op dit moment hebt, dan kun je misschien beter naar andere providers gaan kijken.

Wat moet je doen?

Zorg dat je de verhuizing op tijd doorgeeft aan je provider. Sommige providers rekenen hiervoor een maand, andere slechts 2 weken. Je kunt het voor jouw provider terugvinden in deze tabel.

Ga je op het nieuwe adres gebruikmaken van hetzelfde pakket? Dan krijg je geen nieuwe apparatuur en kan je je modem, snoeren, telefoon en tv-ontvanger gewoon meenemen naar je nieuwe huis.

De installatie regel je meestal zelf. Wel bieden providers geregeld installatieservice aan. Dit houdt in dat je het pakket eerst zelf probeert te installeren, maar dat je een gratis monteur achter de hand hebt wanneer het niet lukt. 

Let hierop:

  • Geef de verhuizing op tijd door zodat je niet zonder internet komt te zitten.
  • De snelheid kan lager (of hoger!) uitvallen op je nieuwe adres: check dit met de postcodecheck.
  • Sommige providers brengen kosten in rekening voor het verhuizen van je pakket.
  • Bij sommige providers kun je je contract als het ware mee verhuizen. Bij andere providers ga je een nieuw jaarcontract aan.

 

Internet abonnement verhuizen: zo regel je het per provider

Provider  Administratiekosten? Zelf aansluiten? Gratis monteur? Wanneer doorgeven? Loopt je huidige contract door?
Caiway Gratis Ja Ja, als zelf installeren niet lukt Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
Delta (Kabel) Gratis  Ja Nee, € 50,84 Minstens 1 week voor verhuizing Ja
Delta (Glasvezel) Gratis Nee Ja Minstens 1 week voor verhuizing Ja
KPN Gratis Nee Ja Minstens 3 weken voor verhuizing Ja
Budget Alles-in-1 (DSL) Gratis Ja Nee, € 79,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Budget Alles-in-1 (Glasvezel) Gratis Nee Ja Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Online € 30,- of gratis bij verlenging van je abonnement Ja Nee, € 69,- Minstens 2 weken voor verhuizing Ja
Oxxio (DSL) Gratis Ja Nee, € 79,95 Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Oxxio (Glasvezel) Gratis Nee Ja Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Solcon € 34,95 of € 10,- bij langer dan 1 jaar klant Ja Nee, € 35,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw contract
T-Mobile (DSL) Gratis Ja Nee, € 75,- Minstens 4 weken voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw contract
T-Mobile (Glasvezel) Gratis Nee

Internet (en TV): € 37,50

Alles-in-1: Gratis

Minstens 4 weken voor verhuizing Nee, je krijgt een nieuw contract
XS4ALL Gratis Nee Ja Minstens 3 weken voor verhuizing Ja
Youfone (DSL) € 30,- * Ja Nee, € 60,- Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja
Youfone (Glasvezel) € 30,- * Nee Ja Minstens 30 dagen voor verhuizing Ja

Ziggo

Gratis Ja Ja, als zelf installeren niet lukt Minstens 3 dagen voor verhuizing Ja

* Let op: wil je je Youfone abonnement mee verhuizen? Wanneer je een verhuizing doorgeeft, betaal je daarvoor administratiekosten. Daarna gaat Youfone pas kijken of internet daadwerkelijk op het nieuwe adres beschikbaar is. Is dit niet zo, dan krijg je deze kosten niet terug.

En zit je nu bij XS4ALL? Deze provider heeft iets moois: een overlapservice. Nee, dit is geen spelfout: met overlapservice bedoelt de provider dat je zowel op het oude als op je nieuwe adres internet ontvangt. Handig als je zeker wilt zijn dat je nergens zonder internet zit.

Mijn huidige provider levert niet op het nieuwe adres

Je hebt je nieuwe postcode en huisnummer gecheckt, maar de provider die je op dit moment hebt, is niet beschikbaar... Wat nu?

In het begin kun je ervan balen dat je bij je 'vertrouwde' provider weg moet. Toch kan het ook reden zijn voor een soort nieuwe start, vooral als je al lange tijd bij dezelfde provider zit. Je apparatuur kan ondertussen verouderd zijn, of je kunt ergens anders goedkoper uit zijn. En misschien is er op het nieuwe adres wel glasvezel beschikbaar! 

Hoe dan ook, het kan een reden zijn om nog eens goed naar verschillende internet providers te kijken. 

Wat moet je doen?

Wanneer je provider niet meer beschikbaar is op het nieuwe adres, kun je ervoor kiezen je contract op te zeggen. Dit kan wanneer je contract is afgelopen óf wanneer je contract nog loopt. 

Mijn contract loopt nog

Is je contractperiode nog niet afgelopen? Je kunt er dan voor kiezen je contract voortijdig op te zeggen. Als er geen enkele mogelijkheid is om je huidige abonnement met je mee te verhuizen, zal je hiervoor geen boete krijgen.

Een andere mogelijkheid is om de nieuwe bewoner je contract te laten overnemen. Dit scheelt hem of haar weer installatiekosten en een hoop gedoe met het zoeken naar een nieuwe aanbieder. Bespreek dit van tevoren even met de nieuwe bewoner. Wanneer deze interesse toont, kun je bij je provider aangeven dat het contract wordt overgenomen. Vaak vul je een formulier in met de gegevens van de nieuwe afnemer van het contract. 

Bekijk hier een voorbeeldformulier voor contractovername bij Online. Soms betaal je hiervoor eenmalig een bedrag, dit verschilt per provider.

Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen

Is de contractperiode afgelopen, of is je contract stilzwijgend verlengd? (Dit gebeurt wanneer je bijvoorbeeld een contract hebt afgesloten van 1 jaar en er is ondertussen meer dan 1 jaar verstreken.) Je kunt dan kosteloos je abonnement opzeggen.

Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Je kunt je pakket opzeggen door middel van een opzegbrief. Doe dat bijvoorbeeld via de tool www.sepastop.eu

Mijn provider is wél beschikbaar, maar ik wil overstappen

Heb je veel mogelijkheden op je nieuwe adres en biedt een andere provider jou een aantrekkelijke deal? Dan kun je ervoor kiezen om je contract te beëindigen. Alleen... hoe gaat dat in z'n werk als je huidige provider wel beschikbaar is op het nieuwe adres?

Wat moet je doen?

Je kunt je contract opzeggen wanneer je naar een andere provider wilt overstappen. Hieronder vind je wat er precies voor jou geldt:

Mijn contract loopt nog

Wanneer je contractperiode nog niet ten einde is, kun je je contract als het ware afkopen. Je betaalt dan voor de resterende maanden die nog in de contractperiode vallen. 

Mijn contract is (tegen die tijd) afgelopen

Loopt je contractperiode ten einde? In dat geval kun je het pakket opzeggen en overstappen naar een andere provider.

Vergelijk alle internet providers gemakkelijk op Prijsvergelijken.nl!

Op de internet vergelijker check je gemakkelijk welke providers er beschikbaar zijn op je nieuwe adres. Ook zie je de maximale snelheid die er beschikbaar is. Kom je er zelf niet uit, dan staan de experts voor Prijsvergelijken voor je klaar.

start internet vergelijken

 
Tags van deze pagina
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Verhuizen? Dit doe je met je internet abonnement
hennie van kempen
11-12-2019
Ik heb een internetabonnement bij Trined dat loopt tot juli 2020. Op mijn nieuwe adres (per 1 januari 2020 ) ligt nog geen glasvezel, nu wil Trined dat ik eerst een jaar bij een andere provider een contract afsluit en daarna (vanaf 2021) de resterende tijd bij Trined uitzit.......moet ik hiermee akkoord gaan of kan ik het contract kosteloos opzeggen ?
Reactie op hennie van kempen
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Hennie van Kempen, Dat is een vreemde situatie. Wanneer er geen glasvezel mogelijk is en Trined dus niet beschikbaar is, kun je het contract ontbinden. Maar ik neem aan dat Trined bezig is om een glasvezelnetwerk op je nieuwe adres aan te leggen, en je daarom verplicht om je contract later alsnog uit te zitten? Je zou het contract gewoon kosteloos moeten kunnen opzeggen, ook wanneer ze alsnog een glasvezelverbinding gaan aanleggen. Trined kan je niet verplichten om later bij hen het 'oude' contract uit te zitten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Met vriendelijke groet, Suzanne van Prijsvergelijken
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!