Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wij zijn beschikbaar
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk

Artikel overslaan
 
Door Annick 13-07-2016 (laatste wijziging 23-07-2020)

Telecom, vroeger en nu - deel 3 geschiedenis bellen

Door Annick 13-07-2016 (laatste wijziging 23-07-2020)

In 'Telecom vroeger en nu - deel 3 bellen' lees je over de geschiedenis van bellen. Het is de derde publicatie van een korte zomerserie waarin we de geschiedenis van telecom in perspectief zetten. Telecom vroeger en nu deel 1 ging over internet, deel 2 ging over de geschiedenis van televisie en we sluiten af met de geschiedenis van bellen. 

Telecom vroeger en nu - deel 3 bellen

Kun jij nog zonder telefoon? Waarschijnlijk niet. Of je kan het je gewoon niet voorstellen. Bijna iedereen heeft er een smartphone. De smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het is zelfs zo dat het aantal mobiele telefoons wereldwijd hoger ligt dan het aantal mensen. Ruim twintig jaar geleden was dit heel anders. Je had een telefoon in huis en dat was dat. Mobiel bellen was alleen betaalbaar voor 'the happy few', het was toen erg duur en het was bijzonder als jouw telefoon op trilfunctie kon. Maar daar kwam in rap tempo verandering in.

De start van telefonie

Maar eerst even verder terug in de tijd. De eerste ontwikkelingen binnen het bellen stammen uit de negentiende eeuw. De uitvinder van de telefoon is Alexander Graham Bell. Hij vroeg als eerste patent aan voor de telefoon. Later werd deze telefoon verbeterd door Thomas Edison. De eerste aanbieder in Nederland van telefonie was de Nederlandse Bell-Telephoon Maatschappij in 1881. Hierbij kon je bellen naar de telefooncentrale om vervolgens te worden doorverbonden met het juiste nummer. Dit gebeurde allemaal handmatig. De telefoon zag er in deze tijd heel anders uit dan wat we nu kennen. Vanaf 1925 kwamen de elektrische telefooncentrales. Bij de elektrische centrale zat er geen telefoniste klaar om door te verbinden. Je kon nu zelf het nummer intoetsen met behulp van de kiesschijf. Hiermee draaide je het nummer en werd je direct doorverbonden. Vandaar de termen 'je bent verkeerd verbonden' of 'je hebt het verkeerde nummer gedraaid'. Dat komt nog uit die tijd.

Telefoon in huis

Lange tijd had je per huishouden een telefoonaansluiting. Dat was lekker overzichtelijk, de meeste mensen waren 's avonds bereikbaar. Je mocht de lijn niet te lang bezet houden want je huisgenoten wilden ook bereikbaar blijven. Maar niet iedereen had een telefoon. Voor sommige mensen gold dat ze even bij de buren moesten aanbellen om voor een kwartje gebruik te mogen maken van hun toestel. Als je erg vooruitstrevend was, had je een antwoordapparaat met daarin een cassettebandje om gemiste oproepen te kunnen beluisteren. Later kwamen extra functies bij: voicemail, wisselgesprek, met meerdere mensen tegelijk bellen, etc. In huizen met meerdere mensen werd een apparaat gekoppeld aan de telefoon. Dat apparaat telde de ' tikken', die je dan moest opschrijven zodat ieder betaalde voor zijn belkosten. Vooral studenten maakten hier destijds gebruik van.

Opkomst van mobiele telefonie

De eerste draadloze telefoons kwamen in de jaren vijftig van de vorige eeuw.  Het begon bij de mobilofoon. Dit was een installatie in een auto om verbinding met andere zender-ontvanger. De opvolger van de mobilofoon was de GSM. Dit was de eerste commerciële mobiele telefoon. GSM staat voor Global System for Mobile Communications. Voorheen hadden mobiele telefoons verschillende besturingssystemen en met de komst van GSM werd dit wereldwijd hetzelfde. De eerste GSM was de Motorola DynaTAC. De antenne was meer dan 30cm lang en woog bijna een kilo. Erg compact was dit toestel dus nog niet.

Mobiele telefoon in de jaren negentig

Vanaf de jaren negentig heeft de mobiele telefoon zich erg ontwikkeld. Voorheen waren bedrijven de grootste afnemers. Nu werd de telefoon ook steeds vaker gebruikt door consumenten. In 1993 kwam de functie SMS (Short Message Service) en in 1998 kwam MMS (Multimedia Message Service). De PTT (later bekend als KPN) was destijds verantwoordelijk voor alle telecommunicatie in Nederland. Later kwam Libertel ook met een telefoonnetwerk. In 1998 kwam dé klassieker, Nokia 3210, op de markt. Dit apparaat is één van de best verkochte telefoons aller tijden. Na de bekende Nokia 3210 kwamen er op een hoog tempo nieuwe toestellen op de markt. Voorbeelden hiervan zijn Pocketline Swing, Ericsson T10 en Siemens M35i. Later kwam Samsung met een aantal populaire modellen zoals de klaptelefoon en de Ladyphone. Naast bellen en bereikbaar zijn werd je mobiele telefoon ook een lifestyle gadget waarmee je kon laten zien wie je was.

Opkomst van de smartphone

De eerste smartphone verscheen in 1992 en was de IBM Simon. Dit toestel had een touchscherm en was tegelijkertijd een PDA (Personal Digital Assistant). Je kon onder andere mails versturen en een agenda bijhouden. De smartphone is sinds de komst van IBM Simon erg veranderd. De Nokia 9210 was in 2001 de eerste smartphone met kleurenscherm. Later werden er steeds meer nieuwe functies toegevoegd zoals een fotocamera en een muziekbibliotheek. Een bekende opvolger van Nokia is Blackberry. Dit toestel was bedoeld voor de zakenwereld maar werd ook erg populair onder jongeren door het zogenaamde 'pingen'.

Apple en Samsung

In 2007 kwam de iPhone 3 van Apple op de markt. Dit was de eerste smartphone die helemaal bestond uit touchscreen. In 2011 kwam Samsung met de Galaxy S2. Deze toestellen werden erg populair, zeker door de komst van WhatsApp in 2008. Waar Nokia nog een paar jaar geleden veel gebruikers had, werd dit met de komst van iPhone en Samsung Galaxy steeds minder.

Vergelijken

De huidige smartphones zijn een stuk kleiner, lichter en sneller. De mobiele telefoon is populairder dan ooit en het lijkt erop dat vast bellen verdwijnt. Ook vinden we dat onze telefoons steeds eerder moeten worden vervangen hebben we meer Mb/s nodig voor alle apps die we gebruiken. Het gewenste aantal belminuten neemt echter af, de communicatie verloopt via What'sApp en andere chatapps. In onze mobiele vergelijker kan je de nieuwste en oudere modellen smartphones met  abonnementen vergelijken. Hou je toch liever ook een vaste telefoon? Abonnementen met vast bellen vergelijk je in onze internet en bellen vergelijker of kies voor een alles-in-1 abonnement.

 
Tags van deze pagina
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Telecom, vroeger en nu - deel 3 geschiedenis bellen