prijsvergelijken

Prijsverhoging bij provider: dit zijn jouw rechten als klant

3 maart 2020 (laatste wijziging 18 mei 2020) door Suzanne

Een prijsverhoging van je provider: als klant kun je er helaas niet omheen. Een hogere prijs heeft vaak als reden dat er meer investeringen in het netwerk gedaan worden, of hogere snelheden worden aangeboden. Hoe hoog is dit jaar de prijsverhoging van jouw provider? En wanneer kun je deze verwachten? Je leest het allemaal in dit artikel.

Inhoud

Wat zijn jouw rechten als consument?

Wanneer een provider de tarieven verhoogt voor jou als bestaande klant, is dat in strijd met het contract waar je destijds voor getekend hebt. Dat betekent dat je je contract kosteloos kunt opzeggen wanneer dit gebeurt.

Komt de prijsverhoging voor jou als een verrassing? Providers zijn verplicht wijzigingen in de prijs ten minste 4 weken voor deze ingaat, door te geven. Vaak gebeurt dit door middel van een e-mail.

Uitzonderingen

Goed om te weten: er zijn ook uitzonderingen op de regel. Dat is wanneer een provider geen prijsverhoging heeft, maar een inflatiecorrectie. Eén van de verschillen is dat je bij een inflatiecorrectie niet tussentijds je contract mag opzeggen. Lees verder over de verschillen tussen een prijsverhoging en inflatiecorrectie.

Wat is het verschil tussen inflatiecorrectie en een prijsverhoging?

Het woord 'inflatie' is je vast bekend: als er sprake is van inflatie, betekent dit dat de prijzen stijgen. En wanneer de prijzen stijgen, betekent dat een bedrijf - zeg een provider - meer kosten heeft. Dit wordt doorberekend in de prijs die jij als consument betaalt: inflatiecorrectie. Oftewel, wanneer een provider meer kosten heeft, merk jij dat als klant. 

Deze inflatiecorrectie verschilt per jaar, en wordt gebaseerd op de consumentenprijsindex (CPI). Dit is de verandering in inflatie ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. De CPI wordt elke maand berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verandering wordt laten zien met een percentage: het consumentenprijsindex cijfer. Kort door de bocht: is dit cijfer hoger dan 0, dan betekent dit dat de prijzen zijn gestegen en dat er dus sprake is van inflatie. 

Wat betekent dit voor je kosten?

Een voorbeeld. T-Mobile is 1 van de providers die een inflatiecorrectie hanteert. T-Mobile doet dit door te kijken naar het CPI-cijfer van het voorgaande jaar, van begin juli t/m eind juni. Dit percentage was gemiddeld 2,7% (bron). Dus je maandprijs bij T-Mobile steeg in 2020 met dit percentage.

Stel, je betaalt momenteel € 45,- per maand voor je internetabonnement. Dit bedrag wordt met 2,7% verhoogd. 2,7% van 45 is 1,215, afgerond € 1,22. Dit betekent dat je nieuwe maandprijs € 46,22 wordt.

Lees meer over inflatiecorrectie bij T-Mobile

Wat als het cijfer negatief is?

Wanneer het consumentenprijsindex cijfer negatief is, heb je niet te maken met een inflatiecorrectie. Je prijs wordt dan dus ook niet lager.

Conclusie: de belangrijkste verschillen en overeenkomsten

Inflatiecorrectie Prijsverhoging

- je mag je contract niet tussentijds opzeggen in geval van een inflatiecorrectie

- je mag je contract wel tussentijds opzeggen in geval van een prijsverhoging

- de provider hoeft je van tevoren niet op de hoogte te stellen van de inflatiecorrectie

- de provider moet ten minste 4 weken van tevoren de wijziging doorgeven

- de prijsstijging is afhankelijk van de consumentenprijsindex

- de prijsstijging wordt bepaald door de provider

Wanneer kun je overstappen?

Kun je overstappen wanneer jouw provider een prijswijziging aankondigt? En zo ja: wanneer? 

 

Provider Datum prijsverhoging Overstappen mogelijk? Tot wanneer?
Ziggo 1 juli 2020 Ja

vóór 1 juli 2020

KPN 1 juli 2020 Ja

vóór 1 juli 2020

T-Mobile 1 januari 2020 Nee

x

XS4ALL 1 juli 2020 Ja

vóór 1 juli 2020

Online 1 juli 2020 Ja

vóór 1 juli 2020

Caiway 1 maart 2020 Ja

vóór 1 maart 2020

Van plan om over te stappen? Bekijk dan al jouw mogelijkheden op onze provider vergelijker:

start internet vergelijken

Prijsverhoging bij Ziggo

Ziggo

 

 

 

In juli 2020 zal de prijs van Ziggo pakketten verhoogd worden met gemiddeld 3,4%. Dit is meer dan de inflatiecorrectie van 2,6%. Volgens Ziggo komt dit door de investeringen die er in het netwerk worden gedaan. 

De prijsverhoging verschilt per pakket en stijgt gemiddeld met € 1,91 per maand. Op sommige pakketten zit géén prijsverhoging, bijvoorbeeld op het nieuwe Internet Giga pakket.

Omdat de prijsverhoging vanaf 1 juli ingaat, kun je tot en met 1 juli kosteloos overstappen naar een andere provider. 

Bekijk wat jouw prijsverhoging bij Ziggo wordt.

Inflatiecorrectie bij KPN

kpn

 

 

In oktober 2019 introduceerde KPN de nieuwe Hussel pakketten. Hiermee kwam ook een verandering in de algemene voorwaarden. Net als bij T-Mobile teken je er nu bij KPN voor dat er inflatiecorrectie gerekend kan worden. Dit betekent dat je niet kunt overstappen wanneer deze inflatiecorrectie ingaat.

Klanten die vóór de nieuwe Hussel pakketten al bij KPN zaten, krijgen in juli te maken met een prijsverhoging van 2,6%. Dit komt overeen met het CPI-cijfer dat door het CBS berekend is. Toch ben je wél contractvrij wanneer bij KPN de wijziging ingaat. Dit komt omdat er voor het ingaan van de Hussel pakketten nog andere voorwaarden gelden. Lees meer over de prijswijziging van KPN

Ben je op of na oktober 2019 KPN klant geworden? Dan gaat voor jou vanaf 1 oktober de inflatiecorrectie in. Hiervoor kijkt KPN naar het CPI-cijfer van een volledig jaar; begin juli tot en met eind juni, en pakt daaruit het gemiddelde. Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij KPN op het moment dat de inflatiecorrectie ingaat? Dan gaat het ditmaal aan jou voorbij, en zal je pas het jaar hierna er mee te maken krijgen. Tenzij je dan geen klant meer bent natuurlijk. En is het CPI-cijfer negatief, dan blijft de prijs hetzelfde.

(Bron: pdf 'Tarieven KPN Hussel Thuis')

Inflatiecorrectie bij T-Mobile

t-mobile

 

 

Zoals je hierboven wellicht al hebt gelezen, heeft T-Mobile geen standaard prijsverhogingen. De provider rekent een inflatiecorrectie, wat betekent dat de prijsverhoging afhangt van de CPI van het voorgaande jaar. Dit kan ook betekenen dat je helemaal niet te maken krijgt met een prijsverhoging. Net als KPN kijkt T-Mobile naar de CPI van juli tot en met juni van het voorgaande jaar. Ook overeenkomstig met KPN: ben je (korter dan) 3 maanden klant? Dan zal je pas het jaar daarna te maken krijgen met inflatiecorrectie (Bron).

De inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Als je T-Mobile klant bent, heb je waarschijnlijk al iets gezien op je factuur. De maandprijs is gestegen met 2,7%. 

Omdat een inflatiecorrectie verder niet (heel duidelijk) wordt aangekondigd, is er vaak sprake van verwarring op het T-Mobile forum rond januari/februari. 

Prijsverhoging bij Budget Alles-in-1

budget alles-in-1

 

 

Ben je klant bij Budget Alles-in-1? Sinds de naamswijziging lijken de algemene voorwaarden van deze provider ook te zijn veranderd. Vorig jaar bood de provider prijsverhogingen aan, waarmee je maandprijs gemiddeld met € 4,64 steeg. Bij sommige pakketten moesten klanten zelfs € 8,50 per maand meer betalen. 

Het is nog niet zeker of de provider ook dit jaar de prijzen gaat verhogen. In de algemene voorwaarden (artikel 5.1) van Budget Alles-in-1 staat wel vermeld dat de provider het recht heeft om de prijzen elk jaar op 1 januari aan te passen aan de hand van de consumentenprijsindex. Oftewel; een inflatiecorrectie. Na deze wijziging heb je als consument niet het recht om je contract voortijdig op te zeggen.

Heb jij al iets gemerkt van deze verandering? Laat het ons en andere klanten weten in de reacties onderaan!

Prijsverhoging bij XS4ALL

 

 

XS4ALL geeft in de Algemene Voorwaarden (4.1) aan dat een klant het recht heeft om over te stappen bij een prijsverhoging. Dit kan tot een maand na de bekendmaking van de prijsverhoging. 

In juli 2020 worden de prijzen van alle XS4ALL pakketten verhoogd met € 1,- per jaar vanwege inflatie. Dit betekent dat je als XS4ALL klant kunt overstappen naar een andere provider. Lees meer over de prijsverhoging van XS4ALL

Prijsverhoging bij Online

 

 

Per 1 juli 2020 gaat ook Online de prijzen verhogen. Gemiddeld gaan de prijzen voor Online klanten met € 2,90 per maand omhoog. De prijsverhoging verschilt per pakket:

Soort pakket Prijsverhoging
Internet € 2,-
Internet + Bellen € 2,- 
Internet + TV € 2,50
Alles-in-1 € 5,-

Lees meer over de prijsverhoging bij Online.

Prijsverhoging Caiway

Caiway

 

 

 

De prijsverhoging bij Caiway is op 1 maart ingegaan en is niet van toepassing op alle pakketten. Omdat de inhoud van de pakketten van Caiway varieert per postcodegebied, is het lastig om te zien wat precies de verhoging van de prijs is. Caiway geeft aan dat de prijsverhoging varieert van € 1,50 tot € 2,50 per maand.

De verhoging van de prijs ging met sommige glasvezelpakketten gepaard met een snelheidsverhoging. Dit was alleen van toepassing op een aantal pakketten die voor mei 2019 zijn afgesloten. Klanten die een snelheidsverhoging kregen, zijn daarvan van tevoren op de hoogte gesteld door Caiway. 

(Bron: Wijzigingen 2020

Contract opzeggen bij prijsverhoging

Je provider voert een prijsverhoging door en jij wilt naar een andere provider. Wat nu? Kun je gebruikmaken van de overstapservice, waarbij de nieuwe provider jouw contract overzet?

Hierover is veel onduidelijkheid. Veel klanten die gebruik gemaakt hebben van zo'n overstapservice, is dit niet goed bevallen. Ze moesten in eerste instantie bijvoorbeeld alsnog een afkoopsom betalen. Daarom raden wij aan bij een prijsverhoging je contract zelf handmatig op te zeggen. Dit kan je doen door te bellen met de klantenservice van je provider of een opzegbrief te sturen. In het laatste geval kun je gebruikmaken van een standaard opzegbrief. Bijvoorbeeld deze van de ACM


Mis je informatie over de prijsverhoging van jouw provider? Laat het ons weten door een reactie onder dit artikel!

Suzanne

Mijn naam is Suzanne. Met de artikelen die ik schrijf, wil ik antwoord geven op vragen die jij hebt. Over internet of mobiele abonnementen. Zodat het voor jou in 1 oogopslag duidelijk is waar je aan toe bent.

Geen reacties
Laat hier een reactie achter
Voer je naam in! Gebruik voor je naam alleen letters, spaties, punten, streepjes en/of schuine strepen.
Voer je naam in! Gebruik voor je naam alleen letters, spaties, punten, streepjes en/of schuine strepen.
Invoer is niet herkend als geldig e-mailadres!
Invoer is niet herkend als geldig e-mailadres!
Schrijf een reactie!
Schrijf een reactie!
Bedankt voor uw reactie
Wij controleren het bericht.
Terug naar vergelijking
Start de chat