Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 19-01-2021 (laatste wijziging 18-02-2021)

Prijsverhoging bij provider: dit zijn jouw rechten als klant

Door Suzanne 19-01-2021 (laatste wijziging 18-02-2021)

Een prijsverhoging van je provider: als klant kun je er helaas niet omheen. Een hogere prijs heeft vaak als reden dat er meer investeringen in het netwerk gedaan worden, of hogere snelheden worden aangeboden. Hoe hoog is dit jaar de prijsverhoging van jouw provider? En wanneer kun je deze verwachten? Je leest het allemaal in dit artikel.

Inhoud

Wat zijn jouw rechten als consument?

Wanneer een provider de tarieven verhoogt voor jou als bestaande klant, is dat in strijd met het contract waar je destijds voor getekend hebt. Dat betekent dat je je contract kosteloos kunt opzeggen wanneer dit gebeurt.

Komt de prijsverhoging voor jou als een verrassing? Providers zijn verplicht wijzigingen in de prijs ten minste 4 weken voor deze ingaat, door te geven. Vaak gebeurt dit door middel van een e-mail.

Uitzonderingen

Goed om te weten: er zijn ook uitzonderingen op de regel. Dat is wanneer een provider geen prijsverhoging heeft, maar een inflatiecorrectie hanteert. Eén van de verschillen is dat je bij een inflatiecorrectie niet tussentijds je contract mag opzeggen. Lees verder over de verschillen tussen een prijsverhoging en inflatiecorrectie.

Wat is het verschil tussen inflatiecorrectie en een prijsverhoging?

Het woord 'inflatie' is je vast bekend: als er sprake is van inflatie, betekent dit dat de prijzen stijgen. En wanneer de prijzen stijgen, betekent dat een bedrijf - zeg een provider - meer kosten heeft. Dit wordt doorberekend in de prijs die jij als consument betaalt: inflatiecorrectie. Oftewel, wanneer een provider meer kosten heeft, merk jij dat als klant. 

Deze inflatiecorrectie verschilt per jaar, en wordt gebaseerd op de consumentenprijsindex (CPI). Dit is de verandering in inflatie ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. De CPI wordt elke maand berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verandering wordt laten zien met een percentage: het consumentenprijsindex cijfer. Kort door de bocht: is dit cijfer hoger dan 0, dan betekent dit dat de prijzen zijn gestegen en dat er dus sprake is van inflatie. 

Wat betekent dit voor je kosten?

Een voorbeeld. T-Mobile is 1 van de providers die een inflatiecorrectie hanteert. T-Mobile doet dit door te kijken naar het CPI-cijfer van het voorgaande jaar in juni. Dit percentage was 1,6% (bron). Dus je maandprijs bij T-Mobile stijgt in 2021 met dit percentage.

Stel, je betaalt momenteel € 45,- per maand voor je internetabonnement. Dit bedrag wordt met 1,6% verhoogd. 1,6% van 45 is 0,72. Dit betekent dat je nieuwe maandprijs € 45,72 wordt.

Lees meer over inflatiecorrectie bij T-Mobile

Wat als het cijfer negatief is?

Wanneer het consumentenprijsindex cijfer negatief is, heb je niet te maken met een inflatiecorrectie. Je prijs wordt dan dus ook niet lager.

Verschil inflatiecorrectie en prijsverhoging

Inflatiecorrectie

Prijsverhoging

Je mag je contract niet tussentijds opzeggen in geval van een inflatiecorrectie

Je mag je contract wel tussentijds opzeggen in geval van een prijsverhoging die afwijkt van de inflatiecorrectie

De provider hoeft je van tevoren niet op de hoogte te stellen van de inflatiecorrectie

De provider moet ten minste 4 weken van tevoren de wijziging doorgeven

De prijsstijging is afhankelijk van de consumentenprijsindex

De prijsstijging wordt bepaald door de provider

Wanneer kun je overstappen?

Kun je overstappen wanneer jouw provider een prijswijziging aankondigt? En zo ja: wanneer? 

Wanneer kun je overstappen?

Provider

Datum prijsverhoging Overstappen mogelijk? Tot wanneer?
Ziggo nog niet bekend (meestal in juli)

-

KPN nog niet bekend (meestal in oktober) -

x

T-Mobile 1 januari 2021 Nee

x

XS4ALL nog niet bekend (meestal in juli) -

-

Solcon nog niet bekend (meestal in juli) -

-

Online nog niet bekend (meestal in juli) -

-

Caiway 1 maart Ja

Vóór 1 maart

Van plan om over te stappen? Bekijk dan al jouw mogelijkheden op onze vergelijker:

start internet vergelijken

Prijsverhoging bij Ziggo

Ziggo

Prijsverhoging in 2021

Het is nog niet bekend hoe hoog de prijsverhoging bij Ziggo wordt in het komende jaar.

Prijsverhoging in 2020

In juli 2020 is de prijs van Ziggo pakketten verhoogd met gemiddeld 3,4%. Dit was meer dan de inflatiecorrectie van 2,6%. Volgens Ziggo komt dit door de investeringen die er in het netwerk worden gedaan. 

De prijsverhoging verschilde per pakket en steeg gemiddeld met € 1,91 per maand. Op sommige pakketten zat géén prijsverhoging, bijvoorbeeld op het nieuwe Internet Giga pakket.

Omdat de prijsverhoging vanaf 1 juli is ingegaan, konden Ziggo klanten tot en met 1 juli kosteloos overstappen naar een andere provider. 

Bekijk de prijsverhogingen bij Ziggo.

Inflatiecorrectie bij KPN

kpn

Inflatiecorrectie in 2021

In de algemene voorwaarden van KPN wordt genoemd dat de provider inflatiecorrectie kan hanteren. Dit gebeurt in oktober.  Hiervoor kijkt KPN naar het CPI-cijfer van een volledig jaar; begin juli tot en met eind juni, en pakt daaruit het gemiddelde. Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij KPN op het moment dat de inflatiecorrectie ingaat? Dan gaat de inflatiecorrectie aan jou voorbij, en zal je pas het jaar hierna er mee te maken krijgen. Tenzij je dan geen klant meer bent natuurlijk. En is het CPI-cijfer negatief, dan blijft de prijs hetzelfde.

Het is momenteel nog niet bekend hoe hoog de inflatiecorrectie zal worden.

Inflatiecorrectie in 2020

In oktober 2019 introduceerde KPN de nieuwe Hussel pakketten. Hiermee kwam ook een verandering in de algemene voorwaarden. Net als bij T-Mobile tekenen nieuwe KPN klanten er nu voor dat er een inflatiecorrectie gerekend kan worden. Dit betekent dat je niet kunt overstappen wanneer deze inflatiecorrectie ingaat.

Klanten die vóór de nieuwe Hussel pakketten al bij KPN zaten, kregen in juli te maken met een prijsverhoging van 2,6%.

Inflatiecorrectie bij T-Mobile

t-mobile

Inflatiecorrectie in 2021

Zoals je hierboven wellicht al hebt gelezen, hanteert T-Mobile vaak een inflatiecorrectie. Hiervoor wordt gekeken naar de berekende inflatie over de maand juni. In juni 2020 was dit 1,6% volgens het CBS

Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij T-Mobile? Dan zal je pas in het volgende jaar te maken krijgen met inflatiecorrectie (Bron).

De inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Als je T-Mobile klant bent, zal je dit dus binnenkort zien op je factuur. Omdat een inflatiecorrectie verder niet (heel duidelijk) wordt aangekondigd, is er vaak sprake van verwarring op het T-Mobile forum rond januari/februari. 

Inflatiecorrectie in 2020

De inflatiecorrectie in 2020 bedroeg 2,7%.

Prijsverhoging bij Budget Alles-in-1

budget alles-in-1

Prijsverhoging 2021

Budget Alles-is-1 behoudt zich het recht om de prijzen van je abonnement te kunnen wijzigen. Als dit nadelig is voor jou als klant - én als het niet gaat om inflatiecorrectie - kun je overstappen voor deze wijziging ingaat. Je hoort in elk geval een maand van tevoren precies wat zo'n prijswijziging inhoudt. Het is momenteel nog niet bekend wat de prijsverhoging in 2021 bij Budget Alles-in-1 inhoudt.

Prijsverhoging 2020

Ben je klant bij Budget Alles-in-1? Sinds de naamswijziging lijken de algemene voorwaarden van deze provider ook te zijn veranderd. In 2019 bood de provider prijsverhogingen aan, waarmee je maandprijs gemiddeld met € 4,64 steeg. Bij sommige pakketten moesten klanten zelfs € 8,50 per maand meer betalen. 

In de algemene voorwaarden (artikel 5.1) van Budget Alles-in-1 staat vermeld dat de provider het recht heeft om de prijzen elk jaar op 1 januari aan te passen aan de hand van de consumentenprijsindex. Oftewel; een inflatiecorrectie

Prijsverhoging bij XS4ALL

Prijsverhoging 2021

Het is nog niet bekend hoe hoog de prijsverhoging bij XS4ALL wordt in het komende jaar.

Prijsverhoging 2020

XS4ALL geeft in de Algemene Voorwaarden (4.1) aan dat een klant het recht heeft om over te stappen bij een prijsverhoging. Dit kan tot een maand na de bekendmaking van de prijsverhoging. 

In juli 2020 werden de prijzen van alle XS4ALL pakketten verhoogd met € 1,- per jaar vanwege inflatie. Omdat de prijswijziging niet overeenkwam met de consumentenprijsindex, betekende dit dat je als XS4ALL klant kon overstappen. Lees meer over de prijsverhoging van XS4ALL

Prijsverhoging bij Solcon

Solcon

Prijsverhoging 2021

Het is nog niet bekend hoe hoog de prijsverhoging bij Solcon wordt in het komende jaar.

Prijsverhoging 2020

Solcon geeft in de Algemene Voorwaarden aan dat de provider elk jaar een inflatiecorrectie toe kan passen. Hiervoor wordt gekeken naar de consumentenprijsindex. Klanten kunnen alleen het contract ontbinden bij een inflatiecorrectie, wanneer deze wordt doorgevoerd als ze 3 maanden of korter klant zijn.

Goed om te weten: naast de inflatiecorrectie is Solcon óók gerechtigd om maximaal 2 keer per jaar een prijsverhoging door te voeren. Afgelopen jaar ging de Solcon prijsverhoging in op 1 juli 2020. Als je klant was bij Solcon, werd je 1 maand voor het ingaan van de prijsverhoging op de hoogte gesteld. Je kon vanaf dat moment je pakket opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Prijsverhoging bij Online

Prijsverhoging 2021

Het is nog niet bekend hoe hoog de prijsverhoging bij Online wordt in het komende jaar.

Prijsverhoging 2020

Per 1 juli 2020 verhoogde Online de prijzen. Gemiddeld gingen de prijzen met € 2,90 per maand omhoog. De prijsverhoging verschilde per pakket:

Soort pakket Prijsverhoging
Internet € 2,-
Internet + Bellen € 2,- 
Internet + TV € 2,50
Alles-in-1 € 5,-

Lees meer over de prijsverhoging bij Online.

Prijsverhoging Caiway

Caiway

Prijsverhoging 2021

Op 1 maart 2021 gaat bij Caiway de prijsverhoging in. De prijsverhoging gaat gepaard met een snelheidsverhoging en verschilt per pakket. Het beltarief gaat bij Caiway ook omhoog: klanten gaan in plaats van 12 cent per minuut nu 14 cent per minuut betalen.

Soort pakket Prijsverhoging Snelheidsverhoging
Alleen internet € 2,- 150 Mb/s wordt 250 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Voordelig € 2,50 75 Mb/s wordt 100 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Slim € 2,50 250 Mb/s wordt 400 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Giga Snel € 5,50 600 Mb/s wordt 1.000 Mb/s (up en down)

Lees meer over de prijsverhoging bij Caiway.

Prijsverhoging 2020

De prijsverhoging bij Caiway ging in op 1 maart en was niet van toepassing op alle pakketten. Omdat de inhoud van de pakketten van Caiway varieert per postcodegebied, is het lastig om te zien wat precies de verhoging van de prijs was. Caiway geeft aan dat de prijsverhoging varieert van € 1,50 tot € 2,50 per maand.

De verhoging van de prijs ging met sommige glasvezelpakketten gepaard met een snelheidsverhoging. Dit was alleen van toepassing op een aantal pakketten die voor mei 2019 zijn afgesloten. Klanten die een snelheidsverhoging kregen, zijn daarvan van tevoren op de hoogte gesteld door Caiway. 

(Bron: Wijzigingen 2020

Contract opzeggen bij prijsverhoging

Je provider voert een prijsverhoging door en jij wilt naar een andere provider. Wat nu? Kun je gebruikmaken van de overstapservice, waarbij de nieuwe provider jouw contract overzet?

Wij raden aan om dit niet te doen, en om zelf je contract op te zeggen bij je provider. Sommige providers geven dit ook expliciet aan in hun algemene voorwaarden:

"Indien u een wijziging, die betrekking heeft op een door u afgenomen Dienst, niet wenst te accepteren, kunt u de Overeenkomst met betrekking tot die Dienst schriftelijk, kosteloos beëindigen met ingang van de datum waarop de wijziging van kracht wordt. De schriftelijke opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door Budget Alles-in-1 te zijn ontvangen" (Budget Alles-in-1)

Veel klanten die gebruik gemaakt hebben van een overstapservice na een prijsverhoging, is dit namelijk niet goed bevallen. Ze moesten in eerste instantie bijvoorbeeld alsnog een afkoopsom betalen

Je kunt dus het beste zelf je contract opzeggen, en vervolgens een nieuw contract afsluiten bij een andere provider. Dit kan je doen door te bellen met de klantenservice van je provider of een opzegbrief te sturen. In het laatste geval kun je gebruikmaken van een standaard opzegbrief. Bijvoorbeeld deze van de ACM


Mis je informatie over de prijsverhoging van jouw provider? Laat het ons weten door een reactie onder dit artikel!

 
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Prijsverhoging bij provider: dit zijn jouw rechten als klant
Geen reacties
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!