Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Door Suzanne03-01-2023 (laatste wijziging 17-03-2023)
Prijsverhoging bij provider: dit zijn jouw rechten als klant
Door Suzanne 03-01-2023 (laatste wijziging 17-03-2023)
Een prijsverhoging van je provider: als klant kun je er helaas niet omheen. Een hogere prijs heeft vaak als reden dat er meer investeringen in het netwerk gedaan worden, of hogere snelheden worden aangeboden. Hoe hoog wordt in 2022 de prijsverhoging van jouw provider? En wanneer kun je deze verwachten? Je leest het allemaal in dit artikel.
Wanneer een provider de tarieven verhoogt voor jou als bestaande klant, is dat in strijd met het contract waar je destijds voor getekend hebt. Dat betekent dat je je contract kosteloos kunt ontbinden wanneer dit gebeurt. Ook wanneer je contractperiode nog niet voorbij is.
Let op: als je je contract voortijdig ontbindt vanwege een prijsverhoging, moet je het abonnement zelf opzeggen bij je provider. Je kunt dus niet gebruikmaken van een overstapservice, waarbij een nieuwe provider je huidige abonnement opzegt. Zeg je contract zelf op, bijvoorbeeld met behulp van onze voorbeeldbrief.
Komt de prijsverhoging voor jou als een verrassing? Providers zijn verplicht wijzigingen in de prijs ten minste 4 weken voor deze ingaat, door te geven. Vaak gebeurt dit door middel van een e-mail.
Uitzonderingen
Goed om te weten: er zijn ook uitzonderingen op de regel. Dat is wanneer een provider geen prijsverhoging, maar een inflatiecorrectie hanteert. Eén van de verschillen is dat je bij een inflatiecorrectie niet voortijdig je contract mag opzeggen. Dit komt omdat je in je contract akkoord bent gegaan met een eventuele inflatiecorrectie.
Is je contracttijd al voorbij, en is deze stilzwijgend verlengd? Dan kun je natuurlijk gewoon overstappen naar een andere provider.
Lees verder over de verschillen tussen een prijsverhoging en inflatiecorrectie:
Wat is het verschil tussen inflatiecorrectie en een prijsverhoging?
Verschil inflatiecorrectie en prijsverhoging
Inflatiecorrectie
Prijsverhoging
Je mag je contract niet voortijdig opzeggen in geval van een inflatiecorrectie
Je mag je contract wel voortijdig opzeggen in geval van een prijsverhoging die afwijkt van de inflatiecorrectie
De provider hoeft je van tevoren niet op de hoogte te stellen van de inflatiecorrectie
De provider moet ten minste 4 weken van tevoren de wijziging doorgeven
De prijsstijging is afhankelijk van de consumentenprijsindex
De prijsstijging wordt bepaald door de provider
Het woord 'inflatie' is je vast bekend: als er sprake is van inflatie, betekent dit dat de prijzen stijgen. En wanneer de prijzen stijgen, betekent dat een bedrijf - zeg een provider - meer kosten heeft. Dit wordt doorberekend in de prijs die jij als consument betaalt: inflatiecorrectie. Oftewel, wanneer een provider meer kosten heeft, merk jij dat als klant.
Deze inflatiecorrectie verschilt per jaar, en wordt gebaseerd op de consumentenprijsindex (CPI). Dit is de verandering in inflatie ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. De CPI wordt elke maand berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verandering wordt laten zien met een percentage: het consumentenprijsindex cijfer. Kort door de bocht: is dit cijfer hoger dan 0, dan betekent dit dat de prijzen zijn gestegen en dat er dus sprake is van inflatie.
Wat betekent dit voor je kosten?
Een voorbeeld. T-Mobile is 1 van de providers die één keer per jaar een inflatiecorrectie hanteert. T-Mobile doet dit door te kijken naar het CPI-cijfer van het voorgaande jaar in juni. In 2020 was dit percentage 1,6% (bron). Dus je maandprijs bij T-Mobile steeg in 2021 met dit percentage.
Stel, je betaalt momenteel € 45,- per maand voor je internetabonnement. Dit bedrag wordt met 1,6% verhoogd. 1,6% van 45 is 0,72. Dit betekent dat je nieuwe maandprijs € 45,72 wordt.
Wanneer het consumentenprijsindex cijfer negatief is, heb je niet te maken met een inflatiecorrectie. Je prijs wordt dan dus ook niet lager.
Wanneer kun je overstappen bij een prijsverhoging?
Kun je overstappen wanneer jouw provider een prijswijziging aankondigt? En zo ja: wanneer?
Prijsverhogingen 2023
Wanneer kun je overstappen?
Provider
Datum prijsverhoging
Overstappen mogelijk?
Tot wanneer?
T-Mobile
1 januari 2023
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
Caiway
1 maart 2023
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
Youfone
1 maart 2023
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
Ziggo
1 juli 2023
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
Prijsverhogingen 2022
Wanneer kun je overstappen?
Provider
Datum prijsverhoging
Overstappen mogelijk?
Tot wanneer?
T-Mobile
1 januari 2022
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
Delta Glasvezel
1 januari 2022
Ja
Vóór 1 januari
Delta Coax
1 juli 2022
Ja
Vóór 1 juli
Caiway
1 maart 2022
Ja
Vóór 1 maart
Ziggo
1 juli 2022
Ja*
Vóór 1 juli
KPN
1 juli 2022
Hangt af van pakket
Vóór 1 juli
* Let op: je kunt bij deze prijsverhoging van 1 juli 2022 nog wel overstappen, maar voor alle nieuwe Ziggo contracten geldt dat je tekent voor inflatiecorrectie, waarbij je niet kunt overstappen.
Prijsverhogingen 2021
Wanneer kun je overstappen?
Provider
Datum prijsverhoging
Overstappen mogelijk?
Tot wanneer?
Ziggo
1 juli 2021
Ja
Vóór 1 juli
KPN
1 juli 2021
Ja
Vóór 1 juli
T-Mobile
1 januari 2021
Nee, het gaat om een inflatiecorrectie waarvoor je hebt getekend
x
XS4ALL
1 juli 2021
Ja
Vóór 1 juli
Caiway
1 maart 2021
Ja
Vóór 1 maart
Van plan om over te stappen? Bekijk dan al jouw mogelijkheden op onze vergelijker:
Per 1 januari 2022 veranderden de prijzen van een aantal glasvezelopties bij Delta. Het gaat hierbij voornamelijk om extra's bij je abonnement.
Ben je op dit moment glasvezelklant bij Delta? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met deze prijsverhogingen. Je kon kiezen om over te stappen naar een andere provider, of je kon bij Delta blijven.
Dit zijn de nieuwe tarieven van Delta per 1 januari 2022:
Naast de verhogingen voor glasvezel internet gaan er per 1 juli ook wijzigingen plaatsvinden bij de coax pakketten. Dit geldt zowel voor de vaste abonnementen als de extra opties. Voor het grootste gedeelte gaat het om prijsverhogingen, maar het Flexpakket Basis met 150 Mb/s wordt juist in prijs verlaagd. Ook worden de down- en uploadsnelheden van een aantal pakketten verhoogd.
Abonnementen
Product
Huidige prijs/snelheid
Vanaf 1 juli 2022
Wijziging
Flexpakket Basis 150 Mb/s*
€ 50 per maand
€ 47,50 per maand
- € 2,50
TV & Internet Instap
€ 56 per maand
€ 58 per maand
+ € 2
150 Mb/s down - 15 Mb/s up
300 Mb/s down - 50 Mb/s up
TV & Internet Premium
€ 67,50 per maand
€ 70,50 per maand
+ € 3
300 Mb/s down - 50 Mb/s up
400 Mb/s down - 100 Mb/s up
TV Basis
€ 25 per maand
€ 26 per maand
+ € 1
* De prijsverlaging geldt alleen voor klanten die vanaf 1 juli overstappen naar Delta. Bestaande klanten blijven € 50 per maand betalen en krijgen een hogere snelheid (300 Mb/s down en 50 Mb/s up).
Extra opties
Product
Huidige prijs/snelheid
Vanaf 1 juli 2022
Wijziging
Extra snelheid 300 Mb/s
(wordt 'Extra snelheid 400 Mb/s')
€ 9,50 per maand
€ 10 per maand
+ € 0,50
300 Mb/s down - 50 Mb/s up
400 Mb/s down - 100 Mb/s up
Extra snelheid 1.000 Mb/s
blijft hetzelfde
50+ zenders
€ 6 per maand
€ 8 per maand
+ € 2
Interactief 90+ zenders
€ 10 per maand
€ 13 per maand
+ € 3
Interactief 120+ zenders
€ 21 per maand
€ 23 per maand
+ € 2
ESPN Compleet
€ 11 per maand
€ 12 per maand
+ € 1
Bellen basis
€ 1 per maand
€ 2 per maand
+ € 1
Onbeperkt onderling bellen
€ 4 per maand
€ 5 per maand
+ € 1
Prijsverhoging bij Ziggo
Ziggo biedt doorgaans in juli prijs- en snelheidsverhogingen aan.
Snelheidsverhoging 2023
Naast de prijsverhoging, die vanaf 1 juli zal ingaan, zijn er ook snelheidsverhogingen aangekondigd bij Ziggo. Deze zullen vanaf 1 mei ingaan. Hieronder zie je de snelheidsverhoging per pakket:
Pakketten
Oude download- en uploadsnelheid
Nieuwe download- en uploadsnelheid
Basic
50 Mb/s down - 20 Mb/s up
50 Mb/s down - 25 Mb/s up
Start
100 Mb/s down - 20 Mb/s up
100 Mb/s down - 30 Mb/s up
Start XXL
200 Mb/s down - 20 Mb/s up
200 Mb/s down - 30 Mb/s up
Complete
350 Mb/s down - 35 Mb/s up
400 Mb/s down - 40 Mb/s
Max
600 Mb/s down - 40 Mb/s up
600 Mb/s down - 50 Mb/s up
Giga
1.000 Mb/s down - 50 Mb/s up
1.000 Mb/s down - 75 Mb/s up
Ziggo prijsverhoging 2023
Pakketten met alleen internet
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Start
€ 43
€ 47
+ € 4
Complete
€ 53
€ 58
+ € 5
Max
€ 60,50
€ 63
+ € 2,50
Giga
€ 62
€ 63
+ € 1
Alles-in-1 pakketten
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Start
€ 59
€ 64,25
+ € 5,25
Complete
€ 74
€ 80,75
+ € 6,75
Max
€ 93,50
€ 98,75
+ € 5,25
Giga
€ 95
€ 98,75
+ € 3,75
Internet + TV pakketten
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Start
€ 55,50
€ 60,50
+ € 5
Complete
€ 70,50
€ 77
+ € 6,50
Max
€ 90
€ 95
+ € 5
Giga
€ 91,50
€ 95
+ € 3,50
Snelheidsverhoging 2022
Ziggo heeft zowel een snelheidsverhoging als een prijsverhoging aangekondingd, die beide per 1 juli in zullen gaan.
Snelheidsverhoging particuliere abonnementen
Pakketten
Oude download- en uploadsnelheid
Nieuwe download- en uploadsnelheid
Start
75 Mb/s down - 10 Mb/s up
100 Mb/s down - 20 Mb/s up
Complete
300 Mb/s down - 30 Mb/s up
350 Mb/s down - 35 Mb/s up
Max
snelheid blijft hetzelfde (600 Mb/s down - 40 Mb/s up)
Giga
snelheid blijft hetzelfde (1.000 Mb/s down - 50 Mb/s up)
Snelheidsverhoging zakelijke abonnementen
Pakketten
Oude download+uploadsnelheid
Nieuwe download+uploadsnelheid
Internet Start
100 Mb/s down - 30 Mb/s up
200 Mb/s down - 30 Mb/s up
Complete
snelheid blijft hetzelfde (500 Mb/s down - 40 Mb/s up)
Max
snelheid blijft hetzelfde (700 Mb/s down - 50 Mb/s up)
Giga
1.000 Mb/s down - 50 Mb/s up
1.000 Mb/s down - 70 Mb/s up
Prijsverhoging Ziggo 2022
Ziggo verhoogt de prijzen voor de meeste abonnementen. Vooral de pakketten met internet, tv en vast bellen worden duurder. De trend dat pakketten met een hogere snelheid juist in prijs verlagen, zet ook dit jaar weer door. Bij sommige Giga abonnement (met 1 Gb/s) betaal je namelijk tot € 3,50 minder per maand.
We hebben hieronder alle abonnementen met prijswijzigingen op een rij gezet:
Pakketten met alleen internet
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Basic
€ 32,50
€ 35
+ € 2,50
Start
€ 42,50
€ 43
+ € 0,50
Complete
€ 52,95
€ 53
+ € 0,05
Max
Deze prijs blijft hetzelfde (€ 60,50 per maand)
Giga
€ 65,50
€ 62
- € 3,50
Pakketten met internet en kabel televisie
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Basic
€ 43,50
€ 46
+ € 2,50
Start
€ 48,50
€ 49
+ € 0,50
Complete
€ 58,95
€ 59
+ € 0,05
Max
Deze prijs blijft hetzelfde (€ 66,50 per maand)
Giga
€ 71,50
€ 68
- € 3,50
Internet en interactieve tv
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Start
€ 53
€ 55,50
+ € 2,50
Complete
€ 68,50
€ 70,50
+ € 2
Max
€ 88,50
€ 90
+ € 1,50
Giga
€ 93,50
€ 91,50
- € 2
Alles in 1 met interactieve tv
Pakketten
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
Start
€ 55,50
€ 59
+ € 3,50
Complete
€ 71
€ 74
+ € 3
Max
€ 91
€ 93,50
+ € 2,50
Giga
€ 96
€ 95
- € 1
Snelheidsverhoging 2021
Op 12 april heeft Ziggo snelheidsverhogingen aangekondigd. Dit wordt vaak gevolgd door een prijsverhoging, en die gaat inderdaad dit jaar op 1 juli in.
Dit zijn de nieuwe snelheden per Ziggo abonnement:
Pakketten
Oude snelheid
Nieuwe snelheid
Internet Basic
25 Mb/s
40 Mb/s
Internet Start
50 Mb/s
75 Mb/s
Internet Start (X)XL
100 Mb/s
150 Mb/s
Internet Complete
250 Mb/s
300 Mb/s
Internet Max
500 Mb/s
600 Mb/
De snelheid van het Giga internet blijft hetzelfde, namelijk 1.000 Mb/s (1 Gb/s).
Prijsverhoging in 2021
Dit zijn de prijsverhogingen - én verlagingen - van alle Ziggo internet abonnementen:
Kun je je Ziggo pakket ook tussentijds opzeggen wanneer je te maken hebt met een prijsverlaging?
Misschien zit je nog niet zo lang bij Ziggo, maar ben je niet tevreden, of wil je graag naar een andere provider overstappen. Kan dit ook wanneer je te maken hebt met een prijsverlaging?
In de algemene voorwaarden van Ziggo staat:
"Als een wijziging niet aantoonbaar in het voordeel van de Klant is, dan heeft de Klant het recht om het Abonnement kosteloos op te zeggen met ingang van de wijzigingsdatum."
Omdat een prijsverlaging in het voordeel is van een klant, kun je je pakket dus niet voortijdig opzeggen.
Prijsverhoging in 2020
In juli 2020 is de prijs van Ziggo pakketten verhoogd met gemiddeld 3,4%. Dit was meer dan de inflatiecorrectie van 2,6%. Volgens Ziggo komt dit door de investeringen die er in het netwerk worden gedaan.
De prijsverhoging verschilde per pakket en steeg gemiddeld met € 1,91 per maand. Op sommige pakketten zat géén prijsverhoging, bijvoorbeeld op het nieuwe Internet Giga pakket.
Omdat de prijsverhoging vanaf 1 juli is ingegaan, konden Ziggo klanten tot en met 1 juli kosteloos overstappen naar een andere provider.
KPN heeft aangekondigd in 2023 een inflatiecorrectie door te voeren. Deze zal lager uitvallen dan de indexering van het CBS (bron: Telecompaper).
Prijsverhoging in 2022
De prijsverhoging van KPN zal op 1 juli 2022 ingaan. De gemiddelde stijging is € 1,90 per maand, iets meer dan vorig jaar toen de prijzen met gemiddeld € 1,50 per maand stegen. De precieze prijsverhoging is afhankelijk van het pakket dat je bij KPN hebt afgesloten. Je krijgt hierover bericht van KPN.
Let op!
Omdat de prijsverhoging bij een aantal abonnementen gelijk loopt met de inflatiecorrectie, is het niet voor alle KPN mogelijk om het contract voortijdig te beëindigen.
Net zoals vorig jaar stijgen ook de prijzen voor vaste belabonnementen met € 1 per maand. Dit gebeurt per 1 augustus en geldt op de abonnementen:
BelBasis;
BelVrij Weekend;
BelVrij Avond & Weekend;
BelVrij Altijd.
Omdat XS4ALL klanten kortgeleden zijn overgezet naar KPN, beheert KPN nu ook de prijsverhogingen voor XS4ALL klanten. Deze zullen ingaan per 1 september. Het is nog niet bekend wat deze prijsverhogingen inhouden, behalve dat de prijzen voor de pakketten Giga en Pro niet mee zullen gaan in de prijsverhoging.
Lees op het forum van KPN meer over de prijsverhoging.
Prijsverhoging in 2021
Op 1 juli 2021 voerde KPN een prijsverhoging door op internet pakketten. De gemiddelde stijging is € 1,50 per maand. De precieze verhoging verschilt per pakket, hierover krijg je bericht van KPN. Op 1 augustus worden ook de vaste belabonnementen (PSTN) verhoogd met € 1,- per maand.
Overigens heeft KPN ook nieuwe algemene voorwaarden, die voor klanten vanaf december 2020 al gelden. Voor 'oudere' klanten gaan deze nieuwe voorwaarden per 1 juli in. In deze algemene voorwaarden zijn meer informatie te vinden over inflatiecorrectie. Het is dus goed mogelijk dat KPN buiten de prijsverhoging ook een inflatiecorrectie hanteert. Deze ging vorig jaar in op 1 oktober. Bij een inflatiecorrectie is overstappen niet mogelijk.
Voor 1 juli kun je je KPN contract kosteloos ontbinden. Je moet dan natuurlijk nog wel een andere provider kiezen.
In oktober 2019 introduceerde KPN de nieuwe Hussel pakketten. Hiermee kwam ook een verandering in de algemene voorwaarden. Net als bij T-Mobile hebben nieuwe Hussel klanten er voor getekend dat er een inflatiecorrectie gerekend kan worden. Dit betekent dat deze klanten niet kunt overstappen wanneer deze inflatiecorrectie ingaat.
Voor het doorvoeren van de inflatiecorrectie keek KPN naar het CPI-cijfer van een volledig jaar; begin juli tot en met eind juni, en pakte daaruit het gemiddelde. Klanten die (minder lang dan) 3 maanden bij KPN zaten, kregen niet te maken met de inflatiecorrectie.
Klanten die vóór de nieuwe Hussel pakketten al bij KPN zaten, kregen in juli 2020 te maken met een prijsverhoging van 2,6%. Die klanten konden wel overstappen.
Bij T-Mobile gaat de inflatiecorrectie elk jaar op 1 januari in. Hiervoor wordt gekeken naar de berekende inflatie over de maand juni van het vorige jaar.
Inflatiecorrectie in 2023
Het zat eraan te komen: de inflatiecorrectie die T-Mobile gaat doorvoeren vanaf 1 januari 2023 bedraagt maar liefst 8,6%. Dat betekent dat je maandprijs met 8,6% gaat stijgen vanaf 2023.
Ondanks deze verhoging, kun je niet overstappen. Dit komt omdat de inflatiecorrectie in lijn ligt met de cijfers van het CBS.
Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij T-Mobile? Dan zal je pas in het volgende jaar te maken krijgen met inflatiecorrectie (Bron).
Inflatiecorrectie in 2022
Het CPI-cijfer van juni 2021 bedroeg 2% volgens het CBS.
Ben je klant van T-Mobile? Dan is je maandprijs met 2% gestegen. De precieze prijsverhoging is dus afhankelijk van het bedrag dat je voor je pakket betaalt.
Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij T-Mobile? Dan zal je pas in het volgende jaar te maken krijgen met inflatiecorrectie (Bron).
De inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Als je T-Mobile klant bent, zal je dit dus hebben gezien op je factuur.
Inflatiecorrectie in 2021
In juni 2020 was het CPI-cijfer 1,6% volgens het CBS. Ben je klant van T-Mobile? Dan is je maandprijs met 1,6% gestegen. De precieze prijsverhoging is dus afhankelijk van het bedrag dat je voor je pakket betaalt.
Ben je (korter dan) 3 maanden klant bij T-Mobile? Dan zal je pas in het volgende jaar te maken krijgen met inflatiecorrectie (Bron).
De inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Als je T-Mobile klant bent, zal je dit dus hebben gezien op je factuur. Omdat een inflatiecorrectie verder niet (heel duidelijk) wordt aangekondigd, is er vaak sprake van verwarring op het T-Mobile forum rond januari/februari.
Inflatiecorrectie in 2020
De inflatiecorrectie in 2020 bedroeg 2,7%.
Prijsverhoging bij XS4ALL
XS4ALL geeft in de Algemene Voorwaarden (4.1) aan dat een klant het recht heeft om over te stappen bij een prijsverhoging. Dit kan tot een maand na de bekendmaking van de prijsverhoging.
Prijsverhoging 2021
XS4ALL verhoogde op 1 juli de prijzen van vaste internetabonnementen. Dit betekent dat je tot 1 juli kosteloos je contract kon ontbinden. Hier vind je alle prijsverhogingen uit 2021:
In juli 2020 werden de prijzen van alle XS4ALL pakketten verhoogd met € 1,- per jaar vanwege inflatie. Omdat de prijswijziging niet overeenkwam met de consumentenprijsindex, betekende dit dat je als XS4ALL klant je contract (voortijdig) kon ontbinden.
Het is nog niet bekend hoeveel de prijzen bij Online.nl gaan stijgen in 2022.
Prijsverhoging 2021
Op 1 juli 2021 is de prijsverhoging bij Online.nl ingegaan.
De prijsverhoging hangt af van het netwerk dat je gebruikt. Maak je gebruik van het KPN netwerk? Dan ga je per maand € 1,50 meer betalen. Maak je gebruik van het Delta Fiber netwerk? Dan bedraagt de prijsverhoging € 2,50 per maand.
Geen idee welk netwerk je hebt? Geen zorgen. Online.nl stelt je voor het ingaan van de prijsverhoging op de hoogte hoeveel deze voor jou bedraagt.
Prijsverhoging 2020
Per 1 juli 2020 verhoogde Online de prijzen. Gemiddeld gingen de prijzen met € 2,90 per maand omhoog. De prijsverhoging verschilde per pakket:
In maart 2023 is er bij Youfone een prijsverhoging ingegaan. Deze verhoging was gelijk aan de inflatiecorrectie. Dat betekent dat je bij deze prijsverhoging je contract niet voortijdig kon opzeggen. Hier kun je precies zien wat deze prijsverhoging voor jou betekent:
Alleen internet
Snelheid
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
30 Mb/s (DSL)
€ 31
€ 32
+ € 1
50 Mb/s (DSL)
€ 32
€ 33
+ € 1
100 Mb/s (DSL)
€ 32,50
€ 34
+ € 1,50
50 Mb/s (Fibre)
€ 40
€ 43
+ € 3
100 Mb/s (Fibre)
€ 43
€ 44,50
+ € 1,50
200 Mb/s (Fibre)
Deze prijs blijft hetzelfde (€ 47 per maand)
500 Mb/s (Fibre)
€ 53
€ 51
- € 2
1.000 Mb/s (Fibre)
€ 60
€ 55,50
- € 4,50
Internet en TV (Standaard)
Snelheid
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
30 Mb/s (DSL)
€ 43
€ 46
+ € 3
50 Mb/s (DSL)
€ 44
€ 47
+ € 3
100 Mb/s (DSL)
€ 45
€ 48
+ € 3
50 Mb/s (Fibre)
€ 53
€ 55
+ € 2
100 Mb/s (Fibre)
€ 56
€ 56,50
+ € 0,50
200 Mb/s (Fibre)
€ 60
€ 59
- € 1
500 Mb/s (Fibre)
€ 66
€ 63
- € 3
1.000 Mb/s (Fibre)
€ 73
€ 67,50
- € 5,50
Internet en TV (Comfort)
Snelheid
Huidige prijs per maand
Nieuwe prijs per maand
Wijziging
30 Mb/s (DSL)
€ 47
€ 49,50
+ € 2,50
50 Mb/s (DSL)
€ 48
€ 50,50
+ € 2,50
100 Mb/s (DSL)
€ 49
€ 51,50
+ € 2,50
50 Mb/s (Fibre)
€ 57
€ 58,50
+ € 1,50
100 Mb/s (Fibre)
Deze prijs blijft hetzelfde (€ 60 per maand)
200 Mb/s (Fibre)
€ 64
€ 62,50
- € 1,50
500 Mb/s (Fibre)
€ 70
€ 66,50
- € 3,50
1.000 Mb/s (Fibre)
€ 77
€ 71
- € 6
Prijsverhoging Caiway
Caiway start elk jaar in maart met het doorvoeren van een prijsverhoging.
Inflatiecorrectie 2023
Caiway heeft een prijs- en snelheidsverhoging aangekondigd die vanaf 1 maart in zal gaan. Let op: je kunt je contract niet voortijdig beëindigen bij deze prijsverhoging; de verhoging ligt namelijk in lijn met het CPI-cijfer.
Hier vind je de wijzigingen per pakket (de Budget pakketten worden niet in prijs verhoogd):
Soort pakket
Huidig tarief
Tarief vanaf 1 maart
Prijsverhoging
Alleen Internet Voordelig
€ 44,50
€ 47,50
€ 3
Internet & TV Voordelig
€ 52,95
€ 57
€ 4,05
Internet & TV Slim
€ 64,95
€ 69
€ 4,05
Alleen Internet GigaSnel
€ 64,50
€ 67,50
€ 3
Internet & TV Gigasnel
€ 78,95
€ 82,50
€ 3,55
Prijsverhoging 2022
Ook dit jaar heeft Caiway de prijs- en snelheidsverhoging per 1 maart aangekondigd bij klanten. Opvallend is dat vooral het kabelabonnement flink stijgt in prijs. De glasvezelpakketten stijgen nauwelijks, en bij het 1 Gb/s pakket wordt de prijs zelfs (zij het minimaal) verlaagd.
Op 1 maart 2021 is bij Caiway de prijsverhoging ingegaan. De prijsverhoging ging gepaard met een snelheidsverhoging en verschillde per pakket. Het beltarief gaat bij Caiway ook omhoog: klanten gaan in plaats van 12 cent per minuut nu 14 cent per minuut betalen.
Soort pakket
Prijsverhoging per maand
Snelheidsverhoging
Alleen internet
€ 2,-
150 Mb/s wordt 250 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Voordelig
€ 2,50
75 Mb/s wordt 100 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Slim
€ 2,50
250 Mb/s wordt 400 Mb/s (up en down)
Internet en Televisie Giga Snel
€ 5,50
600 Mb/s wordt 1.000 Mb/s (up en down)
Prijsverhoging 2020
De prijsverhoging bij Caiway ging in op 1 maart en was niet van toepassing op alle pakketten. Omdat de inhoud van de pakketten van Caiway varieert per postcodegebied, is het lastig om te zien wat precies de verhoging van de prijs was. Caiway geeft aan dat de prijsverhoging varieert van € 1,50 tot € 2,50 per maand.
De verhoging van de prijs ging met sommige glasvezelpakketten gepaard met een snelheidsverhoging. Dit was alleen van toepassing op een aantal pakketten die voor mei 2019 zijn afgesloten. Klanten die een snelheidsverhoging kregen, zijn daarvan van tevoren op de hoogte gesteld door Caiway.
Contract opzeggen bij prijsverhoging
Je provider voert een prijsverhoging door en jij wilt naar een andere provider. Wat nu? Kun je gebruikmaken van de overstapservice, waarbij de nieuwe provider jouw contract overzet?
Wij raden aan om dit niet te doen, en om zelf je contract op te zeggen bij je provider. Sommige providers geven dit ook expliciet aan in hun algemene voorwaarden:
"Indien u een wijziging, die betrekking heeft op een door u afgenomen Dienst, niet wenst te accepteren, kunt u de Overeenkomst met betrekking tot die Dienst schriftelijk, kosteloos beëindigen met ingang van de datum waarop de wijziging van kracht wordt. De schriftelijke opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door Budget Alles-in-1 te zijn ontvangen" (Budget Alles-in-1)
Veel klanten die gebruik gemaakt hebben van een overstapservice na een prijsverhoging, is dit namelijk niet goed bevallen. Ze moesten in eerste instantie bijvoorbeeld alsnog een afkoopsom betalen.
Je kunt dus het beste zelf je contract opzeggen, en vervolgens een nieuw contract afsluiten bij een andere provider. Dit kan je doen door te bellen met de klantenservice van je provider of een opzegbrief te sturen. Vermeld in je opzegbrief dat je gaat overstappen vanwege een prijsverhoging. Gebruik bijvoorbeeld deze voorbeeldbrief:
Goedemorgen,
Ik zit bij Budget alles in 1 en heb een 2 jarig abonnement.
Op 6 februari geven zei een prijsstijging aan wegens inflatiekosten van €4,- per maand.
Op 16 februari wordt deze prijsstijging doorbelast op mijn factuur en afgeschreven van mijn rekening.
Is deze €4,- inflatiestijging juist of is dit bedrag te hoog en kan ik nu rechtsgeldig mijn abonnement op elk moment opzeggen?
Met vriendelijke groet,
Marindy
Reactie op Marindy
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Marindy,
Budget Alles-in-1 hanteert inderdaad een inflatiecorrectie. Dat betekent dat je je pakket helaas niet (voortijdig) kan opzeggen.
Dit kan natuurlijk wel wanneer je contract is afgelopen.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Henkie
09-02-2023
Goededag, wij hebben budget alles in 1 pakket en kregen gisteren bericht dat het abonnement tarief met 3,50 verhoogd wordt inflatie correctie noemen ze dat. Wij vinden dat best hoog bedrag helemaal als we lezen dat kpn de prijzen verlagen . Kunnen we overstappen ons contract loopt eind dit jaar af
Reactie op Henkie
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Henkie,
Vervelend dat er inflatiecorrectie wordt gerekend op je pakket. Wanneer je contract afgelopen is, kun je het abonnement opzeggen.
Je kunt niet voortijdig je contract opzeggen bij inflatiecorrectie. Dat komt omdat je in je contract ervoor hebt getekend dat de provider inflatiecorrectie kan rekenen.
Bij een prijsverhoging die boven de inflatiecorrectie uitkomt, zou je wel voortijdig je abonnement kunnen opzeggen.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Rene mathijssen
10-01-2023
Hallo Suzanne
Kun je mij je mail adres sturen.
Ik wil mijn reactie niet in het openbaar doen maar zal je wel intrresseren denk ik.
Mvrgr. Rene
Reactie op Rene mathijssen
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Rene,
Zeker, je kunt me bereiken op suzanne@prijsvergelijken.nl.
Met vriendelijke groet,
Suzanne
Johanna
07-01-2023
Caiway verhoogt per 1 maart mijn abonnement met 6,24% en noemen het een prijsverhoging (geen inflatiecorrectie) voor het verbeteren van producten en voor het verhogen van de capaciteit van het netwerk. Mag ik per direct mijn abonnement opzeggen?
Reactie op Johanna
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Johanna,
Op de website van Caiway staat dat de prijsverhoging gebaseerd is op de inflatie, en dat je daarom niet kunt overstappen. (https://www.caiway.nl/inflatiecorrectie2023)
Als de prijsverhoging hoger is dan de inflatiecorrectie, kun je je pakket wel eerder opzeggen dan in je contract staat.
Als het onduidelijk is, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van Caiway. Zij kunnen precies zien wat er voor jou geldt.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Rob
14-12-2022
de reactie op Koen in de algemene voorwaarden staat ook dat een verhoging een maand voor de verhoging gemeld moet worden.
Dit is dus niet gebeurd.
Aan voorwaarden 17.1 en 17.3 wordt niet voldaan
Reactie op Rob
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Rob,
Een prijsverhoging die afwijkt van de inflatiecorrectie moet door een provider inderdaad altijd een maand voor het invoeren worden gemeld.
Maar als de prijsverhoging gelijk loopt met de consumentenprijsindex, hoeft een provider dit niet van tevoren te melden, want hiervoor heb je getekend in je contract.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Koen
13-12-2022
Ook hier een prijsverhoging van Delta te pakken van 50 naar 52,50 euro (5%) vanaf 1 januari 2023. En ook hier de reactie van Delta dat ik niet mag ontbinden omdat het hier over een indexatie zou gaan. Dit wordt overigens niet in de communicatie zelf vermeldt, maar is een paar dagen na de mailing wel toegevoegd op de website waar de e-mail naar verwijst. Wat ik begrijp uit dit artikel hoeft een provider een prijsaanpassing op basis van indexatie niet eens te communiceren? Dat voelt enorm raar als je ineens van de ene op de andere maand meer moet betalen zonder te weten waarom. Klopt dat wel?
Verder mijn nieuwsgierigheid of een provider zelf mag bepalen wanneer in een jaar de prijsindexatie door te voeren. In de algemene voorwaarden schrijven zij "Onze tarieven worden jaarlijks op 1 juni geïndexeerd, volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen.". Zegt dat nog iets over dan per 1 januari doorvoeren? Waarom indexeren halverwege het jaar, maar doorvoeren een half jaar later?
Reactie op Koen
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Koen,
Het doorvoeren van een inflatiecorrectie hoeft een provider inderdaad niet vooraf te communiceren.
Dat komt omdat je in je contract getekend hebt voor een eventuele inflatiecorrectie. Een provider is gerechtigd om één keer per jaar zo'n inflatiecorrectie door te voeren als dit zo vermeld staat in je contract.
Wat betreft het moment van het doorvoeren van zo'n inflatiecorrectie, dit is iets dat je wellicht het beste aan je provider kunt vragen.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Ronald
25-11-2022
Hallo,
komt er nog een update over de aangekondigde prijsverhoging / inflatiecorrectie bij Delta? Dit omdat mijn glasvezel abonnement van 50,- naar 52,50 en mijn telefoonaansluiting van 1,- naar 2,- gaat en ook de bel tarieven wijzigen.
Volgens een medewerker van Delta was het niet mogelijk om mijn abonnement voortijdig kostenloos te beëindigen omdat dit een inflatiecorrectie zou zijn die lager is dan de inflatie. Voor de telefoonaansluiting ga ik al van 1,- naar 2,- dat is procentueel veel meer dan de inflatie 🙂
Klopt dit wat de medewerker mij vertelde, of heb ik toch recht om mijn abonnement kostenloos te ontbinden?
Reactie op Ronald
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Ronald,
Bedankt voor je reactie en je tip! We zullen het artikel binnenkort aanvullen met de Delta prijsverhoging.
Wanneer Delta aangeeft dat het om een verhoging gaat die gelijkloopt met de inflatiecorrectie, kun je hier inderdaad vanuit gaan.
Dat houdt dus in dat je het abonnement niet (voortijdig) kunt annuleren.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Ron Wiegers
23-11-2022
Delta verhoogt per 1 januari 2023 de tarieven. Er wordt nergens over een inflatiecorrectie gesproken. Is dit dan een reguliere verhoging? Ik heb bij Delta een abbo afgesloten, welke pas in Q2 of Q3 2023 in zal gaan, omdat de aansluiting dan pas opgeleverd zal worden. Ik wil er achteraf gezien graag van af, vandaar mijn vraag.
Reactie op Ron Wiegers
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Ron Wiegers,
Delta heeft de prijsverhogingen op dit moment alleen aan bestaande klanten bekend gemaakt. Je kunt het beste bij de provider informeren of dit gaat om een inflatiecorrectie of een prijsverhoging.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Maarten
30-05-2022
Ik heb op 6 april een Ziggo abonnement afgesloten. Nu binnen 3 mnd wordt er een prijsverhoging ingevoerd. Inflatiecorrectie.Dat is niet 1 jaar later. Mag dat?
Reactie op Maarten
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Maarten,
Ziggo verhoogt inderdaad vanaf 1 juli 2022 de prijzen, ook voor mensen die minder dan 3 maanden klant zijn. Dit mag, want de prijsverhoging valt hoger uit dan de inflatiecorrectie.
Je bent dus vrij om je contract (voortijdig) op te zeggen.
Klanten die vanaf 9 mei een abonnement aangaan bij Ziggo tekenen voor inflatiecorrectie, die Ziggo vanaf volgend jaar juli zal rekenen. Bij inflatiecorrectie ben je niet contractvrij (tenzij de contractperiode al ten einde is).
Hopelijk is dit een duidelijk antwoord op je vraag.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Sdv
12-02-2022
Over de opzegmogelijkheid van Caiway per 1 maart 2022, zij zitten net onder de inflatie correctie en dat hanteren zij als reden om niet eerder te mogen opzeggen dan het contract aangefet. Ongeacht de reden.
Remond
19-01-2022
Is het toegestaan om een inflatiecorrectie toe te passen voor uitsluitend bestaande abonnees?
Ik bedoel hiermee dat de prijs hetzelfde blijft in het nieuwe jaar voor nieuwe abonnees, maar alleen de kosten omhoog gaan voor bestaande abonnees.
Reactie op Remond
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Remond,
De inflatiecorrectie geldt inderdaad altijd voor bestaande abonnees, meestal voor mensen die in elk geval 3 maanden klant zijn. Nieuwe klanten krijgen pas het volgende jaar te maken met de inflatiecorrectie.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken
Simon
21-05-2021
In de brief staat dat in art 7.2 van de Telecommunicatiewet staat dat je het recht hebt om het abonnement en kosteloos mag opzeggen. Dit is niet correct.
In artikel 7.2 staat dat de provider niet zomaar de prijzen mag verhogen zonder de klant hiervan op de hoogte te brengen.
Het recht om op te zeggen vloeit voort uit het feit dat een verhoging een contractwijziging is dat heeft niets met de Telecommunicatiewet te maken.
Reactie op Simon
Suzanne van Prijsvergelijken
Beste Simon,
Bedankt voor je reactie! We hebben de voorbeeldbrief aangepast.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van Prijsvergelijken