

Digitale telefonie, dit moet je weten als je hierop overstapt
Wil jij nog graag vast bellen in je pakket? Providers bieden dit vaak gratis aan bij een internet & tv abonnement - of voor een klein bedrag extra per maand. Je ontvangt tegenwoordig standaard digitale telefonie.
Alles wat je moet weten bij het overstappen op digitale telefonie, lees je hier.
Inhoud
- Overstappen op digitale telefonie
- Internet providers met vast bellen
- Digitale telefonie: wat moet je weten?
Overstappen op digitale telefonie
Overstappen naar digitale telefonie gaat heel makkelijk. Op deze website kun je internetpakketten met vast bellen vergelijken. Is onbeperkt bellen voor jou interessant? Bij de extra opties kun je de pakketten hierop filteren.
Met onbeperkt bellen betaal je een vast bedrag per maand. Bij een basis belabonnement betaal je per maand een bedrag afhankelijk van hoeveel er is gebeld. Bij de meeste internetproviders wordt dit afgerekend per seconde en bij sommige wordt het bedrag afgerond op hele minuten. Het laatstgenoemde is minder voordelig, want bel je bijvoorbeeld 6 minuten en 20 seconden? Dan wordt het afgerond op 7 minuten.
Mocht je nu al een internetpakket hebben afgesloten dan is het ook mogelijk om digitale telefonie hier aan toe te voegen. Je zit nog steeds aan je huidige abonnement vast, maar een abonnement is wel te wijzigen.
Internet providers met vast bellen
Bij de internetproviders KPN en Tele2 betaal je alleen de gesprekskosten. Vast bellen is in principe dus gratis, totdat je ook daadwerkelijk gaat bellen. Bij andere internetproviders betaal je een vast bedrag per maand voor het gebruik van de vaste telefoonlijn bovenop de gewone gesprekskosten.
Alleen KPN heeft een los abonnement voor vast bellen. Bij andere internetproviders is een abonnement voor vast bellen alleen in combinatie met internet te bestellen.
VoIP
Allereerst is het handig om te weten hoe digitale telefonie precies werkt. Digitale telefonie is een vrij algemene term voor het bellen via het digitale telefoonnetwerk. Er bestaan verschillende soorten digitale telefonie maar VoIP is veruit het meest bekend en meest gebruikt.
Met VoIP (Voice over Internet Protocol) bel je via internet. VoIP gaat via het internetverkeer en staat niet meer in verbinding met de telefooncentrale. Het telefoonnummer is gekoppeld aan het IP-adres. Om gebruik te maken van VoIP is een modem nodig met telefoonaansluiting.
Bellen via DSL
Een DSL-verbinding gaat altijd via de telefoonlijn ongeacht het soort abonnement. Bij het bellen via DSL gaat het telefoonverkeer via dezelfde lijn als het internet en eventueel interactieve tv. Dit heeft geen invloed op de snelheid of kwaliteit van het internet en bellen. Abonnementen met internet en bellen via een DSL-verbinding zijn in veel gebieden beschikbaar. Je kunt door middel van de postcodecheck zien welke snelheid op jouw adres beschikbaar is.
Bellen via de kabel
Een internetabonnement met kabelverbinding is uit te breiden met vast bellen. Dit kan alleen bij een pakket in combinatie met internet en interactieve tv. De verschillende diensten lopen door dezelfde kabel maar zijn niet afhankelijk van elkaar. Abonnementen met een kabelverbinding worden maar door één kabelaanbieder per regio aangeboden.
Bellen via glasvezel
Glasvezel is nog niet in elk gebied beschikbaar maar als het aanwezig is, kun je ook bellen via glasvezel. Dit werkt hetzelfde als bellen via DSL. Je kunt een glasvezelabonnement in combinatie met internet en eventueel interactieve tv nemen.
Wil je weten of glasvezel beschikbaar is op jouw adres? Doe de dan postcodecheck op onze internet vergelijker!
Digitale telefonie: wat moet je weten?
Let op het soort toestel
Het soort toestel is iets om op te letten. De meeste telefoons werken nu via een DECT-standaard. Echter, er zit nog wel verschil tussen de soorten telefoons. Soms zijn er functies op je toestel die de huidige provider niet ondersteunt. Dan kun je geen gebruik maken van deze functies. Vaak vermeldt de provider welke apparaten digitale telefonie wel of juist niet ondersteunen.
Nummerweergave instellen
Wil je graag zien wie er belt? Dat kan! Het is mogelijk om nummerweergave in te stellen. Je kunt dit aanvragen bij je provider. Er bestaan twee soorten systemen voor nummerweergave: DTMF (Dual-Tone Multi-Frequency) en FSK (Frequency-shift keying). Niet elk toestel ondersteunt beide systemen.
Daarnaast maken niet alle providers gebruik van hetzelfde systeem. De kabelaanbieders Ziggo en Caiway maken gebruik van het FSK-systeem terwijl andere providers het DTMF-systeem hanteren. Kijk dus bij het afsluiten van je abonnement goed naar het soort toestel en of de provider dit ondersteunt.
Digitaal bellen gaat via modem
Doordat digitale telefonie via het internetverkeer kan gaan, wordt er soms gedacht dat je computer aan moet staan om te kunnen bellen. Dit hoeft echter niet. Je kunt gewoon de computer uit doen omdat het bellen via het modem gaat en niet via de computer.
Overstappen en nummer behouden
De meeste providers bieden standaard een overstapservice aan. Dit betekent dat je zelf niet je huidige pakket hoeft op te zeggen. Je nieuwe provider regelt dit en zo voorkom je dat je zonder internet en telefonie zit of dubbele kosten maakt. Daarnaast is het mogelijk om je huidige nummer te behouden.