Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
Wij zijn beschikbaar
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 01-11-2022 (laatste wijziging 27-01-2023)

Prijsvergelijken onderzoekt: zijn de Black Friday kortingen bij internet providers het wachten waard?

Door Suzanne 01-11-2022 (laatste wijziging 27-01-2023)

Black Friday 2022 komt er weer aan en dat betekent: besparen! Maar... zijn Black Friday deals wel écht zo goed als ze lijken? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel aanbiedingen minder spectaculair zijn dan winkeliers doen voorkomen. Kortingen blijken te mooi om waar te zijn; de ‘van/voor-prijs’ die wordt gehanteerd is vaak misleidend.

Hoe zit dit met internet providers? Ook deze kunnen behoorlijk stunten tijdens de typisch Amerikaanse ‘feestdag’. Zijn deze stunts ook consumentenbedrog? En welke provider laat z’n prijs het meest zakken dit jaar?

Prijsvergelijken zoekt uit of aanbiedingen van internet providers wel echt zo exclusief zijn tijdens Black Friday.

Wat kan je normaal gesproken aan kortingen verwachten?

Uit onderzoek van De Consumentenbond uit 2018 bleek dat veel kortingen op Black Friday niet veel spectaculairder zijn dan de rest van het jaar. Hoe zit dit bij internet providers?

Gedurende het jaar bieden internet providers verschillende aanbiedingen en kortingen aan om nieuwe klanten aan te trekken. Overstappers kunnen bijvoorbeeld profiteren van de eerste 3 maanden 20% korting op de normale maandprijs. Ook cadeaus worden regelmatig aangeboden, denk aan een gadget zoals een wifi-versterker of Google Chromecast.

Deze kortingen zijn gedurende het hele jaar te krijgen. Providers willen een overstap namelijk zo aantrekkelijk mogelijk maken.

De kortingen die winkeliers geven tijdens Black Friday zijn gemiddeld niet hoger dan op andere momenten in het jaar

- Consumentenbond, 2018

Wordt zo’n overstap voor jou als nieuwe klant op Black Friday nóg aantrekkelijker gemaakt? Of zijn de aangeboden kortingen op Black Friday vergelijkbaar met kortingen in de rest van het jaar?

Wat boden providers in 2018 gemiddeld aan korting?

Om te kunnen zien of Black Friday écht bestaat uit exclusieve deals, nemen we hierin eerst alle aangeboden kortingen mee in het jaar 2018 - zonder de Black Friday deals. Wat bieden providers nieuwe klanten aan kortingen of extra’s bij een internet abonnement? Hiervoor wordt gekeken naar alles-in-1 abonnementen met vergelijkbare snelheden. Omdat er gedurende een jaar verschillende actieprijzen worden aangeboden, is uitgegaan van een gemiddelde jaarprijs.

De uitkomst:

Providers gaven in 2018 gemiddeld 5 maanden korting bij een Alles-in-1 abonnement met een contractduur van 1 jaar. De gemiddelde aangeboden korting van providers was € 68,08 in een jaar.

De provider waar je in 2018 jaarlijks het meest kon besparen, was Youfone. Youfone gaf in 2018 gemiddeld € 138,- korting op een jaarabonnement.

Deze providers gaven in 2018 de meeste korting:

  1. Youfone (gemiddeld € 138,- korting)
  2. T-Mobile (gemiddeld € 120,- korting)
  3. NLE (gemiddeld € 90,- korting)

Deze providers gaven in 2018 de minste korting:

  1. Tele2 (gemiddeld € 24,- korting)
  2. Ziggo (gemiddeld € 29,65 korting)
  3. KPN (gemiddeld € 33,- korting)

Wist je dat...

... Telfort in het weekend van Black Friday 2018 via Prijsvergelijken dubbel zoveel klanten kreeg vergeleken met het weekend daarvoor?

Deze providers waren in 2018 gemiddeld het voordeligst:

  1. Youfone (gemiddelde jaarprijs € 392,35)
  2. NLE (gemiddelde jaarprijs € 389,40)
  3. T-Mobile (gemiddelde jaarprijs € 441,-)

Deze providers waren in 2018 gemiddeld het duurst:

  1. XS4ALL (gemiddelde jaarprijs € 676,50)
  2. KPN (gemiddelde jaarprijs € 581,25)
  3. Ziggo (gemiddelde jaarprijs € 571,11)

Er werd niet alleen korting gegeven, ook gaven een aantal providers een gadget cadeau. Zo kregen nieuwe klanten bij zowel NLE als XS4ALL een gratis wifi-versterker. KPN stuntte in het begin van 2018 met een gratis Google Chromecast en aan het einde van het jaar met een actie speciaal voor gamers. Hierbij kregen nieuwe klanten een jaar lang gratis Playstation Plus of Playstation Now en een Playstation controller.gadgets cadeau black friday

Black Friday 2018: alle acties onder de loep

Nu bekend is hoeveel korting er normaal gesproken in een jaar wordt gegeven, is het mogelijk om dit te vergelijken met Black Friday deals. Ook wordt er bekeken of de deals wel écht zo goed zijn als ze lijken. Op Black Friday zouden veel webwinkels zich namelijk schuldig maken aan ‘prijsmisleiding’, een veelgebruikte strategie waarbij winkels een ‘van/voor-prijs’ hanteren die niet blijkt te kloppen.

Voorbeeld: webwinkel Otto bood vorig jaar een vaatwasser aan van € 419,- voor € 369,- . Maar ook vóór Black Friday kostte deze vaatwasser al € 369,- . (Consumentenbond, 2018)

Volgens de Wet Oneerlijke Handelspraktijken is dit soort prijsmisleiding verboden. Zo mogen er geen kortingen worden aangeboden die geen echte kortingen zijn. Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen worden laten zien als het product daadwerkelijk is verkocht voor de ‘van-prijs’. Deze ‘van-prijs’ moet maximaal 3 maanden voor de aanbieding zijn gehanteerd. (Autoriteit Consument & Markt)

Providers adverteren doorgaans niet met een ‘van/voor-prijs’. Dat komt omdat er niet gewerkt wordt met een vaststaande, eenmalige prijs. Je betaalt namelijk altijd per maand.

Bovendien ga je als klant een contract aan bij internet providers, waardoor de prijzen worden vastgelegd en niet meer kunnen worden veranderd. Verandert deze prijs alsnog, dan kun je het contract kosteloos ontbinden en overstappen naar een andere provider.

Doordat het niet te controleren valt of providers zich schuldig maken aan dit soort prijsmisleiding, zal er worden gekeken naar de hoogte van de korting op Black Friday. Deze korting wordt vervolgens vergeleken met de korting die in de rest van het jaar wordt aangeboden. Is Black Friday de moeite waard om op te wachten, of kun je op elk moment van het jaar een zelfde soort korting krijgen?

Wist je dat...

... Ziggo in 2017 het fenomeen Black Friday introduceerde onder de internet providers? In 2018 wilden andere providers niet achterblijven: toen deden er maar liefst 7 providers mee.

Wat waren de Black Friday acties van 2018?

Black Friday is snel in opkomst in Nederland, en deze trend zie je terug in internet aanbiedingen.

Vorig jaar konden nieuwe klanten in het Black Friday-weekend profiteren van korting bij zowel KPN, Online, Tele2, Telfort, XS4ALL, Youfone en Ziggo. Dat waren 6 providers meer dan het jaar daarvoor, toen alleen nog Ziggo speciale Black Friday acties aanbood.

NLE en T-Mobile deden in 2018 niet mee met Black Friday en boden dus los van hun normale actietarieven geen speciale acties aan.

Providers Gemiddelde jaarprijs Black Friday jaarprijs Hoeveel bespaar je in een jaar? Hoeveel procent korting per jaar?
KPN * € 581,25 € 517,50 € 63,75 11%
NLE € 389,40 € 389,40 - -
Online € 450 € 420 € 30 7%
Tele2 € 489,50 € 446 € 43,50 9%
Telfort € 497,25 € 420 € 77,25 16%
T-Mobile € 441 € 441 - -
XS4ALL * € 692,25 € 687 € 5,25 1%
Youfone € 392,35 € 377,40 € 14,95 4%
Ziggo € 571,11 € 476,70 € 94,41 17%

In dit overzicht is de gemiddelde besparing per jaar te zien, met en zonder Black Friday acties. Omdat er gedurende het jaar bij een aantal providers sprake was van een tariefverhoging, is er uitgegaan van een gemiddelde prijs per jaar. In de tweede kolom zie je hoeveel je gemiddeld in een jaar betaalt exclusief Black Friday acties. In de derde kolom wordt duidelijk wat de jaarprijs was wanneer je een abonnement afsloot op Black Friday. In de vierde en vijfde kolom is te zien hoeveel je kon besparen met de Black Friday acties vergeleken met de gemiddelde jaarprijs.

hoeveel procent korting met Black Friday

Gemiddeld gaven providers die meededen aan Black Friday 9% meer korting op de jaarprijs dan normaal. Het gemiddelde bedrag dat je door Black Friday jaarlijks kon besparen, was € 47,76. De provider waar je het meeste kon besparen, was Ziggo. De provider die de minste korting gaf vergeleken met de gemiddelde jaarprijs, was XS4ALL.

* KPN en XS4ALL stuntten niet alleen met de prijs, maar gaven ook een aantal gadgets weg. Zo kreeg je bij XS4ALL het hele jaar lang een gratis wifi-versterker en als speciale Black Friday actie ook een gratis Chromecast. KPN ging op Black Friday door met de lopende gamer-actie, waarbij nieuwe klanten een jaar lang Playstation Plus of Playstation Now kregen, plus een gratis Dualshock controller.

Deze providers gaven de hoogste Black Friday korting

  1. Ziggo (€ 94,41 korting in een jaar)
  2. Telfort (€ 77,25 korting in een jaar)
  3. KPN (€ 63,75 korting in een jaar)

Deze providers gaven de laagste Black Friday korting

  1. XS4ALL (€ 5,25 korting in een jaar)
  2. Youfone (€ 14,95 korting in een jaar)
  3. Online (€ 30,- korting in een jaar)

Deze providers waren het voordeligst op Black Friday

  1. Youfone (€ 377,40 per jaar)
  2. NLE (€ 389,40 per jaar)
  3. Online + Telfort (beide € 420,- per jaar)

Zijn de Black Friday aanbiedingen echt exclusief?

Als we kijken naar de geldkortingen die je kreeg op Black Friday, waren er 2 providers die geen exclusieve kortingen aanboden vergeleken met de rest van het jaar. Zo bood Online het cashback- aanbod van € 30,- later in het jaar nogmaals aan.

XS4ALL bood eerder ook al dezelfde jaarprijs aan als op Black Friday, namelijk in oktober. Toch kreeg je nog wel iets extra’s met Black Friday, namelijk de gratis Chromecast.

Als je de voordelen vergelijkt met eerdere extraatjes in hetzelfde jaar, boden alle providers een exclusieve deal aan die je op andere momenten in het jaar niet kon krijgen. Kijk je naar het volledige jaar, dan kon je ook na Black Friday bij Online dezelfde korting krijgen.

Conclusie: Black Friday, een aanwinst of een misser?

Black Friday is zeker een aanwinst op het gebied van internet providers. Er wordt meer dan normaal gestunt met de prijs, waardoor je gemiddeld € 47,76 extra kon besparen in 2018. Van alle providers met een Black Friday actie had 86% een exclusieve actie die op een ander moment in dat jaar niet te krijgen was. Dit zijn ook acties inclusief gadgets. Wanneer je strikt naar geldkortingen kijkt, had 71% van de providers een exclusieve actie die op een ander moment in dat jaar niet te krijgen was.

Onze conclusie: blijf scherp voor je dit jaar iets afsluit op Black Friday en blijf vooral providers met elkaar vergelijken. Hierdoor ben je zeker van de beste deal.

Verwachtingen voor Black Friday 2020

Je ziet dat providers Black Friday steeds serieuzer gaan nemen en vooral met elkaar willen concurreren. Zo was Ziggo in 2017 de enige provider die een speciale Black Friday deal aanbood. Het jaar daarop deden ook KPN, Online, Tele2, Telfort, Youfone en XS4ALL mee. (Bekijk hier alle Black Friday acties)

Onderzoeksverantwoording

Bij de berekeningen is steeds uitgegaan van een Alles-in-1 abonnement met een contractduur van 1 jaar. Om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, zijn vergelijkbare snelheden aangehouden. Niet elke provider biedt echter dezelfde standaard snelheden aan. In onderstaand overzicht is te zien om welke snelheid en verbinding het gaat per provider.

Providers Snelheid Type verbinding Snelheidsupgrade in 2018?
KPN 40 Mb/s DSL + Glasvezel Ja, naar 50 Mb/s
NLE 100 Mb/s DSL + Glasvezel  
Online 100 Mb/s DSL  
Tele2 50 Mb/s DSL Ja, naar 60 Mb/s
Telfort 50 Mb/s DSL  
T-Mobile 50 Mb/s DSL  
XS4ALL 40 Mb/s DSL + Glasvezel Ja, naar 50 Mb/s
Youfone 100 Mb/s DSL  
Ziggo 40 Mb/s Kabel Ja, naar 50 Mb/s

De providers die in dit onderzoek zijn meegenomen:

NLE (tegenwoordig ‘Budget Alles-in-1’)

KPN

Online

T-Mobile

Telfort (nog actief in 2018)

Tele2

XS4ALL

Youfone

Ziggo

 
Tags van deze pagina
Geen tags gevonden.
 
Navigatie
Home>Internet vergelijken>Internet blog>Prijsvergelijken onderzoekt: zijn de Black Friday kortingen bij internet providers het wachten waard?
Geen reacties
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!