Hoog contrast inschakelen Hoofdmenu overslaan
Logo prijsvergelijken Logo trustpilot Logo thuiswinkel
085 88 88 566
9:00 - 17:30
Live chat
Snel antwoord
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Onafhankelijk
Geen enkele aanbieder kan ons betalen om bovenaan in de vergelijker te staan. De volgorde 'aanbevolen' wordt bepaald met een algoritme. De belangrijkste factor voor dit algoritme is de populariteit van abonnementen bij andere overstappers. Je kan ook zelf de volgorde van de abonnementen bepalen (bijvoorbeeld door te sorteren op prijs of internetsnelheid).
Sluiten
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Persoonlijk
We hebben een eigen klantenservice: stel je vragen per mail (antwoord binnen 8 uur), via de telefoon (085 8888 566, 9.00 - 17.30u) of op de chat (ook 's avonds bereikbaar!).
Sluiten
  • Onafhankelijk
  • Alle grote aanbieders
  • Persoonlijk
Uitstekend via Trustpilot Logo trustpilot
"Uitstekende service"

Artikel overslaan
 
Door Suzanne 11-06-2022 (laatste wijziging 03-04-2024)

Telefoon-abonnement en BKR: zó zit het

Door Suzanne 11-06-2022 (laatste wijziging 03-04-2024)

Per 1 mei 2017 heeft het BKR (Bureau Krediet Registratie) iets te maken met je telefoon-abonnement. Hoewel…niet in álle gevallen. Hoe zit het nou precies?

Wanneer moet je rekening houden met de BKR als je een telefoon-abonnement afsluit? Op deze pagina vind je 100% zeker het antwoord dat jij zoekt.

BKR en telefoon abonnement: wat moet je weten?

Het nieuwste toestel in je abonnement? Dat is heel verleidelijk.

Maar let op, want als je in totaal meer dan € 250 voor je toestel moet afbetalen, wordt dit geregistreerd bij het BKR. 

Zo'n telefoon abonnement wordt namelijk gezien als lening. En leningen worden geregistreerd. Dit heeft weer invloed op andere leningen die je eventueel wilt afsluiten. 

Denk bijvoorbeeld aan je hypotheek. 

Als je elke maand netjes je abonnement betaalt, is er niets aan de hand. Dan heb je te maken met een 'positieve' registratie.

Maar heb je een betalingsachterstand van 2 maanden (of meer)? Dan verandert dit in een negatieve registratie bij het BKR. 

Kredietverstrekkers kunnen dit inzien wanneer je een nieuwe lening wilt afsluiten. 

Voordat je een negatieve registratie krijgt, ontvang je wel een waarschuwing. 

Gelukkig is er óók een manier om een BKR-registratie in z'n geheel te vermijden. Lees verder:

Wat is precies je wens?

  1. Ik wil een telefoon-abonnement zonder BKR-registratie
  2. Ik wil een telefoon-abonnement zonder BKR-registratie, maar mét telefoon
  3. Ik wil een telefoon-abonnement, ondanks mijn BKR-registratie
  4. Ik heb een andere vraag over een telefoon-abonnement en BKR

Ik wil een telefoon-abonnement zonder BKR-registratie

Wil je géén BKR-registratie aan je broek? Dat kan wanneer je:

  • Een abonnement afsluit zonder telefoon (een sim only- of prepaid-abonnement).
  • Een abonnement mét telefoon afsluit, waarbij je lening voor het toestel lager is dan 250 euro.
  • Een zakelijk abonnement afsluit (want dan gelden de regels niet).

Je wordt dus niet zomaar BKR-geregistreerd voor je nieuwe mobiele abonnement. Mogelijkheden genoeg om BKR-vrij te blijven.

TIP: in onze vergelijker kun je filteren op ‘BKR-vrije pakketten’ zodra je een toestel hebt geselecteerd. Én kun je aangeven welk bedrag je in één keer wilt afbetalen.

Ik wil een telefoon-abonnement zonder BKR-registratie, maar mét telefoon

Neem je een abonnement plus mobiele telefoon? Dan krijg je géén BKR-registratie wanneer:

  • Je lening voor het toestel lager is dan 250 euro
  • Je een zakelijk abonnement neemt (daarvoor geldt de BKR-registratie niet)

Leen je meer dan 250 euro voor je telefoon? Dan zijn providers wettelijk verplicht om je in de BKR te registreren. Ze zijn dan ook wettelijk verplicht om een BKR-check te doen. Zo controleren ze of je de lening kunt afbetalen.

(Je hebt overigens zelf controle over de hoogte van het bedrag dat je leent: bij providers mag je zelf kiezen welk deel van je toestel direct afbetaalt, en welk deel je over een bepaalde periode aflost.)

TIP: in onze vergelijker kun je filteren op ‘BKR-vrije pakketten’ zodra je een toestel hebt geselecteerd. Én kun je aangeven welk bedrag je in één keer wilt afbetalen.

Ik wil een telefoon-abonnement, ondanks mijn BKR-registratie

Heb je al een (positief of negatief) BKR? Dan kun je in veel gevallen tóch een telefoon-abonnement afsluiten, namelijk:

  • Je neemt een sim only- of prepaid-abonnement
  • Je neemt een zakelijk abonnement (uitsluitend voor ondernemers)
  • Je neemt een abonnement met toestel? Zorg dan dat je minder dan 250 euro hoeft af te betalen voor een telefoon

Voldoe je aan één van deze voorwaarden? Dan kun je rustig een telefoon-abonnement afsluiten, ook mét BKR-registratie. Geen provider zal je dan weigeren. Dit geldt ook wanneer je je abonnement wilt verlengen.

In alle andere gevallen mag een provider je wél een abonnement weigeren. Het verschilt per provider hoe ze hier precies mee omgaan.

TIP: in onze vergelijker kun je filteren op ‘BKR-vrije pakketten’ zodra je een toestel hebt geselecteerd. Én kun je aangeven welk bedrag je in één keer wilt afbetalen.

Overige vragen

Zijn er nog verschillende regels per provider?

Nee. Alle providers zoals Vodafone, Odido en KPN moeten zich aan dezelfde wettelijke regels houden.

Wel zijn providers vrij of ze – na een BKR-check met onder andere inkomenstoets – jou al dan niet een abonnement weigeren. Zo staan sommige providers erom bekend dat ze hierin iets makkelijker zijn dan anderen. 

Hoe zijn de regels als ik een zakelijk abonnement wil afsluiten?

Voor zakelijke telefoon-abonnementen gelden de BKR-regels niet. Je krijgt dan dus sowieso géén registratie en géén check.

Gelden er voor studenten speciale regels?

Nee. Als je student bent, gelden de wettelijke BKR-regels ook voor jou.

Wel is het zo dat je studielening NIET geregistreerd staat bij de BKR. Dus in die zin hoef je niet bang te zijn dat je daardoor geen andere lening (zoals voor een mobiele telefoon bij je abonnement) kunt krijgen.

Kan ik straks nog wel een hypotheek krijgen als ik een telefoon-abonnement afsluit?

Heb je een BKR-registratie omdat je een telefoon op afbetaling hebt? Dan kan dat inderdaad invloed hebben op de hoogte van je hypotheek. De hypotheekverstrekker doet dan namelijk ook een BKR-check.

Al je BKR-registraties hebben invloed op de maximale hoogte van je hypotheek. En of je überhaupt een hypotheek krijgt. Dit kan per hypotheekverstrekker verschillen.

Maar nogmaals: als je gewoon netjes op tijd je abonnement betaalt, hoef je je hier geen zorgen over te maken. 

Waar kan ik berekenen hoeveel krediet ik kan krijgen?

Je kunt kosteloos je BKR gegevens opvragen op BKR.nl. Hiervoor moet je wel een account aanmaken. Je ontvangt dan een overzicht van de leningen (hoger dan € 250,-) die je op dat moment hebt afgesloten. Bovendien zie je of je de leningen op tijd hebt betaald en of je de afgelopen 5 jaar betalingsproblemen hebt gehad.

Ook kun je bij veel mobiele providers met behulp van een rekentool zien hoeveel je kunt lenen. 

Hoe lang sta ik geregistreerd bij het BKR?

Je blijft nog 5 jaar geregistreerd staan na je laatste betaling van je telefoon abonnement. 

Telefoon-abonnement met of zonder BKR?

Jij beslist zelf. In onze vergelijker kun je filteren op ‘BKR-vrije pakketten’. Klik in de mobiele vergelijker het toestel aan dat je wilt hebben. Vervolgens kun je de optie 'BKR-vrije pakketten' aanvinken.

start met vergelijken

 
Tags van deze pagina
 
Navigatie
Home>Informatie>Smartphone>Telefoon-abonnement en BKR: zó zit het
Geen reacties
Reactieformulier overslaan
Laat hier een reactie achter
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Naam ontbreekt
Geef een naam op
Sluiten
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
E-mailadres ongeldig
Geef een geldig e-mailadres op
Sluiten
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Reactie ontbreekt
Geef een reactie op
Sluiten
Bedankt voor uw reactie!