prijsvergelijken

    Zoeken

    Categorieën

    • Geen categorieën

Regulier tv-abonnement nog steeds populair

10 april 2016 (laatste wijziging 14 april 2016) door Noëlle

Uit een onderzoek van Telecompaper is gebleken dat een zogenaamd regulier tv-abonnement nog steeds populair is. Wat is dat dan, een regulier tv-abonnement? En wat is het verschil met de alternatieven?

Regulier tv kijken is in principe gewoon televisie kijken op het moment van uitzenden. Vroeger was er niets anders. Elke week werd er een tv-gids thuis bezorgd (of hij lag in de boodschappenkar) en daarin vinkte iedereen aan wat ze wilden zien die week. Of wat je wilde opnemen toen de video zijn intrede deed. Tegenwoordig is de tv-gids niet meer leidend. Los van dat je daar tegenwoordig een gratis app voor kan gebruiken, maken veel mensen liever gebruik van interactieve tv. Of een mix van live tv en On Demand. Of via streamingsdiensten. Dan heb je in principe genoeg aan een internetabonnement.

Regulier tv-abonnement nog steeds populair

Toen interactieve tv zijn intrede deed was de verwachtingen dat het reguliere tv-abonnement misschien zou verdwijnen. Maar uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het merendeel van de respondenten het reguliere tv-abonnement wil behouden. De grootste reden hiervan is dat wanneer je je reguliere tv-abonnement opzegt je dan geen live televisie meer kan kijken en dat is voor velen een brug te ver.

Jongeren hechten minder waarde aan regulier tv-abonnement

Van alle deelnemers uit het onderzoek geeft maar 6% aan het reguliere tv-abonnement binnen 2 jaar te willen opzeggen. Van deze groep zijn de jongeren(12-29 jaar) in de meerderheid. Jongeren geven aan dat zij eerder voor een alternatief als 'online kijken' via abonnementen als HBO en Netflix zouden gaan. Alternatieven als een Netflix abonnement blijken overigens een te smal aanbod te hebben voor sommige gebruikers. Een regulier tv-abonnement is steeds minder noodzakelijk om tv te kunnen kijken. Dat leidt tot een generatie cord-cutters: kijkers die alleen nog online kijken. De generatie tieners wordt hierbij zelfs cord-nevers genoemd: die kijken vrijwel geen televisie meer via de normale wegen maar hoofdzakelijk via YouTube kanalen en dergelijke.

Oudere kijkers kijken graag live televisie

Wat opvalt aan de resultaten van het onderzoek is dat naarmate personen ouder worden, ze minder graag het reguliere tv-abonnement de deur uit willen doen. Bij 60 procent van de 65 plussers denkt er niet aan om hun tv-abonnement de deur uit te doen.

Regulier tv-abonnement en de toekomst

De toepassing van de televisie gaat wel veranderen. Er wordt minder gebruik gemaakt van reguliere televisie en meer gebruik gemaakt van streamingsdiensten. De smart-tv staat hierbij centraal en op dit moment heeft 1 op de 3 huishoudens in Nederland een smart-tv. De smart-tv biedt verschillende diensten op 1 apparaat. Huishoudens met een smart-tv maken hier intensiever gebruik van dan huishoudens met een normale televisie. Smart-tv; bezitters 3 op de 5 en meerdere keren per dag, en de normale televisie de helft hiervan. Wanneer er in de toekomst verschillende aanbieders wegvallen is de kans groter dat het reguliere tv-abonnement helemaal verdwijnt. Maar zover is het voorlopig nog niet. Wanneer je internet en tv vergelijkt zie je dat je nog volop keuze hebt.

 

regulier tv-abonnement

Noëlle