prijsvergelijken

    Zoeken

    Categorieën

    • Geen categorieën

De afgesproken snelheid van internetproviders

26 september 2014 (laatste wijziging 10 maart 2016) door Suzanne

Uit een onderzoek van het programma Kassa van de VARA blijkt dat het grootste deel van de internetproviders niet de beloofde internetsnelheid biedt aan hun klanten. Deze gegevens zijn tot stand gekomen door de test die eind maart was aangeboden op de website van Vara. Hierbij konden Nederlanders zelf hun internetsnelheid testen om te zien of ze wel de juiste snelheid halen die hun provider ze beloofd heeft. Bijna twintigduizend mensen hebben aan de test meegedaan. Uit de test kwam dat ruim driekwart van deze Nederlanders niet de snelheid krijgen waar ze voor betalen.

De afgesproken snelheid van internetproviders

De afgesproken snelheid van internetproviders is mede afhankelijk van een aantal interne factoren: bij sommige aansluitingen is de afstand tot de wijkcentrale van belang, en ook een aantal factoren in je huis zijn van belang voor de internetsnelheid. Daar komen we zo ook op terug.

De afgesproken snelheid bij een ADSL- of kabelverbinding

Er zijn twee verschillende verbindingen getest; mensen met een ADSL-verbinding en mensen met een kabelverbinding. Een ADSL-verbinding gaat via de vaste telefoonlijn en is meestal iets trager dan een kabelverbinding. Wel is een ADSL-verbinding goedkoper en stabieler dan een kabelverbinding. Een kabelverbinding gaat via de televisieverbinding en deze verbinding is vaker instabiel. Ook kan de verbinding sneller wegvallen en bovendien trager worden als veel van je buren dezelfde internetprovider hebben als jij.

Resultaten kabelverbinding

Meer dan tienduizend mensen met een kabelverbinding deden mee aan deze test. Bij kabelverbinding scoorde 73 procent van de testers een lagere internetsnelheid dan de beloofde snelheid van het abonnement. Deze testers haalden gemiddeld 54 procent van de snelheid die bekend was bij hun internetprovider. De testresultaten van klanten van de internetprovider UPC bleken onbruikbaar, vanwege onduidelijkheden over de snelheden van de abonnementen. UPC heeft haar klanten namelijk niet automatisch overgezet naar de nieuwe abonnementen. Hierdoor wisten de klanten met oude abonnementen niet welke keuze ze in moesten vullen tijdens de test. UPC heeft aangegeven dat alle klanten zo snel mogelijk ge-update zullen worden naar het standaardabonnement.

Resultaten ADSL-verbinding

Van de mensen met een ADSL-verbinding (KPN, Telfort, enzovoorts) deden er bijna achtduizend mensen mee aan de test. Het resultaat van deze test was dat bijna negentig procent niet de snelheid kreeg die hoorde bij het abonnement dat ze hadden afgesloten. Deze testers halen nog geen veertig procent van de afgesproken snelheid. Kabelklanten scoren met de internetsnelheid dus beter dan ADSL-klanten. Dit schijnt te komen door het verschil in gebruikte techniek.

ADSL- en kabel internetproviders op een rij

ADSL-providerGemiddelde behaalde internetsnelheid in %
Online83%
Solcon77%
KPN57%
XS4all48%
Canal Digitaal47%
Telfort43%
Tele242%
Scarlet36%


KabelproviderGemiddelde behaalde internetsnelheid in %
Caiway78%
Ziggo78%


Opmerkelijk is dat er aardige verschillen zitten in de verschillende ADSL-providers, aangezien deze allemaal gebruik maken van vergelijkbare apparatuur. De internetproviders doen namelijk verschillende dingen om de snelheid van het internet te verbeteren om zo aan de afgesproken snelheden te komen. Zo legt KPN glasvezel aan tot aan de wijkcentrale en stelt XS4All soms reservekoperlijnen beschikbaar als internetsignaal.

Internetsnelheid verbeteren: zelf actie ondernemen scheelt ook

Toch ligt de snelheid van je internet niet alleen aan de soort verbinding die je hebt. Het kan een combinatie van verschillende invloeden zijn, bijvoorbeeld de kwaliteit van je computer en of je ver verwijderd bent van de modem. Al deze dingen kunnen bijdragen aan een tragere internetverbinding. Het is dus moeilijk vast te stellen wie er verantwoordelijk is voor een langzame verbinding. Traag internet ligt niet alleen aan je internetprovider, je kunt hier zelf ook wat aan te doen. Kijk eens naar onderstaande checklist.

  • Als je gebruik maakt van draadloos internet via wifi, heb je vaak een slechtere ontvangst dan met kabelinternet. Zoals al eerder aangegeven was; hoe verder je verwijderd bent van de modem, hoe zwakker het signaal is. Met een zwak signaal heb je een tragere internetverbinding. Probeer dus altijd de modem op een centrale plek neer te zetten, waardoor je grotere kans hebt op een snellere verbinding.
  • Soms verbetert het signaal al als je de modem rechtop zet of de antennes wat verzet; dit kan dus ook geen kwaad om een keer te proberen.
  • Vernieuw eens in de paar jaar je kabels, aangezien deze ook nog wel eens wat te verduren krijgen.
  • Reset af en toe je modem. Dit kun je zelf doen met behulp van de aan- en uitknop van de modem, maar je kunt dit ook aan je internetprovider vragen. Voor het updaten van de modem, kun je contact opnemen met de klantenservice. Veel internetproviders hebben op hun website ook een optie om je modem handmatig te updaten. Via hun website helpen ze je hierbij stap voor stap.
  • Vernieuw eens in de zoveel jaar je modem.

Verschillende apparatuur

De snelheid van je internet ligt ook erg aan het soort apparaat dat je gebruikt. Als je snel een berichtje wilt twitteren, is dit erg makkelijk op je mobiel; maar kijk je op een website om wat producten te vergelijken, dan kun je dit beter op je computer doen. Verder ligt het er natuurlijk weer aan wat voor soort computer je gebruikt, maar ook hier kun je iets doen! Update regelmatig je computer. Meestal kun je instellen of je wilt dat bepaalde programma's meteen openen bij het opstarten van de computer of niet. Dit beïnvloedt namelijk ook de snelheid. Zet programma's die je niet gebruikt uit, maar let op dat je je virusscanner niet uitschakelt. Als laatste kun je nog een advertentieblokkade installeren, voor het vermijden van vervelende advertenties op websites die het internet kunnen vertragen.

Conclusie

Hoewel het vervelend is dat internetproviders niet de gewenste snelheid bieden, is dit niet de enige factor die hier invloed op heeft. Ook de plaats van de modem, verschillende apparatuur en verouderde kabels dragen bij aan de snelheid van het internet. Dit lijkt misschien vervelend, maar het is juist een goed teken! Je kunt er zelf namelijk genoeg aan doen om je internetsnelheid toch te verhogen. Wil je meer tips uitproberen? Lees dan ons artikel 'Tips om je internetsnelheid te verbeteren'. Wij wensen je veel succes!

Afgesproken internetsnelheid

 

Suzanne

Geen reacties
Laat hier een reactie achter
Voer je naam in! Gebruik voor je naam alleen letters, spaties, punten, streepjes en/of schuine strepen.
Voer je naam in! Gebruik voor je naam alleen letters, spaties, punten, streepjes en/of schuine strepen.
Invoer is niet herkend als geldig e-mailadres!
Invoer is niet herkend als geldig e-mailadres!
Schrijf een reactie!
Schrijf een reactie!
Bedankt voor uw reactie
Wij controleren het bericht.