prijsvergelijken

    Zoeken

    Categorieën

    • Geen categorieën

Zo beoordeel je de kwaliteit van internet providers

15 juni 2016 (laatste wijziging 18 juli 2016) door Annick

Vind jij kwaliteit belangrijk bij het afsluiten van een internetabonnement? Of kijk je vooral naar de prijs, zoals de meeste mensen. Heel begrijpelijk maar een goede klantenservice of snel internet kunnen ook van belang zijn. En hoe gaat een provider om met storingen? In dit artikel neem ik de kwaliteit van internet providers onder de loep zodat je dit mee kan nemen in je beslissing als je gaat internet vergelijken.

Kwaliteit internetproviders beoordelen

De kwaliteit van een internet provider kan je op meerdere punten te bepalen. Snelheid, stabiliteit en betrouwbaarheid zorgen voor goede internetkwaliteit. Glasvezelaansluitingen scoren hoog op deze punten. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat klanten met internet over glasvezel vaker tevreden zijn dan klanten met ander soort internetverbindingen. De kwaliteit van glasvezelinternet is over het algemeen beter, ongeacht de provider. Naast deze kwaliteitsaspecten zijn er nog een aantal punten waar je naar kan kijken bij de keuze van jouw provider, het aantal functionaliteiten, de populariteit, de levertijd, hoe de installatie wordt geregeld en eventueel combivoordeel. En als je dan een deal vindt die aan al je eisen voldoet én met een leuke prijs, dan is de keuze snel gemaakt. Voordat het zover is, leg ik nog iets uit over hoe je de kwaliteit van internetproviders beoordeelt.

Snelheid internet

De snelheid is afhankelijk van je pakket, kies je 20MB/s dan ontvang je natuurlijk geen 80MB/s. De werkelijke snelheid kan echter wel lager zijn dan de snelheid die je gekozen hebt, dit kan ook verschillen per provider. Het kan gebeuren dat je een internetabonnement afsluit en de werkelijke snelheid lager is dan de snelheid die in het abonnement is afgesproken. Onze tip: jekan je dit zien tijdens het vergelijken van internet, ook bij alles-in-1 internet of een pakket met alleen internet of internet en bellen. Hoe je het pakket samenstelt maakt niet uit, ook bij kabel en glasvezel wordt de werkelijke snelheid getoond. In de resultaten staan de werkelijke snelheden keurig vermeld, mits je je postcodecheck hebt ingevuld. Lagere snelheden zijn alleen mogelijk bij DSL internet. Let hier dus goed op bij het vergelijken.

Stabiliteit internet

De betrouwbaarheid van je internet speelt mee, je wilt ervan uitgaan dat je internet altijd stabiel is, in de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Storingen zijn erg vervelend. Alle providers hebben wel eens last van een storing.  Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er in Nederland gemiddeld een kans van 10% bestaat dat de klant een storing heeft. Sommige providers scoren boven dit gemiddelde en een aantal blijven hieronder. Steeds meer providers geven de mogelijkheid om de klant het zelf te laten oplossen. Het is sinds een paar jaar verplicht om de klant een vergoeding te betalen bij een lange internetstoring. Dit is het geval bij een storing van 12 uur en langer.
 

Echter is instabiel internet niet altijd veroorzaakt door de provider, in huis kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je internetverbinding af en toe wegvalt. Als je daar last van denkt te hebben, gebruik dan onze tips om de snelheid van je internet te verbeteren. De stabiliteit verbetert hier ook door.

Klantenservice

De klantenservice is ook van belang als het om kwaliteit gaat. Het begint al bij een vlekkeloze installatie, niks is vervelender dan dat je abonnement ingaat en alles nog niet naar behoren werkt. Het is fijn als al je vragen of problemen zo goed mogelijk worden opgelost. Vaak wordt er gebeld naar een klantenservice maar tegenwoordig kan het ook op andere manieren. Een aantal providers hebben een chat op hun site staan. Het voordeel van een chat is dat je snel geholpen wordt en ook buiten kantooruren te bereiken is. Daarnaast zijn er verschillende social media kanalen zoals Facebook en Twitter waar je een vraag of opmerking kan plaatsen. Andere klanten kunnen jouw vraag of opmerking ook altijd zien. Hierdoor kun je van tevoren al kijken of jouw vraag er bij staat. Het zijn handige functies maar het betekent niet dat als een provider dit niet heeft, ook geen goede klantenservice biedt.
 
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat jij belangrijk vindt voor het abonnement en welke provider hierbij past. Ben je nu benieuwd hoe providers scoren op kwaliteit? Lees onze uitgebreide provider reviews om te zien hoe goed de providers beoordeeld worden op dit punt.
 
 
 kwaliteit provier belangrijk voor jou-01

Annick

Mijn naam is Annick. Dagelijks schrijf ik artikelen omtrent internetpakketten en mobiele abonnementen. Hiermee combineer ik mijn interesse voor online marketing met een andere passie: schrijven. Met mijn artikelen probeer ik het vergelijken zo eenvoudig mogelijk te maken. Zodat jij het juiste abonnement kunt vinden. Lukt dat niet? Al je vragen of reacties kun je hieronder kwijt.