prijsvergelijken

    Zoeken

    Categorieën

    • Geen categorieën

Internetproviders met een online klantenservice

2 juli 2016 (laatste wijziging 20 juli 2016) door Michelle

Een goede en allround klantenservice is onmisbaar bij een provider. De klantenservice is het aanspreekpunt voor jou naar de provider toe. Steeds meer klantenservices kiezen ervoor om zowel een online klantenservice als een telefonische klantenservice te hebben. Een online klantenservice is meestal een chat op de site van de provider. In dit artikel de voor en tegens van een online klantenservice en welke providers dit aanbieden.

Zodra je klaar bent met internet vergelijken en besloten hebt over te stappen, dan kan het zijn dat je na het afsluiten van je abonnement vragen hebt aan je nieuwe provider. Je kan de klantenservice natuurlijk even bellen, maar tegenwoordig is de klantenservice op meerdere manieren te bereiken.

Klantenservice via de chat

Steeds meer providers kiezen ervoor om ook online bereikbaar te zijn en niet alleen telefonisch. Dit maakt dat de klantenservice laagdrempeliger wordt.

Voordelen online klantenservice

Niet iedereen heeft altijd zin om te bellen en om in zekere zin de confrontatie aan te gaan met de provider. Het is makkelijker om een chat te starten, hierbij hoef je immers alleen maar een internetverbinding nodig. Daarnaast kan je ondertussen ook zelf dingen opzoeken, een abonnement bijvoorbeeld, zonder dat het gesprek stroever begint te lopen. En niet onbelangrijk, je hebt iets langer om na te denken totdat een antwoord wordt verwacht. Op die manier heb je als het ware een adempauze. Ook lange telefonische wachtrijen worden hierdoor minder of verdwijnen zelfs.

Nadelen online klantenservice

Er zijn natuurlijk niet alleen maar voordelen aan online klantenservice. Een chat kan onpersoonlijk voelen en doordat je niet iemands stem hoort, kunnen bepaalde woorden verkeerd geïnterpreteerd worden. Doordat er een vergrote kans op misverstanden is kunnen irritaties makkelijker ontstaan. Dit is niet goed voor zowel de klant als de provider. Het schiet dan immers het hele doel van de klant helpen voorbij.

Andere vormen van online klantenservice

FAQ: veel voorkomen de vragen

Bij online klantenservice hoef je trouwens niet alleen te denken aan direct contact met een helpdeskmedewerker. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan blog berichten waar informatie in staat, meestal gaan deze over veel voorkomende problemen.

Webcare via social media

Je kan ook denken aan Facebook of Twitter. De klantenservice is op social media meestal nog wat sneller met hun reacties en acties. Dit komt doordat iedereen de vragen van klanten kan lezen en dus ook wanneer er iets mis is gegaan met hun service. Het is voor een provider daarom zaak om snel te reageren en het probleem proberen op te lossen, hun reputatie staat immers (deels) op het spel.

Forum

Providers hebben ook vaak forums op hun site. Hier kunnen klanten hun vragen stellen en die worden beantwoord door een heel team dat daarvoor is aangesteld. Deze vragen en antwoorden kunnen alle klanten ook zien en inlezen. Hier staan voornamelijk specifieke vragen over de producten van een bepaalde provider.

Prijsvergelijken klantenservice

Als je met een algemenere vraag zit, kan je die misschien ook vinden in ons informatie overzicht, wij hebben vele blogs geschreven op basis van de vragen in de chats. Onze blogs zijn, niet zoals die van providers, onafhankelijk en informatief. Mocht je onafhankelijk advies willen, dan kan je ook onze chat medewerkers aanspreken door een chat te starten. Je kan ons natuurlijk ook altijd bellen.

Heb je toch meer aan specifiek of technisch advies over de producten van jouw provider? Kijk dan op het forum van jouw provider. Providers die een dergelijk forum hebben zijn: Vodafone, Telfort, Tele2, KPN, Ziggo. Heeft jouw provider geen forum? Dan is er meestal wel een pagina met 'veel gestelde vragen' en je kan altijd bellen of een mail sturen.

 

 

Providers met online klantenservice

 

 

Michelle

Mijn naam is Michelle. Ik ben een IBO-student aan de Universiteit Leiden en ben redacteur bij Prijsvergelijken.nl. Doordat ik veel schrijf over internetpakketten en mobiele telefonie, ben ik nu specialist op het gebied van internet en tv en mobiele abonnementen. Als content medewerker doe ik altijd mijn best om complexe producten zo duidelijk mogelijk uit te leggen in artikelen om zo klanten verder te helpen.