prijsvergelijken

    Zoeken

    Categorieën

    • Geen categorieën

Digitale telefonie, dit moet je weten als je hierop overstapt

6 oktober 2016 (laatste wijziging 13 oktober 2016) door Annick

Digitale telefonie is tegenwoordig de standaard bij vast bellen. Denk jij eraan om vast bellen aan je abonnement toe te voegen? Dan komt dit artikel goed van pas. Met vast bellen kun je besparen op je belkosten, zeker als je nu torenhoge mobiele belkosten hebt. Voor een klein bedrag per maand extra kun je vast bellen erbij bestellen. Waar moet je dan op letten? En wat voor toestel moet je dan aanschaffen? Alles wat je moet weten bij het overstappen op digitale telefonie, lees je hier. 

Wie dacht dat vast bellen op zijn retour is, heeft het mis. Zeker 82% van de Nederlandse huishoudens heeft een abonnement voor een vaste telefoonaansluiting en 70% hiervan gebruikt digitale telefonie (bron: NLkabel). In tegenstelling tot digitale telefonie, wordt analoge telefonie nauwelijks meer gebruikt. Alle internetpakketten zijn uit te breiden met digitale telefonie. Vast bellen is te bestellen bij zowel abonnementen met internet als abonnementen met internet en interactieve tv. 

Overstappen op digitale telefonie 

Overstappen op digitale telefonie gaat heel makkelijk. Op deze website kun je internetpakketten met vast bellen vergelijken. Is onbeperkt bellen voor jou interessant? Bij de extra opties kun je de pakketten hierop filteren. Met onbeperkt bellen betaal je een vast bedrag per maand. Bij een basis bel abonnement betaal je per maand een bedrag afhankelijk van hoeveel er is gebeld. Bij alle internetproviders wordt dit afgerekend per seconde. Bel je bijvoorbeeld 6 minuten en 15 seconden, dan betaal je ook voor 6 minuten en 15 seconden. Mocht je nu al een internetpakket hebben afgesloten dan is het ook mogelijk om digitale telefonie hier aan toe te voegen. Je zit nog steeds aan je huidige abonnement vast maar een abonnement is wel te wijzigen. Een pakket met vast bellen kun je er dan makkelijk bijbestellen.  

internet en bellenInternetproviders met vast bellen 

Bij de internetproviders KPN, Tele2 en Stipte betaal je alleen de gesprekskosten. Bij andere internetproviders betaal je een vast bedrag per maand voor het gebruik van de vaste telefoonlijn bovenop de gewone gesprekskosten. Alleen KPN heeft een los abonnement voor vast bellen. Bij andere internetproviders is een abonnement van vast bellen alleen in combinatie met internet te bestellen. 

VoIP 

Allereerst is het handig om te weten hoe digitale telefonie precies werkt. Digitale telefonie is een vrij algemene term voor het bellen via het digitale telefoonnetwerk. Er bestaan verschillende soorten digitale telefonie maar VoIP is veruit het meest bekend en meest gebruikt. Met VoIP (Voice over Internet Protocol) bel je via internet. VoIP gaat via het internetverkeer en staat niet meer in verbinding met de telefooncentrale. Het telefoonnummer is gekoppeld aan het IP-adres. Om gebruik te maken van VoIP is een modem nodig met telefoonaansluiting. 

Bellen via DSL

Een DSL-verbinding gaat altijd via de telefoonlijn ongeacht het soort abonnement. Bij het bellen via DSL gaat het telefoonverkeer via dezelfde lijn als het internet en eventueel interactieve tv. Dit heeft geen invloed op de snelheid of kwaliteit van het internet en bellen. Abonnementen met internet en bellen via een DSL-verbinding zijn in veel gebieden beschikbaar. Je kunt door middel van de postcodecheck zien welke snelheid op jouw adres beschikbaar is.  

Bellen via de kabel 

Een internetabonnement met kabelverbinding is uit te breiden met vast bellen. Dit kan alleen bij een pakket in combinatie met internet en interactieve tv. De verschillende diensten lopen door dezelfde kabel maar zijn niet afhankelijk van elkaar. Abonnementen met een kabelverbinding worden maar door één kabelaanbieder per regio aangeboden. 

Bellen via glasvezel 

Glasvezel is nog niet in elk gebied beschikbaar maar als het aanwezig is, kun je ook bellen via glasvezel. Bellen via glasvezel werkt hetzelfde als bellen via DSL. Je kunt een glasvezelabonnement in combinatie met internet en eventueel interactie tv nemen. Wil je weten of glasvezel beschikbaar is op jouw adres? Doe de postcodecheck, deze vind je bovenaan de vergelijkingspagina's, bijvoorbeeld die waar je internet en bellen vergelijkt.

Digitale telefonie: wat moet je weten?  

Let op het soort toestel 

Het soort toestel is iets om op te letten. De meeste telefoons werken nu via een DECT-standaard. Echter, er zit nog wel verschil tussen de soorten telefoons. Soms zijn er functies op je toestel die de huidige provider niet ondersteunt. Dan kun je geen gebruik maken van deze functies. Vaak vermeldt de provider welke apparaten digitale telefonie wel of juist niet ondersteunen.

Nummerweergave instellen 

Wil je graag zien wie er belt? Dat kan! Het is mogelijk om nummerweergave in te stellen. Je kunt dit aanvragen bij je provider. Er bestaan twee soorten systemen voor nummerweergave: DTMF (Dual-Tone Multi-Frequency) en FSK (Frequency-shift keying). Niet elk toestel ondersteunt beide systemen. Daarnaast maken niet alle providers gebruik van hetzelfde systeem. De kabelaanbieders Ziggo en Caiway maken gebruik van het FSK-systeem terwijl andere providers het DTMF-systeem hanteren. Kijk dus bij het afsluiten van je abonnement goed naar het soort toestel en of de provider dit ondersteunt. 

Digitaal bellen gaat via modem

Doordat digitale telefonie via het internetverkeer kan gaan, wordt er soms gedacht dat je computer aan moet staan om te kunnen bellen. Dit hoeft echter niet. Je kunt gewoon de computer uit doen omdat het bellen via het modem gaat en niet via de computer.

Overstappen en nummer behouden

Bij het overstappen van internetprovider is het handig om een paar dingen te letten. Met een overstapservice kun je gemakkelijk overstappen naar een andere provider. De provider regelt dit en zo voorkom je dat je zonder internet en telefonie zit of dubbele kosten maakt. Daarnaast is het mogelijk om je huidige nummer te behouden. Dit moet je wel altijd even aangeven van tevoren.

 

wat je moet weten als je overstapt op digitale telefonie

Annick

Mijn naam is Annick. Dagelijks schrijf ik artikelen omtrent internetpakketten en mobiele abonnementen. Hiermee combineer ik mijn interesse voor online marketing met een andere passie: schrijven. Met mijn artikelen probeer ik het vergelijken zo eenvoudig mogelijk te maken. Zodat jij het juiste abonnement kunt vinden. Lukt dat niet? Al je vragen of reacties kun je hieronder kwijt.